Pop en rock op klompen : de nieuwe muziekquiz

Speel hier quizzen over diverse onderwerpen!
Plaats reactie
Nosferatu
Die-hard fan

Re: Pop en rock op klompen : de nieuwe muziekquiz

Bericht door Nosferatu » 22 okt 2009, 17:12

sorry vrienden, maar ik ben nu eerst thuis gekomen, dus later als ik gedacht had!!!! :evil:
Morgen gaat het ook niet, dus zal ik jammer genoeg de uitslag eerst tegen het weekend plaatsen kunnen. :(
Mijn strip `De Orkaan´ is weer online!!!
Te lezen op http://suskeenwiske.ophetwww.net

AJG
Suske en Wiske kenner
Contacteer:

Bericht door AJG » 22 okt 2009, 17:46

Nosferatu schreef:sorry vrienden, maar ik ben nu eerst thuis gekomen, dus later als ik gedacht had!!!! :evil:
Morgen gaat het ook niet, dus zal ik jammer genoeg de uitslag eerst tegen het weekend plaatsen kunnen. :(
Slimme truuk om ons snel te antwoorden te doen sturen. :mrgreen:

Nosferatu
Die-hard fan

Bericht door Nosferatu » 23 okt 2009, 14:16

In de volgende ronde gaat het over het Nederlandse rock en pop-gebeuren begin jaren 70! :mrgreen:

Tja, AJG, op de een of andere manier moet ik toch aan jullie antwoorden komen. :wink:

Nosferatu
Die-hard fan

Bericht door Nosferatu » 26 okt 2009, 09:22

Weer later als gedacht, maar nu komt de aap uit de mouw met de uitslag.
Men kon in de ronde over Herman Brood in het geheel 12 punten krijgen en maar een heeft die, wat eigenlijk verwonderlijk is, maar ja, niet iedereen vindt de muziek van Herman goed.

- Sal.A.Mander : 7/12
- Hans : 9/12
- mrdamman : 10/12
- waweb : 12/12
- Ramon : 9/12
- AJG : 9/12
- Sanna : 8/12
en
- Robert : 4/12

Het is dus duidelijk dat onze Robert dit keer de zwakste schakel is en daarmee jammer genoeg eruit valt, maar ik ga ervan uit, dat hij in de volgende editie weer opnieuw met frisse moed meespeelt. :D

De antwoorden :

1. c Cuby & the Blizzards

2. b 1976

3. b "Saturday Night"

4. "Cha Cha" ( beste Ramon, kijk je eens deze film aan. Hij is niet slecht. Integendeel!!! )

5. Lene Lovich en Nina Hagen

6. "The Brood"

7. b Schilderen

8. Wegens illegaal wapenbezit.

9. Jazz en swing

10. Elvis Presley

11. "My Way"

Als het me lukt, zal ik in de loop van deze dag of morgenvroeg de nieuwe ronde plaatsen. :roll: Het ligt eraan, of mijn baas een goede bui heeft en me vroeger naar huis laat gaan. :wink:

Nosferatu
Die-hard fan

Bericht door Nosferatu » 02 nov 2009, 09:32

Nu ik weer normaal op het Forum kan komen, laten we dus ook snel verder gaan met de quiz.

Zoals beloofd, gaat het nu om muziek, afkomstig uit Nederland van de eerste helft van de jaren 70.

Ik geef jullie de tijd t.e.m. de 15e november a.s.

Ik krijg de antwoorden van :

- Hans
- AJG
- mrdamman
- Sanna
- Ramon
- waweb
en
- Sal. A. Mander

Begin jaren 70 begon het muzikale landschap zich te veranderen. Waren het in de late jaren 60, dat de hippy´s domineerden met deels experimentele rock, simpele love & peace-melodietjes en hard-rock, zo was het niet lang daarna anders.

Glamrock rules!!!!

