Tegen volgend weekend "moet" (wil) ik een beslissing nemen. Spannend.
Het enige waar ik nog aan twijfel is of ik deze eerst wil gaan uittesten of niet. De weinige verkooppunten in België bieden die optie niet. Tablet4u zit in Nederland, wat 5 uur heen en terug is en nóg eens 50 € kost. Terwijl levering aan mijn deur gratis is. Ik bedoel, ik heb zowat alle mogelijke youtube-filmpjes bekeken die er te vinden zijn. Ondertussen heb ik een heel goed idee van wat het precies is dat ik in huis haal. Alleen heb ik het zelf nog nooit in handen gehad. Alleen kan ik me moeilijk voorstellen dat het tekenen op zo'n scherm zou tegenvallen mocht ik het plots daadwerkelijk in handen hebben.
Verder twijfel ik nog tussen de modellen ...
Wacom Cintiq 13 HD,- 847 € (leverbaar eind april)
+ Kleiner, makkelijk op te bergen, op schoot of zelfs mee te nemen, gi-gan-tisch pluspunt.
+ Aankoopprijs.
- Te klein werkvlak als verscheiden toolboxen open staan?
- Bedieningstoetsen minder handig, heb ik de indruk.
Wacom Cintiq 22HD ,- 1567 €
+ Groter werkvlak, je hand ligt nooit op de rand van zo'n groot scherm.
+ Groter tekenvlak met alle toolboxen open.
+ Draaibaar, nog niet zeker of dit zo'n pluspunt is.
+ Meeneembaar tot op zekere hoogte (?), geen vaste plaats verreist.
? Penhouder met Standaarpunt (6x), Penseelpunt (1x), Hardpenpunt (3x)
- Voet lijkt me weinig stabiel en beperkt wanner je bv. aan een tafel werkt.
- Bedieningstoetsen lijken me minder voor de hand liggend dan 24HD-versie, wel 16 keys.
Wacom Cintiq 24 HD ,- 1996 €
+ Nog groter scherm, edoch miniem verschil met 22HD.
+ Nog groter werkvlak, edoch miniem verschilm met 22HD.
+ Uiterst stabiele voet met interessante bewegingsmogelijkheden.
+ Handiger in combinatie met bv. laptop, ruimte permanent gebruik voorzien.
+ Keys / knoppen die voor mij heel logisch overkomen qua opstelling en bediening.
+ Actieprijs, normaal 2230 €.
? Standaardpenpunt (10x) (geen penseel etc?)
- Niet draaibaar.
- Weegt maar liefst 3 x zoveel als 22HD. (30 kg)
- Niet meeneembaar, vaste plaats toch wel aangewezen + Aankoop geschikte tafel vanwege gewicht, mijn glazen tafel zal dit niet houden.
Wat me op dit moment niet duidelijk is.
HDMI (13inch) kan HD doorgeven, wat wil zeggen dat ik mijn PC op de Cintiq te zien krijg in high definition. Bij de 22inch en 24inch is er geen HDMI voorzien, wat wil zeggen dat deze schermen wel HD kunnen weergeven, maar de zaken die zich op mijn PC bevinden niet in HD te zien zijn aangezien de nodige verbinding daarvoor niet voorzien is. Of zie ik iets over het hoofd? Wat is dan het nut van een HD-scherm?
Gebruikt een Cintiq tijdens het tekenen een eigen geheugen of dat van je PC?
Ik neig naar een 24HD vanwege de actieprijs, wat het verschil met de 22HD nu niet zo groot meer maakt op dat gebied.
Indien mensen daar graag hun eigen visie over delen, altijd welkom.