Pop en rock op klompen : de nieuwe muziekquiz

Speel hier quizzen over diverse onderwerpen!
Plaats reactie
Nosferatu
Die-hard fan

Re: Pop en rock op klompen : de nieuwe muziekquiz

Bericht door Nosferatu » 14 jan 2010, 18:36

Hier presenteer ik de nieuwe ronde over de ditjes en de datjes.

Veel plezier wens ik :

- Sal.A.Mander
- Waweb
en
- Sanne

Uiterlijk tot 24 januari krijg ik jullie antwoorden en daarna... op naar de finale! :wink:

In deze ronde gaat het om ditjes en datjes, dus van alles en nog wat!

1.The Gathering is een rockband uit Oss en opgericht in 1989 en speelde vroeger
a. deathmetal
b. psychobilly
c. grungerock
( 1 punt haalbaar )

2.Heden ten dage kan men hun muziek eerder progressive rock noemen, wat o.a. door het gebruik van een keyboard komt. De keyboarder van de band is een zekere Frank Boeijen. Is deze F. Boeijen dezelfde persoon als destijds uit de jaren 80 de oprichter van de Frank Boeijen Groep? ( 1 Punt haalbaar )

3.Laten we eens een kijkje nemen richting Zeeland. De Zeeuwen hebben buiten een bekende politicus ook op muzikaal gebied wat te bieden, nl. de band BlØf.
Opgericht werd de band in 1992 in de hoofdstad van Zeeland en hun eerste plaat verscheen in 1995 en was tevens het begin van enorm succes in de Lage Landen.
Hoe heette deze eerste plaat en hoe heet de plaats van oprichting? ( 2 Punten haalbaar )

4.In het jaar 2006 kwam uit artistiek oog gezien hun belangrijkste plaat uit en tegelijkertijd hun commerciëel succesrijkste namens „Umoja“. Liefst vijf singles, die het stuk voor stuk goed deden in de hitparades, werden uit „Umoja“ uitgekoppeld.
Kan iemand me minstens drie singles noemen, maar tevens ook de reden geven, waarom „Umoja“ artistiek gezien belangrijk was voor BlØf? ( maximaal 4 Punten haalbaar! )

5.Ondanks de in 2009 verschenen single „Headlines“ blonk de zangeres Dennis in dat jaar uit door afwezigheid! Natuurlijk heeft ze niet stil gezeten, want in November 2009 ging ze op reis met een bekende 3FM-DJ en trad toen op tot verrassing veler.
Waar ging Dennis op reis en met welke DJ? ( 2 Punten haalbaar )

6.Hoe heet Dennis eigenlijk in haar normaal leven? ( 1 Punt haalbaar )

7.Als ik zeg „Het regent Zonnestralen“, dan weet zowat iedereen wel, dat ik het over Acda & de Munnik, maar naast muziek verdienen zij ook hun geld met …?... ( 1 Punt haalbaar )

8.Samen met Van Dikhout vormden Acda & de Munnik samen de formatie …?... ( 1 Punt haalbaar )

9.In 1998 verscheen van Acda & de Munnik de single „Laat me slapen“. Normaal zou men denken, dat het in het lied erover gaat, dat degene door wil slapen of iets dergelijks.
Het antwoord is echter „NEEN!!!“
In dit liedje worden op subtiele manier de gevoelens beschreven, die de moord op een gevierde rockster tot uiting brengen.
Over welke rockster gaat het? ( 1 Punt haalbaar )

10.Een nieuwe ster aan het Nederlandse rock- en popfirmament begint te schitteren, die waarschijnlijk ook internationaal kan doorbreken. Het is Caroline van der Leeuw, ondertussen beter bekend als Caro Emerald!
Haar muziek is eerder door jazz, Latijn-Amerikaanse ritmes en swing beïnvloedt als door rock of rap.
Desondanks weet ze te overtuigen met o.a. haar stemgeluid en niets voor niets werd haar debuutsingle „Back it up“ midden geleden jaar een hit.
Haar nieuwe single „A Night like this“ doet het ondertussen ook goed en zelfs hier bij mij in Aken heb ik onlangs zo tegen Kerst haar gehoord op de een of andere lokale radiostation.
„ A Night like this“ heeft een Latijn-Amerikaans ritme als basis.
Maar welk?
Is het een Rumba of eerder een Chachacha? Of is het toch een ander ritme? ( 1 Punt haalbaar )
Mijn strip `De Orkaan´ is weer online!!!
Te lezen op http://suskeenwiske.ophetwww.net

