Bericht
door esteban » 04 jun 2011, 12:25
Het is vooral een keuze die iedereen voor zichzelf moet maken. Bij mij komt het eerder neer op het volgende : Zijn de strips die prijs waard? Mijn gevoel zegt van niet.
Dit schreef ik erover op het Kiekeboe-forum:
Vroeger was het al eens makkelijker om een strip te kopen uit een reeks die je niet noodzakelijk verzamelde. Tegenwoordig kunnen alleen de topverkopers nog overleven, want de huidige prijzen zijn lang niet zo evident meer. 6 €, persoonlijk heb ik het niet over voor 'n Kiekeboe, Suske en Wiske of andere "gewoonte-reeksen". Toen ik zélf zakgeld in strips begon te stoppen, koste een album 90 Bfr. (2,23 €) en in mijn tienerjaren is dat geëvolueerd van 2,45 naar 2,80. Amper tien jaar later is dat bedrag méér dan verdubbeld ... moet wel gezegd dat de lonen en/of bedragen die de gemiddelde jongere als zakgeld krijgt lang niet evenredig omhoog gegaan zijn. Ze maken van "doordeweekse" strips bijna luxeprodukten en verprutsen eveneens het succes van nieuwelingen.
Ik wacht altijd op de laagste-prijs reacties van Colruyt. Dat is toch zo'n tiental keer per jaar, zo goed als bijna maandelijks dus. Zodoende betaal ik voor een album tussen 2,50 en 3,50 €. Ook voor de nagelnieuwe exemplaren. 4 € is voor mij dan ook de maximum-prijs, to be honest. Als ik er meer aan moet geven, is het me iets te duur aan't worden.