Bericht
door jerom39 » 15 dec 2006, 10:32
do 14 dec 2006, 16:10
Zanger Robert Long (63) overleden
AMSTERDAM - De zanger Robert Long is woensdagavond overleden. Hij is 63 jaar geworden. Deze week werd bekend dat hij aan een ernstige vorm van kanker leed en nog maar kort te leven had. Naast zanger was Long ook cabaretier, acteur, schrijver en tv-presentator.
Robert Long, geboren als Bob Leverman, maakte in 1974 zijn eerste solo-album: 'Vroeger of Later'. Hij heeft veel over onder meer de kerk en homoseksualiteit gezongen. Zijn werk is bekroond met een Edison en een Gouden Harp.
De artiest zou komend seizoen de theaters ingaan met het Deep River Quartet. Volgens zijn manager wordt de show nu een hommage aan Robert Long.
Long moest begin januari ook al zijn geplande tournee 'n Duivels Genoegen afzeggen. Dit als gevolg van een hartinfarct in september 2005.
Robert vertelde twee maanden geleden nog, vlak na een afsluitend gesprek met de cardioloog in het AMC, dat hij weer zin in alles had. " Ik begin zo zoetjes aan weer plannen te maken. Dat vind ik de grootste fun van het bestaan. Het lijkt me verschrikkelijk om de laatste tien, twintig jaar van je leven geen doel meer te hebben." Robert ging er toen van uit dat zijn leven voorlopig niet begrensd zou zijn. "Met behulp van de farmacie moet ik nog een tijdje meekunnen."
De bloedproeven voor zijn hart, afgelopen september, wezen niks alarmerends aan. Toen de zanger allerlei vage klachten kreeg, was hij dus niet op het ergste voorbereid. Een bezoek aan de huisarts leidde echter begin december tot een ziekenhuisopname. Daar werd tot ontzetting van Robert en zijn man Kristof kanker ontdekt, die al enige tijd in zijn lichaam moet hebben gewoekerd. De ellende volgde elkaar in snel tempo op. Chemobehandelingen sloegen niet aan. Robert kreeg vorige week het harde eindoordeel van de artsen te horen. Niets konden ze meer voor hem doen.