Nosferatu
Die-hard fan

Bericht door Nosferatu » 15 jan 2010, 09:06

De eerste antwoorden heb ik al van:

- Sal.A.Mander

Nosferatu
Die-hard fan

Bericht door Nosferatu » 16 jan 2010, 12:03

De antwoorden van Sanna en waweb heb ik nu ook. Als het me lukt, plaats ik de uitslag vandaag nog, als niet, dan maandagmorgen. Morgen gaat niet, omdat ik naar Keulen ben.

Nosferatu
Die-hard fan

Bericht door Nosferatu » 25 jan 2010, 18:11

Ook hier weer mijn excuses! :oops:

De weken voor carneval in het Rijnland en Limburg zijn hektisch.
Zodoende nu eerst de uitslag :

In het geheel kon men 15 punten halen. Twee van jullie drie hadden me een vraag maar half beantwoord, dus daarvoor een halve punt.

De uitslag :

- Sal.A.Mander : 13,5/15 Punten
- waweb : 10/15 Punten
en
- Sanne : 6,5/15 Punten

De enigste dame in onze ronde gaat ons nu verlaten! :cry:
Helaas, maar zij gaat met waarde, want ze heeft veel van ons mannen laten zien, dat pop- en rockmuziek niet alleen een mannendomein is. :mrgreen: :wink:
Dus Sanne... kan ik weer op je rekenen de volgende keer als op pop- en rocklegendes gaat? :D

De uitslag :

In deze ronde gaat het om ditjes en datjes, dus van alles en nog wat!

1.The Gathering is een rockband uit Oss en opgericht in 1989 en speelde vroeger
a. deathmetal
b. psychobilly
c. grungerock
( 1 punt haalbaar )

Antwoord : a. Deathmetal

2.Heden ten dage kan men hun muziek eerder progressive rock noemen, wat o.a. door het gebruik van een keyboard komt. De keyboarder van de band is een zekere Frank Boeijen. Is deze F. Boeijen dezelfde persoon als destijds uit de jaren 80 oprichter van de Frank Boeijen Groep? ( 1 Punt haalbaar )

Antwoord : Nee! Ze hebben alleen heel toevallig dezelfde naam.

3.Laten we eens een kijkje nemen richting Zeeland. De Zeeuwen hebben buiten een bekende politicus ook op muzikaal gebied wat te bieden, nl. de band BlØf.
Opgericht werd de band in 1992 in de hoofdstad van Zeeland en hun eerste plaat verscheen in 1995 en was tevens het begin van enorm succes in de Lage Landen.
Hoe heette deze eerste plaat en hoe heet de plaats van oprichting? ( 2 Punten haalbaar )

Antwoord : Hun eerste plaat heette „Naakt onder de Hemel“ en zij komen uit Middelburg.

4.In het jaar 2006 kwam uit artistiek oog gezien hun belangrijkste plaat uit en tegelijkertijd hun commerciëel succesrijkste namens „Umoja“. Liefst vijf singles, die het stuk voor stuk goed deden in de hitparades, werden uit „Umoja“ uitgekoppeld.
Kan iemand me minstens drie singles noemen, maar tevens ook de reden geven, waarom „Umoja“ artistiek gezien belangrijk was voor BlØf? ( maximaal 4 Punten haalbaar! )

Antwoord : De reden is eigenlijk voor de hand liggend, want zij namen 13 songs op in 13 verschillende landen met verschillende muzikanten, dus ook verschillende invloeden, zodat hun songs telkens zich anders aanhoorden, maar tevens onvergelijkbaar BlØf!!!!