Glamrock was niet een typische muziekvorm, maar een verzamelbekken van verschillende muziekstijlen. De pioniers waren David Bowie, Roxy Music en uit Amerika The New York Dolls.
Allen hadden ze gemeenzaam, dat ze koketeerden met een androgyn uiterlijk en daarmee erg nichterig overkwamen. In Nederland sprak men toendertijd ook al eens graag over „nichtenrock“.
Wilde je hip zijn, moest je plateauzolen, broeken met lange pijpen, glitterbloezen en make up dragen.
Natuurlijk hadden de platenmaatschappijen meteen het dollarteken in hun ogen en het duurde niet of de wereld werd overspoeld met zogenaamde glamrochbands. Enkele voorbeelden waren : The Sweet, Mud, Suzi Quatro, Gary Glitter, en Slade. Gemeenzaam hadden ze dat na de eerste helft van de jaren 70 niemand ze meer wilden luisteren op enkele uitzonderingen na, waar men merkte dat ze muziek wilden maken en niet absoluut hits. Het waren dan ook de groepen, die zich de tijdgeest konden aanpassen. Naast Roxy Music en David Bowie, waren dat ook Queen en Elton John.
Glamrock was ook in ons kikkerlandje populair, zoals we dat met de onderstaande vragen zullen merken.

1.Waar komt eigenlijk het begrip glamrock. Waarvan stamt het woord glam vanaf? ( 1 Punt )

2.In 1972 klom de eerste Nederlandse glamrockplaat „ Clap your Hands ( and stamp your Feets )“ tot op de 3e plaats van de hitparades. De band heette Unit Gloria en de zangeres noemde zich Bonnie. Deze Bonnie is niemand anders als …. ? ( 1 Punt )

3.De producent is ook een oude rot in zijn vak en is een van de wegbereiders van de Nederpop. In 1959 had hij al eens hit, wat nu een klassieker is. Het gaat er in die hit over iemand, die hij naar onder wil krijgen. Over wie heb ik het en hoe heette die hit uit 1959? ( 2 Punten )

4.Een andere band was Catapult. Hun eerste hit uit 1974 was „Hit the big Time“ en er zouden nog vele volgen, zodat ze met een glamrockband uit Engeland vergeleken werden, die ook hit na hit bleven scoren. Met welke band uit Engeland werden de heren van Catapult vergeleken? ( 1 Punt )

5.We komen nu uit bij een dame ( of beter gezegd diva ), die haar carriëre einde jaren 60 begon. Begin jaren 70 vormde haar eigen band Himalaya, die in 1974 overging in Heart. Na het vertrek van deze dame heette de band plots Limousine. Het was met de band Heart waardeze dame glamrockgeschiedenis schreef. Haar zuster is ook niet onbekend en heet Yvone Keeley. Heden ten dage ziet men haar eerder in diverse castingshows. Wie is deze vrouw? ( 1 Punt )

6.Voor een klein schandaal in het toendertijd behoorlijk vrijpostige tv-landschap van Nederland zorgde de band Lemming en nog niet zozeer door hun muziek, want ze zongen met veel gregoriaans gezang het wel en wee van Father John. De ergernis was hun stripteasedanseres Lucifera.
Wat denken jullie? Wat deed die dame of wat had ze aan, zodat vele moeders en vriendinnen verergerd verboden dat de kinderen, de echtgenoten of vrienden dit verder mochten kijken! ( 1 Punt )

7.Glamrock was zo winstgevend, dat ook andere bands zich dachten „ Kom laat ons wat geld verdienen met glamrock“. Een zo´n groep kwam uit Volendam en had in 1973 een grote top 10-hit met „Sweet Silver Anny“. De band existeert heden ten dage niet, want in 2007 vonden ze het welletjes en gingen grof gezegd met pensioen. Welke overbekende groep was dat? ( 1 Punt )

8.Dat glamrock geen muziekstijl was, ziet men aan bijv. Long Tall Ernie & the Shakers. Ondanks de ogenschijnlijke merkmalen van een glamrockband, zoals lange wijde broekspijpen e.d speelden zij eigenlijk een muzieksoort die met de komst van The Beatles en The Rolling Stones begin jaren 60 in de achtergrond gedrukt werd. Welke muzieksoort was dat? ( 1 Punt )

9.Uit de voorgaande groep Long Tall Erny & the Shakers formeerden zich in 1975 zich een andere groep, die met „Stan the Gunman“ en „Guitar King „ grote hits Europawijd hadden.
Hoe heette deze band? ( 1 Punt )

Veel plezier. :wink:
Laatst gewijzigd door Nosferatu op 02 nov 2009, 18:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Nosferatu
Die-hard fan

Bericht door Nosferatu » 02 nov 2009, 18:12

Ik heb juist de eerste antwoorden gekregen van :

- waweb
- Sanna
- Hans
- AJG
- Ramon

I.v.m. vraag 4 doel ik niet op een overbekende groep uit de pop- en rockgeschiedenis, maar op een glamrockband uit Engeland, die toen ook erg populair was. Dus waweb... corrigeer je antwoord. Ik had me beter moeten uitdrukken. :?

