De scheidsrechter vond ik niet goed. Hij deed op zich weinig fout, maar hij liet veel te veel overtredingen onbestraft. Sommige overtredingen verdienden gewoon om met geel te worden bestraft. Ok, dankzij hem bleef het tempo in het spel, maar tot twee keer toe onthield hij de Italianen een vrije trap op de rand van de zestienmeter (één keer werd Totti duidelijk gehaakt). Dat hij partijdig was vond ik daarentegen absoluut niet. In de eerste helft begonnen de Duitsers te joelen omdat hij een paar keer streng was voor Duitsland...
Verdiende overwinning trouwens voor Italië! De Duitsers konden niet overweg met Cannavaro en Materazzi, die een voortreffelijke wedstrijd speelden in de Italiaanse verdediging. Miroslav Klose heeft weinig kunnen uitrichten. Tactisch waren de Italianen heer en meester, Klinsmann had bijvoorbeeld geen antwoord op Pirlo (die zich veel terug liet zakken en daardoor Kehl met zich meetrok). Ik ben heel blij dat Italië op de valreep nog beloond werd voor de aanvallende intenties. Ik zag Duitsland al winnen met penalties...

Alle lof ook voor Lippi, die het aandurfde om Gilardino, Iaquinta, Pirlo, Del Piero en Totti gezamenlijk op het veld te zetten... Ook hulde voor Gattuso. Zijn arbeid springt misschien niet in het oog, maar Gattuso knapt al het vuile werk op zodat Pirlo kan renderen en zich kan richten op de aanvalsopbouw. Gattuso, met zijn piratenhoofd, is een beetje mijn held aan het worden, hehe. Ik hou wel van dat type speler.