De vijf singles, die uit dit album uitgekoppeld werden waren :

„Aanzoek zonder Ringen“
„Hemingway
„Mens“
„Een Manier om thuis te komen“
„Donker Hart“

5.Ondanks de in 2009 verschenen single „Headlines“ blonk de zangeres Dennis in dat jaar uit door afwezigheid! Natuurlijk heeft ze niet stil gezeten, want in November 2009 ging ze op reis met een bekende 3FM-DJ en trad toen op tot verrassing veler.
Waar ging Dennis op reis en met welke DJ? ( 2 Punten haalbaar )

Antwoord : Ze ging met Giel Beelen naar Afghanistan en trad daar voor de Nederlandse soldaten op.

6.Hoe heet Dennis eigenlijk in haar normaal leven? ( 1 Punt haalbaar )

Antwoord : Denise van Donselaar

7.Als ik zeg „Het regent Zonnestralen“, dan weet zowat iedereen wel, dat ik het over Acda & de Munnik, maar naast muziek verdienen zij ook hun geld met …?... ( 1 Punt haalbaar )

Antwoord : Met cabaret.

8.Samen met Van Dikhout vormden Acda & de Munnik samen de formatie …?... ( 1 Punt haalbaar )

Antwoord : De Poema´s

9.In 1998 verscheen van Acda & de Munnik de single „Laat me slapen“. Normaal zou men denken, dat het in het lied erover gaat, dat degene door wil slapen of iets dergelijks.
Het antwoord is echter „NEEN!!!“
In dit liedje worden op subtiele manier de gevoelens beschreven, die de moord op een gevierde rockster tot uiting brengen.
Over welke rockster gaat het? ( 1 Punt haalbaar )

Antwoord : John Lennon

10.Een nieuwe ster aan het Nederlandse rock- en popfirmament begint te schitteren, die waarschijnlijk ook internationaal kan doorbreken. Het is Caroline van der Leeuw, ondertussen beter bekend als Caro Emerald!
Haar muziek is eerder door jazz, Latijn-Amerikaanse ritmes en swing beïnvloedt als door rock of rap.
Desondanks weet ze te overtuigen met o.a. haar stemgeluid en niets voor niets werd haar debuutsingle „Back it up“ midden geleden jaar een hit.
Haar nieuwe single „A Night like this“ doet het ondertussen ook goed en zelfs hier bij mij in Aken heb ik onlangs zo tegen Kerst haar gehoord op de een of andere lokale radiostation.
„ A Night like this“ heeft een Latijn-Amerikaans ritme als basis.
Maar welk?
Is het een Rumba of eerder een Chachacha? Of is het toch een ander ritme? ( 1 Punt haalbaar )

Antwoord : Dit was een heel gemene vraag! Ik geef het toe! ...Maar muziek bestaat niet alleen uit horen, maar ook uit voelen en dat is natuurlijk … ritme!
Ik ben eerlijk.
Ik moet bekennen, dat ik in de Latijn-Amerikaanse ritmes danstechnisch gezien niet helemaal op de hoogte ben, maar mijn vrouw is het.
Zij zegt dat het een Bossanova is, ondanks de wisselende takt.

Dus geen Rumba of Chachacha. En hier was onze dame in de ronde, Sanna, dicht in de buurt met haar Paso Doble.

Als alles goed plaats ik de FINALE RONDE einde deze week!!! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Nosferatu
Die-hard fan

Bericht door Nosferatu » 26 jan 2010, 18:01

De Finale en dat gaat het nu on de heren waweb en Sal.A.Mander!

Moge de beste gewinnen! :D

Tijd geef ik jullie t.e.m. tot midden februari 2010.

DE FINALE

Ook hier zal ik kriskras door de muziekgeschiedenis der Lage Landen vragen.

1.Racoon!!!
Een band die goed geboerd heeft in het laatste decennium.
Wat was commerciëel gezien hun succesrijkste single? ( 1 Punt )

a. „Blue Days“
b. „Laugh about it!
c.„Love you more“
d.„Close your Eyes“
di.

