Kzal een "efforke" doenHans schreef:
Ik zet sowieso in iedere boekwinkel waar ik kom Senne en Sanne vooraan zodat iedereen ze goed kan zien (deed ik indertijd met Suske en Wiske van Marc zijn hand ook al). Als iedereen van het forum dit nu doet!

Die rabbijn (van dat huis etc...) was een Rotenberg? Zo leer je maar weer eens iets. D'r is nog wel een klein probleempje met Krolik, hij kan spreken en Hebreeuws schrijven, maar hij kan Hebreeuws niet goed uitspreken (Ik zie hier een restje van de stomme golem in)maharal schreef:Beste Theodor
"Nu een wat zinnigere vraag Maharalekke, had de Maharal ook nog afstammelingen in Polen zitten?"
Raak! Mijn eigen grootva kwamen uit Polen, vond wel zijn dood in duitsland...
Dus Pools troetelnaam voor haas op zijn plaats.
De Famillie Rotenberg kwam oorspronkelijk uit duitsland, de stamvader werd in 13de eeuw als gijzelaar opgesloten in burcht, kasteelheer dacht forse losgeld te verkrijgen. Kreeg die niet. En zo verkreeg de oude zijn vrijheid pas na zijn dood.
De poolse tak was er befaamd, een nazaat was tot zijn deportatie rabijn van de joodse gemeente te Antwerpen. meer bepaald de Oostenstraatsynagoog. Zijn woning naast dat synagoog werd meevernield tijdens de 14 april-pogrom.
Toevalig woont er een over-kleinzoon niet ver van mij te Beth Shemesh.
Dochter van Rabbijn Rottenberg, een antwerpse, had tijdens en na de oorlog een wezenhuis te Montreux.
alee genoeg voor nu ik ben moe en dommel in.![]()
jerom39 schreef:waarom reageer je zo agressief ??
natuurlijk is het een fameus verschil, maar wat ik me afvraagmaharal schreef:het is een heel verschil om in je zachte zetel over theoretische toestanden te filosoferen, dan elk dag de bus te moeten nemen met in je achterhoofd niet wetende of het je laatste rit wordt...
dentom schreef:natuurlijk is het een fameus verschil, maar wat ik me afvraagmaharal schreef:het is een heel verschil om in je zachte zetel over theoretische toestanden te filosoferen, dan elk dag de bus te moeten nemen met in je achterhoofd niet wetende of het je laatste rit wordt...
geniet je dan niet meer van elke dag?