De totale tabel - overzicht inbreng van iedere medewerker
Re: De totale tabel - overzicht inbreng van iedere medewerker
Hoi Jari, wat fijn nog eens een oud-gediende op dit forum terug te zien!
Ook leuk dat je dit interview hier plaatst, ik kende het niet. Maar omdat Paul Geerts 'Het Delta duel' noemt als verhaal wat net heeft gelopen en omdat dit interview in 1984 is gedaan...denk ik dat het verhaal van Willy Vandersteen 'De ruige regen' is, wat een jaar later is uitgekomen als album. Hierna volgde nog 'De eenzame eenhoorn' en 'De wervelende waterzak', maar die lijken me nog van enkele jaren daarna.
Ook leuk dat je dit interview hier plaatst, ik kende het niet. Maar omdat Paul Geerts 'Het Delta duel' noemt als verhaal wat net heeft gelopen en omdat dit interview in 1984 is gedaan...denk ik dat het verhaal van Willy Vandersteen 'De ruige regen' is, wat een jaar later is uitgekomen als album. Hierna volgde nog 'De eenzame eenhoorn' en 'De wervelende waterzak', maar die lijken me nog van enkele jaren daarna.
- Rikki - Erik
- DE Suske en Wiske freak!
- Contacteer:
Dat moet wel de ruige regen zijn inderdaad. Erg interessant interview, bedankt voor het plaatsen!!
Nu volledig online te lezen: Afstudeerproject én tevens promotie-stripverhaal voor de studie CMD
Haha ja gelukkig wist ik mijn wachtwoord nog

Daar moest ik ook aan denken maar Paul zegt hier dat het verhaal waar van der Steen alleen aan werkt in de krant voor gepubliceerd wordt.
Maar volgens deze link is er geen voorpublicatie geweest van de ruige regen.
https://suskeenwiske.ophetwww.net/albums/4kl/203.php
https://www.stripweb.be/stripverhalen/2 ... is-web.pdf
Wout Schoonis geeft hier aan dat Luc nu nog de hoofdtekenaar is maar hij dit ooit wordt. Heb toch het idee dat ze bezig zijn met een overgangsproces. Had het nog niet echt zien aankomen maar aangezien Schoonis ook steeds vaker evenementen doet zoals de fanclubdag en de perspresentaties…
Wout Schoonis geeft hier aan dat Luc nu nog de hoofdtekenaar is maar hij dit ooit wordt. Heb toch het idee dat ze bezig zijn met een overgangsproces. Had het nog niet echt zien aankomen maar aangezien Schoonis ook steeds vaker evenementen doet zoals de fanclubdag en de perspresentaties…
Suske en Wiske slaat de goede weg weer in!
Wat dat interview vooral prijs geeft is iets dat mij al langer duidelijk werd. De strips worden amper nog fysiek getekend door een begenadigd tekenaar. Het gebeurt tegenwoordig bijna allemaal digitaal. Alle figuren en decors ontstaan dus uit gewone standaardsjablonen. De hand van een tekenaar is er niet meer in te vinden. De dood van het stripverhaal voor mij.Barabas schreef: ↑24 mei 2023, 19:40https://www.stripweb.be/stripverhalen/2 ... is-web.pdf
Nou dat bedoelen ze toch denk ik niet! Ze tekenen gewoon alles digitaal, dus ik denk niet dat ze alles gewoon uit standaarsjablonen pakken. Wout Schoonis is volgens mij ook een zeer begenadigd tekenaar.SWvx schreef: ↑14 jun 2023, 12:46Wat dat interview vooral prijs geeft is iets dat mij al langer duidelijk werd. De strips worden amper nog fysiek getekend door een begenadigd tekenaar. Het gebeurt tegenwoordig bijna allemaal digitaal. Alle figuren en decors ontstaan dus uit gewone standaardsjablonen. De hand van een tekenaar is er niet meer in te vinden. De dood van het stripverhaal voor mij.Barabas schreef: ↑24 mei 2023, 19:40https://www.stripweb.be/stripverhalen/2 ... is-web.pdf
De dood van het stripverhaal? Beetje overdreven vind je niet? De wereld kan niet meer zonder de technologie en dit gebeurt in meerdere branches. Wat mij wel bang maakt zijn die AI generators die in opkomst zijn. Als vormgever noem ik dat pas 'de dood van iemands werk/hobby'.SWvx schreef: ↑14 jun 2023, 12:46Wat dat interview vooral prijs geeft is iets dat mij al langer duidelijk werd. De strips worden amper nog fysiek getekend door een begenadigd tekenaar. Het gebeurt tegenwoordig bijna allemaal digitaal. Alle figuren en decors ontstaan dus uit gewone standaardsjablonen. De hand van een tekenaar is er niet meer in te vinden. De dood van het stripverhaal voor mij.Barabas schreef: ↑24 mei 2023, 19:40https://www.stripweb.be/stripverhalen/2 ... is-web.pdf