2.Johannes Heesters is de oudste van Nederlandse bodem afkomstige entertainer. Weet iemand van jullie, hoe oud hij eigenlijk is? ( 1 Punt )

3.De man is zo ca. 2 jaar geleden nog eens opgetreden in Nederland. Het publiek, wat er op afgekomen was is laaiend enthousiast geweest, maar de media reageerde afwijzend!
Niet door zijn falende kwaliteiten, maar eerder door een fout, die hij in zijn lange carriëre gemaakt heeft. Een fout, die vooral bij een deel der bevolking aan bange dagen, verdrukking en uiteindelijk de dood laat denken.
Weet iemand de fout, die Heesters ongeliefd gemaakt heeft? ( 1 Punt )

4.In 1974 formeerde zich The Nits in Amsterdam. Zo tegen 1978 verscheen hun eerste plaat met als titel „The Nits“. De muziek van hun werd graag met die Elvis Costello en The Talking Heads vergeleken, maar al met hun tweede plaat uit 1978 werd het duidelijk, dat de groep meer noten op haar zang had. Hoe heette dit tweede album? Was het „Work“, „Tent“ of „New Flat“? ( 1 Punt )

5.De Dijk is ook zo´n groep, die sinds einde jaren 80 de ene succes na de andere heeft. Ze werd opgericht in 1981 in Amsterdam, maar voorheen noemden ze zich …? …. ( 1 Punt )

6.Toontje Lager geniet nu cultstatus, ofschoon ze maar in de eerste helft van de jaren 80 maar drie echte hitsingles hadden en dat waren …?... ( 3 Punten mogelijk )

7.Wat heeft Peter Koelewijn eigenlijk te doen met de band Gompie? Wat voor een wereldhit had die groep en hoe heette het lied? ( 3 Punten mogelijk )

8.Die hit van Gompie was een cover van een bekende groep uit de midden jaren 70. Wat was de naam van die band? ( 1 Punt )

9.Een naam, die ook in verbindig staat met Peter Koelewijn is Anneke Grönloh.
Wat had zij met Koelewijn te doen? ( 1 Punt )

10.Ook voetballegende Johan Cruyff is gelinkt met de naam Koelewijn. Namen zij samen een plaat op of speelde Koelewijn mee in een allstars-wedstrijd voor een goed doel? ( 1 Punt )

11.Zo zijn we meteen bij Het Goede Doel.
In 2008 waren ze weer bij elkaar en treden sindsdien weer op, maar waaraan hebben we dat te danken? ( 1 Punt )

a. door een gratis en legaal downloadbaar album.
b. door een golf van nostalgie, waarin bands van de jaren 80 sich weer samendoen
c.of omdat ze het nog eens weten wilden.

12.Ria Valk kennen velen beter als als tv-presentatrice en als actrice, maat toch was haar eerste liefde de muziek en dan niet de klassieke muziek van Beethoven, Grieg, Mozart of Chopin.
Met welk soort van muziek begon haar carriëre? ( 1 Punt )

13.Blijven we nog even in de goede oude tijd van weleer. Een andere band is Corry en de Rekels. De leadzangeres was Corry Konings. Toen ze op 17jarige leeftijd ontdekt werd in 1968 werkte ze als kapster en was al twee jaar lid van de groep De Mooks. De lokale platenhandelaar maakte iemand attent op haar vokale kwaliteiten. Deze iemand was toen al erg succesvol, heeft een baard en daagde Johann Vlemmix en Albert Heyn voor de rechter vanwege het gebruik van de Wuppies in het WK-jaar in 2006. Wie was de ontdekker van Corry Konings? ( 1 Punt )

14.We landen nu bij de Amsterdamse band Moke. Wie naar de bovenstaande vraag kijkt, kan denken waarom.
De gitarist van de band Phil Tilly stapte onlangs in het huwelijksbootje met een DJ!!! Wie was dat? ( 1 Punt )

15.Tröckener Keks is een band uit Amsterdam, die begon in 1980 en hadden in het begin wat voor een soort muziek? ( 1 Punt )

a. Symphonic Rock
b. New Wave
c.Heavy Metal
d.PunkRock
e. HardRock
f. FunkRock
g. DiscoStomp
h. Soul

16.Is er een link met Tröckener Keks en een van de vele bovengenoemde groepen en als ja met welke?