Maar waarom eigenlijk, zie ik bij tweede zicht? :?: Ik heb duidelijk geschreven... glamrockband en die groep, die je noemde waren alles, maar geen glamrockband! :wink:

Nosferatu
Die-hard fan

Bericht door Nosferatu » 16 nov 2009, 13:15

De 15e is voorbij en dat heet, dat de poorten voor deze ronde gesloten moeten worden, maar mrdamman heeft me nog niet geantwoord.

Beste mrdamman, tot a.s. woensdag laat ik je nog tijd me alsnog de antwoorden te geven. Wellicht ben je het vergeten, want echt belangrijk is deze muziekquiz niet, maar het zou jammer zijn als ik je eruit moet gooien. :?

mrdammann
Suske en Wiske kenner
Contacteer:

Bericht door mrdammann » 16 nov 2009, 16:53

Wacht maar niet op mij, ik heb het te druk op school; examenjaar. Dus gaan jullie maar verder zonder mij. Ik vond het leuk zolang het duurde.

Nosferatu
Die-hard fan

Bericht door Nosferatu » 16 nov 2009, 17:28

Ok, wel vind ik het jammer en hoop, dat je de volgende keer meedoet!

Morgen zal ik dan de uitslag plaatsen! Iedereen is dus door, buiten mrdamman. :D :?

Nosferatu
Die-hard fan

Bericht door Nosferatu » 17 nov 2009, 16:31

Hallo iedereen,

Hier komt de uitslag! :huh?:

Nu ja, een uitslag is het niet direkt, want jammer genoeg heeft mrdamman ons wegens educatieve verrijking verlaten en daarmee zijn alle anderen automatisch een ronde verder!

Toch laat ik jullie jullie scores zien en voor zo een eigenlijk moeilijk thema liggen jullie helemaal niet zo slecht.

Men kon in het geheel 10 punten halen!

De uitslag :

- Hans 6/10
- Ramon 7,5/10
- AJG 9/10
- Sal.A.Mander with a little help from his Dad : 9/10 :wink:
- waweb 8,5/10
en
- Sanna 7,5/10

Ter verklaring voor die halve punten :
Bij vraag 6 met de danseres Lucifera hebben de drie me maar bijna goede antwoorden gegeven, maar niet helemaal juist, zodoende maar die halve punt.
Echter... eentje, ontsproten uit de seksuele revolutie einde jaren 60, wilde het helemaal weten en antwoordde me dat ze geheel naakt was! :gek:
Tjaja, waar het hart van vol is! :wink:

Alle gekheid nu op een stokje, onderstaand vinden jullie de antwoorden.

Begin jaren 70 begon het muzikale landschap zich te veranderen. Waren het in de late jaren 60, dat de hippy´s domineerden met deels experimentele rock, simpele love & peace-melodietjes en hard-rock, zo was het niet lang daarna anders
Glamrock rules!!!!

Glamrock was niet een typische muziekvorm, maar een verzamelbekken van verschillende muziekstijlen. De pioniers waren David Bowie, Roxy Music en uit Amerika The New York Dolls.
Allen hadden ze gemeenzaam, dat ze koketeerden met een androgyn uiterlijk en daarmee erg nichterig overkwamen. In Nederland sprak men toendertijd ook al eens graag over „nichtenrock“.
Wilde je hip moest je plateauzolen, broeken met lange pijpen, glitterbloezen en make up dragen.
Natuurlijk hadden de platenmaatschappijen meteen het dollarteken in hun ogen en het duurde niet of de wereld werd overspoeld met zogenaamde glamrochbands. Enkele voorbeelden waren : The Sweet, Mud, Suzi Quatro, Gary Glitter, en Slade. Gemeenzaam hadden ze dat na de eerste helft van de jaren 70 niemand ze meer wilden luisteren op enkele uitzonderingen na, waar men merkte dat ze muziek wilden maken en niet absoluut hits. Het waren dan ook de groepen, die zich de tijdgeest konden aanpassen. Naast Roxy Music en David Bowie, waren dat ook Queen en Elton John.
Glamrock was ook in ons kikkerlandje populair, zoals we dat met de onderstaande vragen zullen merken.

