Tip: Stripteken-boeken

Hier kan leuke tekeningen van anderen zien, maar ook vind je hier tips en tutorials over hoe je moet striptekenen en bijvoorbeeld hoe je je plaatjes zo mooi mogelijk aanpast op de computer!
Plaats reactie
Ramon
Admin
Contacteer:

Tip: Stripteken-boeken

Bericht door Ramon » 28 okt 2003, 16:47

Over striptekenen zijn veel boeken te vinden, hier een lijstje met de meest interessante. Mocht je nog een boek weten, laat even een berichtje achter! Ik heb er nog meer dan hier vermeld, maar daar weet ik niet zo de titels van...

- Strip & Cartoon Tekenen, het cursusboek van de TV-serie gepresenteerd door Hanco Kolk en Peter de Wit. Alhoewel zij weinig met het boek zelf te maken hebben, is het een uitstekend boek voor beginners! Ik heb het al jaren en het blijft interessant, met vele voorbeelden uit strips etc
- Striptekenen met Suske en Wiske, een leuk boek waarin je goed kan zien hoe een Suske en Wiske strip wordt gemaakt.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Afbeelding

bart
Suske en Wiske fan

Bericht door bart » 28 okt 2003, 16:50

Zijn er ook programmas voor de pc?

Ramon
Admin
Contacteer:

Bericht door Ramon » 28 okt 2003, 16:53

Er is de Suske en Wiske Stripmaker, maar dat zijn kant en klare plaatjes, daar leer je niet mee striptekenen

Afbeelding

H@gar
Suske en Wiske kenner
Contacteer:

Bericht door H@gar » 28 okt 2003, 19:31

Inderdaad, beide boeken zijn aan te raden! Vooral de eerste, die van Suske en Wiske geeft natuurlijk een zeer precieze methode, die niet elke tekenaar ligt, terwijl het andere boek dat wat meer vrijlaat...
Een CD Rom zou eigenlijk wel handig zijn, aangezien er eigenlijk nog geen boeken zijn die de moderne manier van werken uitlegt, wat wil zeggen, tips en trucks om met de computer je strip af te werken... De manieren die in deze boeken staan over inkleuren zijn natuurlijk ver uit de tijd!!! Ik ken geen strip die nog zo gedaan wordt....
Afbeelding

Heer Walter
Suske en Wiske kenner
Contacteer:

Bericht door Heer Walter » 01 nov 2003, 22:55

tip van mij: lees geen boeken, bezoek géén cursussen en doe helemaal geen opleidingen waarvan wordt beweerd dat je er beter van gaat tekenen.

getuige de grote succesnummers nu hóef je niet te kunnen tekenen om te tekenen. wat je dan wel moet kunnen? origineel zijn. niet eens grappig, maar vooral origineel.

en dat kan niemand je leren.

enfin, als je graag Lambiks en Wiskes tekent: vooral boeken kopen.
Wie is Jonathan Donker?
Wat doet ie?
Vind het antwoord op:
http://groups.msn.com/DonkerOnline/

de site over een nieuw fenomeen...

H@gar
Suske en Wiske kenner
Contacteer:

Bericht door H@gar » 02 nov 2003, 19:54

Walter, ik zal de laatste zijn om te beweren dat dat niet klopt, jijzelf bent het levende bewijs dat het bij sommige mensen zo werkt....
Maar een beetje een basis kan in veel gevallen in ieder geval nuttig zijn.
Persoonlijk vind ik het strip- en cartoontekenen boek erg nuttig, aangezien het tips geeft, zonder je in een richting of hokje te duwen....
Maar het ligt er waarschijnlijk ook aan wat voor soort strips je wilt maken. Als je gags wilt maken, kun je waarschijnlijk zonder boek. Maar met lange verhalen komt er meer kijken dan iets origineel vertellen. Daar kunnen dit soort dingen best bij helpen...
Afbeelding

Ruben
Forum voor de Fans fan

Bericht door Ruben » 04 nov 2003, 17:56

Ik heb persoonlijk nog nooit een cursus gevolgd of uit boeken geleerd (tekenen dan :wink: ), al heb ik Striptekenen met S&W wél in mijn bezit (ik teken er alleen niet uit).
Maar ik geloof wel dat het voor sommigen erg handig kan zijn, en je hebt dan iig een basis...

Maar zelf ben ik liever zelf creatief :lol: :wink: :roll:

Ramon
Admin
Contacteer:

Bericht door Ramon » 04 nov 2003, 18:13

@Walter en Ruben: nee hehe, natuurlijk kan je die boeken niet gebruiken om te leren tekenen! Maar waar ze zeer handig voor kunnen zijn is het uitleggen van hoe je een verhaal opbouwt, hoe je de dingen moet plaatsen etc... dat leer je niet zomaar zelf, maar is wel belangrijk als je lange(re) verhalen gaat maken :)

Afbeelding

H@gar
Suske en Wiske kenner
Contacteer:

Bericht door H@gar » 04 nov 2003, 21:12

My point exactly...
Jij weet het altijd een stuk bondiger dan ik te melden, Ramon! ;)
Afbeelding

Plaats reactie