17.Tröckener Keks is een verbasterde begrip afkomstig uit de Duitse taal en staat waarvoor? ( 1 Punt )

18.Wat linkt de Heideroosjes uit het kerkdorp Horst in Limburg met de cabarettist en conferencier Urbanus? ( 1 Punt )

19.Einde 2005 speelden De Heideroosjes een aantal van concerten onder een een andere naam, nl. De Ramroosjes en dat was ter ere van een bekende punkband, waarvan voor ongeveer een jaar een van de leden gestorven was.
Over welke band en lid heb ik het? ( 2 Punten mogelijk )

20.Met Sef heeft Dio in einde 2008 het hiphoplied „Tijdmachine“ uitgegeven, wat begin 2009 een grote hit werd. Uit welk album kwam dit? ( 1 Punt )

21.„( Tuintje ) in mijn hart“ was midden 2009 DE zomerhit! … Maar met welke artiest had Jantje Smit weer een hit? Hoe heet de Surinaam? ( 1 Punt )

22.De andere zomerhit was „Slaap lekker ( Fantastig toch )“. … Maar van wie is die ook alweer?
( 1 Punt )

23.Mmmh!!!
Een lied, wat niet tot de roem van de Neerlandse popmuziek bijgedragen heeft in 2002 is... „Kutmarokkanen??!“
In de media van o.a. Frankrijk, Duitsland en Oostenrijk e.v.a. ( zij zijn echter geen buitenbeentjes in omgang met allochtonen, daar vanaf gezien!!! ) werd na het verschijnen van dit lied over het verval van de multiculturalistische gezelschap van de Nederlanders gesproken!
Dit is eigenlijk belachelijk, want het probleem zit diep, want de Nederlanders zijn eigenlijk tolerant, zelfs héél tolerant, maar ergens moet het ophouden!
Dat is het credo, wat men tot nu toe door o.a. Pim Fortuyn en Geert Wilders overduidelijk hoort of gehoort heeft.
...Maar dat wil ik eigenlijk niet weten! Belangrijk is voor mij, wie dit lied uitgebracht heeft? 8 1 Punt )

24.Lange Frans heeft ook een smet op zijn CV als ambassadeur tegen zinloos geweld. Welke? ( 1 Punt ) ( Jammer genoeg!!!! )

25.Als laatste vraag duiken we toch nog eens de geschiedenis.
We landden in het jaar 1975 met de The Eurovision Song Contest en Teach-In won het met de song „Ding-a-Dong“.
Daarna heeft deze band niet lang daarna in Nederland een hit gehad met een van de klassiekers uit de musicalgeschiedenis van Hollywood, nl. met een uit de eerste helft van de jaren 50 met Gene Kelly in de hoofdrol. ( 1 Punt )

Veel plezier! :wink:

Sanna
Suske en Wiske fan

Bericht door Sanna » 26 jan 2010, 19:48

Beste Nosferatu, dank voor je lof!!
Het was een leuke quiz om aan mee te doen!! Dus zou ik zekers een volgende keer weer meedoen.. Dank voor de quiz..

Waweb en Sal. A. Mander, heel veel succes in de finale..
May the best man win! :wink:
Das gibt's nur einmal, das kommt nicht wieder!

Nosferatu
Die-hard fan

Bericht door Nosferatu » 27 jan 2010, 09:05

De eerste antwoorden heb ik al van :

- waweb

Nu nog die Sal.A.Mander. :D

Sal A. Mander
Suske en Wiske kenner
Contacteer:

Bericht door Sal A. Mander » 27 jan 2010, 09:24

Ik denk dat ik vanavond een moedige poging ga doen. :-D
MichielZiet.com

Nosferatu
Die-hard fan

Bericht door Nosferatu » 27 jan 2010, 16:18

Sal A. Mander schreef:Ik denk dat ik vanavond een moedige poging ga doen. :-D

Ok, veel geluk, mijn vriend. :wink:

Nosferatu
Die-hard fan

Bericht door Nosferatu » 29 jan 2010, 11:42

Dat ging snel met de twee. Ik heb dus nu ook de antwoorden van Sal.A.Mander en dus zal ik nu ook eens snel zijn. Morgen komt de uitslag en dan weten we wie de finalist van deze editie van de muziekquiz.
Zoals ik al vaker hier gepost heb, zal het in de volgende editie over rock- en poplegendes gaan.
Natuurlijk heb ik al een voorstelling, wie er absoluut moet in opduiken, maar misschien hebben jullie ook suggesties betreffende groepen en artiesten.
Laat het me dus maar weten. :D