1.Waar komt eigenlijk het begrip glamrock. Waarvan stamt het woord glam vanaf? ( 1 Punt )

Antwoord : Het woord glam stamt van het Engelse woord Glamour af. Enkele van jullie hebben me ook andere antwoorden gegeven, maar die liepen op hetzelfde uit.

2.In 1972 klom de eerste Nederlandse glamrockplaat „ Clap your Hands ( and stamp your Feets )“ tot op de 3e plaats van de hitparades. De band heette Unit Gloria en de zangeres noemde zich Bonnie. Deze Bonnie is niemand anders als …. ? ( 1 Punt )

Antwoord : Bonnie St. Claire

3.De producent is ook een oude rot in zijn vak en is een van de wegbereiders van de Nederpop. In 1959 had hij al eens hit, wat nu een klassieker is. Het gaat er in die hit over iemand, die hij naar onder wil krijgen. Over wie heb ik het en hoe heette die hit uit 1959? ( 2 Punten )

Antwoord : Dat was natuurlijk Peter Koelewijn met zijn onverwoestbare klassieker : „ Kom van dat dak af.“.

4.Een andere band was Catapult. Hun eerste hit uit 1974 was „Hit the big Time“ en er zouden nog vele volgen, zodat ze met een glamrockband uit Engeland vergeleken werden, die ook hit na hit bleven scoren. Met welke band uit Engeland werden de heren van Catapult vergeleken? ( 1 Punt )

Antwoord : The Sweet. Deze heren hadden ongelooflijk veel hits binnen korte tijd.

5.We komen nu uit bij een dame ( of beter gezegd diva ), die haar carriëre einde jaren 60 begon. Begin jaren 70 vormde haar eigen band Himalaya, die in 1974 overging in Heart. Na het vertrek van deze dame heette de band plots Limousine. Het was met de band Heart waardeze dame glamrockgeschiedenis schreef. Haar zuster is ook niet onbekend en heet Yvone Keeley. Heden ten dage ziet men haar eerder in diverse castingshows. Wie is deze vrouw? ( 1 Punt )

Antwoord : Patricia Paay

6.Voor een klein schandaal in het toendertijd behoorlijk vrijpostige tv-landschap van Nederland zorgde de band Lemming en nog niet zozeer door hun muziek, want ze zongen met veel gregoriaans gezang het wel en wee van Father John. De ergernis was hun stripteasedanseres Lucifera.
Wat denken jullie? Wat deed die dame of wat had ze aan, zodat vele moeders en vriendinnen verergerd verboden dat de kinderen, de echtgenoten of vrienden dit verder mochten kijken! ( 1 Punt )

Antwoord : Ze had een doorkijkjurkje aan!

7. Glamrock was zo winstgevend, dat ook andere bands zich dachten „ Kom laat ons wat geld verdienen met glamrock“. Een zo´n groep kwam uit Volendam en had in 1973 een grote top 10-hit met „Sweet Silver Anny“. De band existeert heden ten dage niet meer, want in 2007 vonden ze het welletjes en gingen grof gezegd met pensioen. Welke overbekende groep was dat? ( 1 Punt )

Antwoord: BZN!!!! Niet te geloven, hé, maar toch was het zo.