Ik heb er geen probleem mee dat er technologie gebruikt wordt. Dat er gewoon niets meer echt door een tekenaar getekent wordt, maar alles gewoon met digitale sjablonen gecreëerd wordt is er gewoon over. Dat is voor mij echt de dood van het stripverhaal. De persoonlijke fysieke hand van een tekenaar in een tekening is wat een stripreeks zijn eigenheid geeft en voor mij een stripverhaal maakt.S&W lover schreef: ↑16 jun 2023, 16:52De dood van het stripverhaal? Beetje overdreven vind je niet? De wereld kan niet meer zonder de technologie en dit gebeurt in meerdere branches. Wat mij wel bang maakt zijn die AI generators die in opkomst zijn. Als vormgever noem ik dat pas 'de dood van iemands werk/hobby'.SWvx schreef: ↑14 jun 2023, 12:46Wat dat interview vooral prijs geeft is iets dat mij al langer duidelijk werd. De strips worden amper nog fysiek getekend door een begenadigd tekenaar. Het gebeurt tegenwoordig bijna allemaal digitaal. Alle figuren en decors ontstaan dus uit gewone standaardsjablonen. De hand van een tekenaar is er niet meer in te vinden. De dood van het stripverhaal voor mij.Barabas schreef: ↑24 mei 2023, 19:40https://www.stripweb.be/stripverhalen/2 ... is-web.pdf
Ik ben wel benieuwd naar welke albums door Wout Schoonis zijn getekend en welke door Luc Morjaeu.
Wat denken jullie?
Volgens mij is in ieder geval 'De maffe markies' door Luc Morjaeu. Maar verder heb ik geen idee. Wout Schoonis heeft volgens mij sinds de stijlverandering veel getekend. Wat denken jullie?
Wat denken jullie?
Volgens mij is in ieder geval 'De maffe markies' door Luc Morjaeu. Maar verder heb ik geen idee. Wout Schoonis heeft volgens mij sinds de stijlverandering veel getekend. Wat denken jullie?
Ik zag de laatste 10 albums duidelijk verschil tussen de tekenstijlen. Zo ben ik er heilig van overtuigd dat albums zoals De Naamloze 9 en De Gulden Krijger vrijwel volledig getekend zijn door Wout Schoonis. Bij de Harteloze Hein vermoed ik dat de cover van Wout is, en het binnenwerk van Luc en denk ik dat verhalen zoals De Zalige Ziener vrijwel volledig door Luc Morjaeu zijn gemaakt. Maar dat zijn pure aannames omdat ik zelf ook werkzaam ben als illustrator/tekenaarBarabas schreef: ↑07 jul 2023, 10:23Ik ben wel benieuwd naar welke albums door Wout Schoonis zijn getekend en welke door Luc Morjaeu.
Wat denken jullie?
- Rikki - Erik
- DE Suske en Wiske freak!
- Contacteer:
Zie bovenstaande quote, ik denk dat dit t/m de Krijtkampioen nog steeds het geval is. Alleen Thijs Wessels en Thomas Du Caju hebben nu frequenter meegewerkt aan het verder uitwerken. Wellicht dat je daar dan verschillen door ziet.Rikki - Erik schreef: ↑08 sep 2020, 12:08Mijn vermoeden is dat het als volgt gaat:
- Luc maakt alle voorbereidende schetsen in kleiner formaat zodat duidelijk is wat de lay-out van de pagina is
- Mogelijk dat Luc een snelle schets / voorzet maakt ook op groter formaat.
- Dit wordt dan verder uitgewerkt door Wout Schoonis die de figuren tekent en ook direct zelf inkt op de tekencomputer.
- Soms worden de figuren verder in inkt (op de tekencomputer) uitgewerkt door Thijs Wessels (ik weet niet hoe regelmatig die bijdrage is).
- Christian Verhaeghe tekent er alle achtergronden bij en inkt die ook direct d.m.v. een tekencomputer.
- Tom Wilequet voegt teksten, ballonnen, geluidseffecten etc. toe en verzorgt de digitale afwerking.
- Inkleuring door Sabine de Meyer.
Nu volledig online te lezen: Afstudeerproject én tevens promotie-stripverhaal voor de studie CMD