354. De zwijgende Zwollem

Bespreek hier de verhaal-lijnen en scenario's (dus de inhoud van de boeken)
Plaats reactie
S&W lover
Suske en Wiske Megafan

354. De zwijgende Zwollem

Bericht door S&W lover » 11 apr 2020, 18:35

Het 354ste album heeft de titel De zwijgende Zwollem gekregen

MrJohn
Suske en Wiske Megafan

Re: 354. De zwijgende Zwollem

Bericht door MrJohn » 28 apr 2020, 00:53

Ja, dat zag ik net op de site "Suske en Wiske op het WWW".

De zwijgende Zwollem klinkt natuurlijk beter dan De zwijgende Van Zwollem.

Van Zwollem is wel mijn meest geliefde bijfiguur sinds De klankentapper al.
Ik ben 'n Suske en Wiske-fan vanaf de seventies en ben ook lid van de fanclub. Ik verzamel en lees ook andere boeken en strips.

S&W lover
Suske en Wiske Megafan

Bericht door S&W lover » 29 mei 2020, 21:35

Er gebeuren rare dingen in het kasteel van de ouwe Van Zwollem. Wiske ziet spookachtige lichtschijnsels en hoort vreemde geluiden in de toren. Anne-Marie, de dochter van Van Zwollem, doet echter alsof er niets aan de hand is. Maar dan komt de waarheid aan het licht. Haar vader -die al jaren aan een speelgoedcomplex leidt- blijkt via hypnose al zijn fantasie kwijt geraakt te zijn en zal voor altijd een sombere zwijgende man blijven als hij die verbeeldingskracht niet snel terugkrijgt. Dat verloopt echter niet zonder slag of stoot omdat zijn fantasie een eigen leven leidt en al het speelgoed tot leven brengt. Suske en Wiske laten zich echter ook hypnotiseren. Zo kunnen ze de strijd met het speelgoed aangaan om zo Van Zwollem zijn fantasie terug te bezorgen. Helaas wordt deze ondertussen ontvoerd en moet hij uit de klauwen van de boeven worden gehaald. 

AJG
Suske en Wiske kenner
Contacteer:

Bericht door AJG » 30 mei 2020, 09:54

Op het eerste gezicht een wel heel ver gezocht script.

ArjenLeine
Bezoeker

354. De Zwijgende Zwollem

Bericht door ArjenLeine » 07 okt 2020, 20:27

Aardig verhaal.
Erg leuk dat van Zwollem Piwo gebruikt als paard.

Henmii
Suske en Wiske Megafan

Bericht door Henmii » 09 okt 2020, 10:24

Zeer matig album. Wat zorgelijker is (we weten wel dat de serie all langere tijd aan het verkakken is) is dat het lijkt alsof ze Jerom gaan veranderen. Ga maar na:

Laatst was Jerom ineens allergisch voor dieren.
Lambik maakte een sarcastische opmerking over Jerom's taalgebruik.
En in dit album mag Jerom geen geweld gebruiken.
En in een van de toekomstige albums maakt een personage commentaar op Jerom's gewelds-uitspattingen.

Oh arme kindertjes van tegenwoordig, ze kunen niet meer tegen komisch geweld. En Jerom die zo slecht praat, het lijkt wel een aap. Tijd voor een reboot (ze zijn er gek genoeg voor bij de Standaard uitgeverij). We zullen het zien.

Barabas
Suske en Wiske Megafan

Bericht door Barabas » 09 okt 2020, 19:52

Nou op internet staan er weer genoeg negatieve meningen over dit album. Jammer.
Ik heb hem nu 1x gelezen en vond hem erg leuk. Naar mijn idee weer in de stijl van Willy Vandersteen zelf. Ik zal niet spoilen, maar ik vind het 'kleine' karakter erg leuk bedacht en zeer origineel.
En de geweldloze Jerom vind ik wel een leuke afwisseling, want er is ook altijd commentaar dat het te makkelijk wordt opgelost doordat Jerom even iemand neerslaat! Echt leuk om Jerom en Lambik weer in deze rollen te zien.

De tekeningen vind ik zelf echt mooi, het lijkt wel wat minder dik geinkt en dat bevalt me erg goed!

Ik ga het verhaal nog een keer lezen, en daar heb ik eigenlijk wel gewoon echt zin in!
Suske en Wiske slaat de goede weg weer in!

S&W lover
Suske en Wiske Megafan

Bericht door S&W lover » 10 okt 2020, 12:51

Bij Team Krimson vond ik de ‘kritiek’ niet terecht, ik vond dat een heel goed nummer. Maar toen ik de verschillende meningen las, werd ik wel nieuwsgierig. Helaas was mijn lage verwachtingen die ik voor dit album al had terecht. Een belofte tussen Lambik en Jerom wordt TE serieus genomen. Als die er niet was geweest, was dit verhaal in 10 bladzijdes afgelopen. Dat maakt het al heel flauw. De slechteriken in dit verhaal zijn op het einde letterlijk en figuurlijk door een ‘boe-schrik’ effect verslagen...juist. Kortom, leuk voor een half uurtje vermaak maar niet het eerste album was ik zou meenemen op vakantie.

Jeroen
Suske en Wiske Megafan
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 10 okt 2020, 14:46

Mijn verwachtingen zijn tegenwoordig al niet meer erg hoog, maar zo nu en dan is er ineens weer een album dat toch best de moeite waard is. Zelfs met heel veel verbeeldingskracht hoort dit verhaal daar niet bij, helaas. Het verhaal begint met een watersnoodramp waar alle woningen tot vlak onder de ramen onder water staan. Best heftig, zou je zeggen, maar elke achtergrondinfo omtrent de ramp ontbreekt. Natuurlijk is het voor het verhaal de reden om bij de van Zwollems aan te kloppen.

Er volgt een nogal vaag verhaal over verbeeldingskracht, dat op een gegeven moment met een beetje wapperen met de handen op te roepen is. Je zou zeggen dat je met zo'n sterke verbeeldingskracht dit hele verhaal binnen een paar seconden tot een goed einde zou weten te brengen, maar Suske en Wiske, Jerom, Sidonia Lambik en Annemarie van Zwollem doen het liever op de omslachtige manier. Met levende deurknoppen en kleurplaten, maar een eiken deur open "verbeelden" is een stap te ver blijkbaar.

En dan hebben we nog Jerom, die geen geweld gebruik vanwege een weddenschap, ach, het is weer eens wat anders dan "Jerom is op vakantie" of "Jerom is verslaafd aan zijn iPad" en kan hij toch meedoen. Dat Lambik in elkaar wordt gebeukt is zelfs geen reden voor hem om in te grijpen, want weddenschap. Hmmm.. De "normaal zullen mensen na zo'n klap bewusteloos neervallen, toch?" om vervolgens bewusteloos neer te vallen vallen-grap hebben we al zo vaak gelezen, alleen dan was het Lambik. Zit er eindelijk een leuke grap in, kennen we hem al lang.

Samenvatting laatste pagina: (spoilers? Nou ja...)

Hoera hij is genezen!"
"Kort daarna is de overstroming afgelopen en kunnen onze vrienden weer naar huis."

Einde, potverdorie!
Één van de meest afgeraffelde ooit gelezen.

Plaats reactie