8. Dat glamrock geen muziekstijl was, ziet men aan bijv. Long Tall Ernie & the Shakers. Ondanks de ogenschijnlijke merkmalen van een glamrockband, zoals lange wijde broekspijpen e.d speelden zij eigenlijk een muzieksoort die met de komst van The Beatles en The Rolling Stones begin jaren 60 in de achtergrond gedrukt werd. Welke muzieksoort was dat? ( 1 Punt )

Antwoord : Rock ´n Roll

9. Uit de voorgaande groep Long Tall Erny & the Shakers formeerden zich in 1975 zich een andere groep, die met „Stan the Gunman“ en „Guitar King „ grote hits Europawijd hadden.
Hoe heette deze band? ( 1 Punt )

Antwoord : Hank the Knife & the Jets

De volgende ronde en ik hoop, dat ik die al morgen kan plaatsen gaat over onze welbekende rockdiva. Het Anoukje! :mrgreen:

Ramon
Admin
Contacteer:

Bericht door Ramon » 17 nov 2009, 17:32

Aaaaah Anouk, my music :D
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Afbeelding

waweb
Suske en Wiske Megafan
Contacteer:

Bericht door waweb » 18 nov 2009, 10:40

Anouk, na Balkenende de Hollandse trots :twisted:
Afbeelding

Nosferatu
Die-hard fan

Bericht door Nosferatu » 21 nov 2009, 11:22

Hallo iedereen, hier is de nieuwe ronde.

Tot uiterlijk 6 december krijg ik de antwoorden van :

- Ramon
- AJG
- waweb
- Sanna
- Hans
en
- Sal.A.Mander

In deze ronde gaat het over Anouk en haar muziek.

1. Ze wordt geboren in 1975 in Den Haag als Anouk … ( 1 Punt )

a. Leeuwe
b. Scheringa
c. Aimée
d. Teeuwe

2. Al vroeg merkte ze, dat muziek haar ding is en trad als tiener op in o.a. Café De Pater in Den Haag op. In 1993 begon haar muzikale carriëre als backgroundzangeres in de groep... ( 1 Punt )

a. Stengun wedding
b. kalashnikov wedding
c. Heideroosjes
d. Shotgun wedding
e. BlØf

3.Twee jaar later verliet ze de band om solo te beginnen. Door haar toenmalige echtgenoot leerde ze mr. Twilightzone kennen van een overbekende Nederlandse hardrockband. Welke zanger van welke band bedoel ik? ( 2 Punten )

4.De man was zo enthousiast over haar stem en zangkwaliteieten, dat hij haar aanbood samen songs te schrijven en in verbinding met George Kooymans werd „Mood Indigo“ geschreven en geproduceerd. Daarna ging alles in een stroomversnelling en haar tweede single kwam uit en die werd de eerste grote top 20-hit voor haar. Ook in andere landen als Duitsland, Oostenrijk en België werd deze een grote hit.
Welke hit is hiermee gemeend ? ( 1 Punt )

a. „It´s so hard“
b. „Nobody´s Wife“
c. „R U kidding me“
d. „Sacrifice“

5.In 1998 trad ze op op diverse festivals en deze optredens zorgden ervoor, dat ze de reputatie kreeg dat ze als live-act fantastisch is . Ze is niet alleen een fraai-ogende dame, maar ze kan werkelijk zingen!
Toch was alle begin moeilijk, want bijv. tijdens haar optreden op PinkPop 98 kreeg ze een ei op haar donder! Maar Anouk zou Anouk niet zijn als wat deed? ( 1 Punt )

a. Gepikeerd weglopen!
b. De middenvinger naar het publiek opsteken.
c. Blouse uittreken en met bh aan verder zingen.
d. Snel een nieuwe blouse aantrekken en dan verder zingen.

6.Na de release van haar tweede album „ Urban Solitude“ in 1999 probeerde ze in Amerika voet te vatten, maar dat liep als het ware in een slaande ruzie uit met haar Amerikaanse label. Ze keerde de Verenigde Staten de rug toe en ging samen wonen met haar toenmalige vriend Remon Stotijn van de band Postmen.
Eind 2001 verscheen haar derde album „Lost Tracks“. Wederom een succes voor haar, maar in haar begleidingsband rommelde het geweldig. De gitarist was aan het flirten met een bekende band. Anouk was daarover zeer kwaad, maar de andere bandleden hielden met de gitarist m.a.g. dat ze allen ontsloeg!
Welke band had haar gitarist op het oog? ( 1 Punt )

