378. Het ware Witje

Bespreek hier de verhaal-lijnen en scenario's (dus de inhoud van de boeken)
Plaats reactie
ArjenLeine
Suske en Wiske Megafan

378. Het ware Witje

Bericht door ArjenLeine » 07 feb 2025, 00:30

Wanneer onze vrienden de Beurs van Brussel bezoeken, daalt Sidonia af in het ondergrondse museum. Daar ligt volgens wetenschappers het échte Sneeuwwitje begraven. Als Sidonia na de rondleiding een bezoek brengt aan het kleinste kamertje komt ze oog in oog te staan met de geest van de toverspiegel. Deze vertelt haar het ware verhaal van Sneeuwwitje en hoe Sidonia daarin blijkbaar een erg grote rol speelt als Margaretha von Waldeck. Wanneer Filips de Tweede het hof van Maria van Hongarije in Brussel bezoekt, wordt Maria smoorverliefd op de prins. Deze heeft echter enkel oog voor Margaretha. Vanaf dan zal de jaloerse Maria er alles aan doen om de prins voor zich te winnen. Gelijktijdig wordt Brussel geteisterd door de bende van Jan Hagel. Zal ook dit sprookje een happy end kennen?
Lijst van de korte verhalen:
http://suskeenwiske.ophetwww.net/intro/ ... halen.xlsm

Lijst van de lange verhalen (inclusief reguliere albums):
https://suskeenwiske.ophetwww.net/intro ... halen.xlsm

MrJohn
Suske en Wiske Megafan

Re: 378. Het ware Witje

Bericht door MrJohn » 10 feb 2025, 15:47

Bedankt voor de informatie Arjen!!!!!!!!!!!!!!

Ik dacht al: ,,Waar blijft het verhaal van dit album toch?"

Het liep al een tijdje in De Telegraaf.

Ik had net al de Franstalige informatie van Ombeline Guerville van de Franse Suske en Wiske-fanclub op Facebook ontvangen.

Ik ben daar lid van de privégroep ,,Willy Vandersteen en studiomedewerkers liefhebbers".

Die Ombeline heeft ook vaker de omslag van de albums; in het Frans natuurlijk.

Dit is de vertaalde tekst:

Terwijl onze vrienden naar de Beurs van Brussel gaan, maakt Sidonie van de gelegenheid gebruik om het museum in de kelder te bezoeken. Wetenschappers beweren dat hier de echte Sneeuwwitje begraven ligt. Als ze een kleine kamer binnenkomt, komt ze oog in oog te staan ​​met de geest van de magische spiegel. Hij vertelt haar het waargebeurde verhaal van Sneeuwwitje en onthult dat zij daarin een ontzettend belangrijke rol speelt. Dit verhaal begint met een bezoek van Filips II van Spanje aan het hof van Maria van Hongarije in Brussel. Deze laatste is verliefd op de prins, maar hij heeft alleen oog voor Margaretha von Waldeck. Marie is jaloers en doet er alles aan om het hart te veroveren van haar geliefde. Maar Margaretha is eigenlijk verliefd op de lambiekbrouwer. En alsof dat nog niet erg genoeg is, richt een bende bandieten ook nog eens chaos aan in de stad. Zal dit verhaal ook een happy end hebben?
Ik ben 'n Suske en Wiske-fan vanaf de seventies en ben ook lid van de fanclub. Ik verzamel en lees ook andere boeken en strips.

ArjenLeine
Suske en Wiske Megafan

Bericht door ArjenLeine » 25 feb 2025, 16:29

Afbeelding

Het ware Witje is ontstaan uit een artikel waarin stond dat het échte Sneeuwwitje in Brussel begraven zou liggen. Het zou om Margaretha von Waldeck gaan die in de 16de eeuw leefde. Dat leek ons een mooi uitgangspunt voor een Suske en Wiske-album.

Sprookjes komen wel vaker aan bod in de reeks, denk maar aan De schone slaper. Natuurlijk geven we daar in de Studio dan een eigen twist aan. In dit geval leek het ons een goed idee om het sprookjesverhaal te vergelijken met de levensloop van het échte Sneeuwwitje. Wie was zij? En wie was de boze koningin? Was er een ‘schone’ prins bij betrokken? En waren er ook zeven dwergen? Of een appel?

Een zoektocht naar de waarheid. Dat we die waarheid zelf ook wat uitgerekt hebben mag de pret niet drukken. Integendeel. Het échte leven van onze heldin Margaretha was niet bepaald opbeurend. Levenslopen werden afgewogen, prinsen tegen het licht gehouden, en giftige appelen met peren vergeleken. Een flinke dosis humor en avontuur à la Vandersteen relativeren de boel. Als de gebroeders Grimm het mogen, dan wij ook.

Peter van Gucht
Lijst van de korte verhalen:
http://suskeenwiske.ophetwww.net/intro/ ... halen.xlsm

Lijst van de lange verhalen (inclusief reguliere albums):
https://suskeenwiske.ophetwww.net/intro ... halen.xlsm

Barabas
Suske en Wiske Megafan

Bericht door Barabas » 28 feb 2025, 16:44

Tja, het omslag is weer erg druk en van deze pagina word ik ook niet echt enthousiast.
Waarom hebben bijna alle tekenaars zoveel moeite met Sidonia?

Ik begin zeer te twijfelen of ik doorga met elke keer zoveel geld uitgeven aan dit slappe aftreksel van Suske en Wiske…
Suske en Wiske slaat de goede weg weer in!

SWvx
Suske en Wiske Megafan

Bericht door SWvx » 24 apr 2025, 03:35

Ik heb een exemplaar van het album en het doet me echt pijn hoe slecht sommige tekeningen zijn. Vooral Sidonia, wiens hoofd soms zodanig platgestampt wordt dat je met moeite haar gelaat nog kan ontwaren…

Barabas
Suske en Wiske Megafan

Bericht door Barabas » 04 mei 2025, 20:40

SWvx schreef:
24 apr 2025, 03:35
Ik heb een exemplaar van het album en het doet me echt pijn hoe slecht sommige tekeningen zijn. Vooral Sidonia, wiens hoofd soms zodanig platgestampt wordt dat je met moeite haar gelaat nog kan ontwaren…
Tja dit. In de potentie een leuk verhaal, maar weer zijn Suske en Wiske niet Suske en Wiske. De grappen zijn mwah, en de tekeningen… tja. Jammer, het vorige album leek wat beter, maar deze is weer een stap terug.
Suske en Wiske slaat de goede weg weer in!

Plaats reactie