Ik ben op zoek; uit welk album komt dit fragment/plaatje?

Praat hier over alles dat maar met Suske en Wiske te maken heeft
Antoon
Admin

Re: Welk album is dit?

Bericht door Antoon » 22 apr 2023, 19:08

Beste Ann, waarschijnlijk bedoel je het verhaal 'De dolle musketiers' (nr. 89 in de normale/vierkleuren-reeks). Hierin stelt het 'mannetje' de kleine hersenen van Lambik voor, die tevoorschijn komen door de toverhoed.

Overigens komt er een homunculus voorbij in een andere strip/verhaal van Willy Vandersteen uit de stripreeks De Geuzen:
https://archief.stripspeciaalzaak.be/To ... 7_DG1.html (zie het figuurtje rechtsonderaan deze pagina)

ann11
Bezoeker

Re: Welk album is dit?

Bericht door ann11 » 22 apr 2023, 19:19

Dat is inderdaad wat ik zoek. Super bedankt voor de snelle hulp en de leuke extra tip. Ik ga het zeker gebruiken!

stefanbuys
Bezoeker

Re: Ik ben op zoek; uit welk album komt dit fragment/plaatje?

Bericht door stefanbuys » 17 nov 2023, 17:44

Nieuwe vraag: ik herinner me vaan laaaang geleden en scene waarin Jerom iets gooit (een steen?) end at die de hele wereld rond vliegt om dan de tegenstander langs achteren te raken. Geen idee of het uit S&W of de spin-of Jerom komt. Niet heel belangrijk, maar ik zoek die sequentie om een fysica-vraag op te leuken...

Antoon
Admin

Bericht door Antoon » 18 nov 2023, 11:43

Goede vraag Stefan!
Het doet me denken aan een gag van 't Prinske waarin een satelliet rond de aarde draait maar in steeds kleinere rondjes waarna die uiteindelijk op z'n achterhoofd botst. Ook zijn er in Suske en Wiske verhalen verschillende situaties dat objecten heel ver worden gegooid of in de ruimte belanden. Maar in welk verhaal Jerom iets rond de aarde gooit, kan ik zo niet zeggen.

hartree
Bezoeker

Bericht door hartree » 13 apr 2024, 07:37

Ik ben op zoek naar het plaatje waarin Lambik in zijn schulp kruipt omdat hij zich schaamt of zoiets.(hij kruipt dan echt in een grote schelp). Kan iemand mij zeggen in welk album dat staat.

Aanvulling Antoon: eerder was er een apart onderwerp gemaakt met vrijwel dezelfde vraag:
Samen met mijn zoon zoek ik de tekening waarin Lambik in zijn schulp kruipt. (Hij kruipt dan op de tekening echt in een schelp). Kan iemand mij vertellen in welk album dit staat? De fameuze fanclub kende wel de tekening maar wist niet in welk album het stond. Hopelijk weet iemand van dit forum het wel. Ik wacht in spanning af.

Rikki - Erik
DE Suske en Wiske freak!
Contacteer:

Bericht door Rikki - Erik » 14 apr 2024, 18:22

Het hondenparadijs

hartree
Bezoeker

Bericht door hartree » 14 apr 2024, 19:24

Dank je Rikki - Erik. Ik heb net het hondenparadijs doorgekeken maar kan het plaatje niet vinden. Op welke pagina moet het staan?

hartree
Bezoeker

Bericht door hartree » 14 apr 2024, 20:26

Ik zie hem nu op blz 5. Plaatje vas kleiner dan ik dacht. Nogmaals bedankt.

Rikki - Erik
DE Suske en Wiske freak!
Contacteer:

Bericht door Rikki - Erik » 18 apr 2024, 07:56

Ik zag 'm recent ook staan in het babbelende bad, net iets andere context.

zero-drilling-rope
Bezoeker

In welk album vind ik deze scene?

Bericht door zero-drilling-rope » 27 apr 2025, 18:44

Ik ben op zoek naar het album waarin Lambik en Jerom (denk ik) in het ruim van een schip staan. Lambik probeert met zijn handen een lek te dichten. Totdat Jerom hem er op wijst dat er aan de andere kant een nog veel gróter lek zit.

Iemand enig idee?

goofy22
Suske en Wiske Megafan

Re: In welk album vind ik deze scene?

Bericht door goofy22 » 28 apr 2025, 08:04

Even gevraagd aan ChatGpt:
Het album dat je zoekt is waarschijnlijk ​De Kleppende Klipper, het 95e album uit de rode reeks van Suske en Wiske.​
suskeenwiske.ophetwww.net

In dit verhaal bevinden Lambik en Jerom zich op een schip, waar ze geconfronteerd worden met een lek in het ruim. Lambik probeert dit lek te dichten, maar Jerom wijst hem erop dat er aan de andere kant van het schip een veel groter lek is. Dit moment is een voorbeeld van de humoristische interactie tussen de twee personages. ​

Het verhaal speelt zich af in 1717 en draait om een spookschip, de Kleppende Klipper, die de bewoners van Kreukeleiland terroriseert. Later blijkt dat de gouverneur van het eiland het bijgeloof gebruikte om de bewoners weg te jagen, zodat hij de diamanten die op het eiland waren gevonden voor zichzelf kon houden.​

De Kleppende Klipper is een avontuurlijk en humoristisch album dat zich afspeelt op zee, met een sterke rol voor Jerom en Lambik. Het bevat ook een tijdreis-element, waarbij de vrienden via de teletijdmachine naar het verleden worden gebracht. ​

Als je op zoek bent naar dit specifieke moment met Lambik en Jerom in het schip, is De Kleppende Klipper waarschijnlijk het album dat je zoekt.​

goofy22
Suske en Wiske Megafan

Bericht door goofy22 » 30 apr 2025, 07:55

Ik heb de kleppende klipper doorgebladerd, maar ik kon deze scene niet vinden.

Ik vermoed de bonkige baarden.

Antoon
Admin

Bericht door Antoon » 30 apr 2025, 20:27

Dan heb ik de bonkige baarden doorgebladerd en vond daar de scene niet in. Wel een scene met een klein gat in een boot die door Lambiks 'handigheid' groter wordt.
Het klinkt als een bekende scene die wordt gevraagd, maar ik kan deze ook niet thuisbrengen.

zero-drilling-rope
Bezoeker

Bericht door zero-drilling-rope » 01 mei 2025, 09:44

In ieder geval bedankt voor jullie moeite!

Misschien dat er anderen zijn die deze scene herkennen?

zero-drilling-rope
Bezoeker

Bericht door zero-drilling-rope » 01 mei 2025, 12:21

Ik dacht zelf altijd de IJzeren Schelvis, maar die is het ook niet

Plaats reactie