a. Maroon 5
b. Kresip
c. Kane
d. Urban Dance Squad
e. Golden Earring

7.In 2002 verscheen het album „Graduated Fool“. Het album verkocht zich niet slecht, maar haar tweede single van dit album „ I Live for You“ flopte geweldig. In de clip was ze weinig verhullend te zien en deze werd alleen maar op The Box gedraaid en niet op MTV en TMF.
Dit verbaast eigenlijk zeer, want juist MTV is DE clipzender in de muziekwereld en cruciaal van belang voor succes! Hoe kwam dit tot stand? ( 1 Punt )

a. Ze was te naakt in de clip.
b. Door onenigheid tussen de zenders en haar management.
c. Ze had vantevoren een van de MTV-verantwoordelijken in zijn kruis getrapt.
d. Ze weigerde zich daarna om aan een „unplugged“-session van MTV deel te nemen.

8. In 2004 vershenen zelfs twee albums. De ene was „Update“ en daarna haar grandioos succes „Hotel New York“. De daaruit afgeleide single „Girl“ was de grootste hit ooit tot dan toe qua airplay voor een solo-zangeres.
Na een viertal concerten in 2005 trok ze zich voor een tijd terug met haar gezin in haar tweede domiciel in Ohio, VS.
In 2006 kwam ze weer terug naar Nederland en ging op festivaltoernee, waarbij ze een aangekondigd optreden bij PinkPop tot verbazing van Jan Smeets alias Mr. PinkPop afzegde. Weet iemand waarom? ( 1 Punt )

9. Ondertussen had ze niet alleen in Duitsland, Oostenrijk en België succes, maar ook in o.a. Albanië, Turkije en Israël. Met „Hotel New York“ trachtte ze in Canada voet te vatten, maar het liep op niets uit.
Tijdens de opnames van haar nieuw album in 2007 kwam het weer tot ruzie tussen Anouk en haar begleidingsmuzikanten, m.a.g. dat ze ontslagen werden. Niet lang daarna werd ook de manager de laan uitgestuurd. Dit hat tot gevolg, dat de opname van haar nieuw album vertraging opliep.
Begin november 2007 verscheen de single „Good God“ en was niet lang daarna een grote hit en niet alleen in Nederland. ( zie boven ) In december volgde dan het album „Who´s your momma “. Met dit album was het zelfs zo, dat de VS haar ogen openden en vol bewondering over haar sprak.
De singles bleven maar uitvloeien uit dat album en werden stuk voor stuk hits.
Onverwacht succes had Anouk plots in Noorwegen met het nummer „Lost“ van haar album „Hotel New York“.
Anouk wilde graag naar Noorwegen gaan om zich te promoten, maar de platenmaatschappij wilde het gewoonweg niet! Onbegrijpelijk, maar zoiets gebeurt!
Via Noorwegen heeft Anouk ook plots echt succes in de VS met het nummer „Lost“.
Waardoor kreeg Anouk plots succes in Noorwegen? ( 1 Punt )

a. Door Youtube.
b. Door een Noorse castingshow, waarin een jongen deze song van haar zingt.
c. Door een vindingrijke Turk, die dit nummer in een commercial gebruikt.
d. Door de Noorse groep A-Ha, die dit lied in hun concerten zingt.

10.Haar laatste album dateert uit dit jaar en heeft als titel „For Bitter or Worse“. De eerste singel was „Three Days in a Row“. Het klaaglied werd meteen een succes en haar onlangs verschenen single doet het ook goed in de hitparades.
Hoe heet de nieuwe plaat van haar? ( 1 Punt )

Ik wens jullie veel succes. :wink:

Nosferatu
Die-hard fan

Bericht door Nosferatu » 22 nov 2009, 18:01

De eerste antwoorden heb ik van :

- Hans
- waweb
- Sanna
- Sal.A.Mander
- AJG
Laatst gewijzigd door Nosferatu op 04 dec 2009, 09:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Nosferatu
Die-hard fan

Bericht door Nosferatu » 01 dec 2009, 17:48

In de volgende ronde gaat het over "foute" muziek, afkomstig van Nederlandse of Belgische bodem, van pakweg de laatste vier decennia.
Muziek dus, waarvan niemand openlijk toegeeft, dat hij of zij het leuk vindt, maar stiekem op een verborgen plaats luidkeels zingt! :wink: :mrgreen:

Plaats reactie