Sal A. Mander
Suske en Wiske kenner
Contacteer:

Bericht door Sal A. Mander » 29 jan 2010, 11:46

Nosferatu schreef:...Natuurlijk heb ik al een voorstelling, wie er absoluut moet in opduiken, maar misschien hebben jullie ook suggesties betreffende groepen en artiesten.
Freddie Mercury, Jimi Hendrix, Beatles ,Cream, Pink Floyd etc.. :-P
MichielZiet.com

Nosferatu
Die-hard fan

Bericht door Nosferatu » 29 jan 2010, 12:15

Sal A. Mander schreef:
Nosferatu schreef:...Natuurlijk heb ik al een voorstelling, wie er absoluut moet in opduiken, maar misschien hebben jullie ook suggesties betreffende groepen en artiesten.
Freddie Mercury, Jimi Hendrix, Beatles ,Cream, Pink Floyd etc.. :-P

Ja, aan die had ik ook gedacht, maar ook aan The Rolling Stones, The Who, Eddy Cochran, The Beachboys, Cole Porter, Guns ´n Roses, AC/DC, Glenn Miller, Muddy Waters, Frank Sinatra, Elvis Presley, Blondie, Coldplay, Eminem, Ultravox, The Police, The Sex Pistols, The Clash om maar een paar te noemen.

Laat maar komen, die suggesties van jullie.

Ramon
Admin
Contacteer:

Bericht door Ramon » 29 jan 2010, 12:43

Eric Clapton / Derek and the Dominoes uiteraard :D
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Afbeelding

Sal A. Mander
Suske en Wiske kenner
Contacteer:

Bericht door Sal A. Mander » 29 jan 2010, 13:01

Eels, Franz Ferdinand, Bush, Led Zeppelin, Small Faces, Fleetwood mac, Weezer, Wolfmother, Radiohead. :-D
MichielZiet.com

Nosferatu
Die-hard fan

Bericht door Nosferatu » 29 jan 2010, 13:34

Ramon schreef:Eric Clapton / Derek and the Dominoes uiteraard :D

Maar natuurlijk, Ramon, zonder Eric Clapton en ook Steve Winwood gaat niets en jouw ter ere beginnen we de eerste ronde met Michael Jackson met of zonder The Jackson five/ the Jacksons?
Dit keer ligt het aan jouw, Ramon. :wink:

Aan Sal.A.Mander : Danke. Led Zeppelin, Radiohead, Fleetwood Mac en Franz Ferdinand zijn aan het lijstje toegevoegd, misschien ook Wolfmother,.

Ik maak nu die lijst, waarvan ik weet dat deze artiesten en bands invloed hebben op hedendaagse acts, maar er zijn ook bands en artiesten, die weliswaar niet zo´n grote invloed hebben, maar cultkaraker bezitten. Ik denk bv. aan Kiss!

Een voorbeeld!

Alice Cooper speelde en speelt nu nog hardrock, maar zijn muziek beinvloedde diverse bands zoals Marily Manson, Duran Duran, Mötley Crue e.v.a. Ik ken zelfs een techno-versie van de een of andere obscure DJ, die met een hoeveelheid beats per minute ( BPM´s ) "Poison" verworst heeft.
Kiss heeft ook zonder twijfel muziekgeschiedenis geschreven, maar er gaat niet zoveel invloed van hun uit als bij Alice Cooper, desondanks wordt Kiss nu nog frenetisch gevierd als ze of een concert geven of een nieuw album uitbrengen zoals onlangs, daarom hebben ze bij mij cultkarakter.
Daarom wil ik ook zulke bands erbij hebben in mijn lijst.
Ik vraag jullie natuurlijk ook, want ik weet wel veel, maar niet alles en kan het gebeuren, dat ik de een of andere vergeet en dat zou zonde zijn, want we met zijn allen plezier hebben aan deze nieuwe ronde. :wink:

Plaats reactie