Gevonden in tweedehands boekwinkel

Wil je iets kopen of juist verkopen? Hier kan je je advertentie's plaatsen en vinden! Alleen voor items gerelateerd aan Suske en Wiske en hun tekenaars.
Plaats reactie
LindaS82
Bezoeker

Gevonden in tweedehands boekwinkel

Bericht door LindaS82 » 05 aug 2019, 15:55

Hoi,
Bij de tweedehands boekwinkel vond ik de Suske en wiske, de gekalibreerde kwibus. Had ik nog nooit van gehoord. Ik ben bezig om de verzameling die ik als kind begonnen was compleet te maken. Maar deze zag er wel oud uit, kan iemand me vertellen of het een waardevol album is of een nepper :p

Gr Linda

SWvx
Suske en Wiske fan

Re: Gevonden in tweedehands boekwinkel

Bericht door SWvx » 16 aug 2019, 11:24

LindaS82 schreef:
05 aug 2019, 15:55
Hoi,
Bij de tweedehands boekwinkel vond ik de Suske en wiske, de gekalibreerde kwibus. Had ik nog nooit van gehoord. Ik ben bezig om de verzameling die ik als kind begonnen was compleet te maken. Maar deze zag er wel oud uit, kan iemand me vertellen of het een waardevol album is of een nepper :p

Gr Linda
Het is zeker geen nep album. De gekalibreerde kwibus is een beetje een speciaal geval onder de oude Suske en Wiske verhalen. Het werd al in 1948 geschreven en werd voorgepubliceerd in "Ons Parochieblad" onder de noemer "De avonturen van Lambik". Om één of andere reden werd er destijds geen albumversie van uitgeven, dat gebeurde pas voor het eerst dertig jaar later. Wat jouw album waard is hangt af van welke versie je hebt. De eerste albumuitgave, wel illegaal uitgegeven, dateert uit 1979 en is volledig in het formaat en de stijl van de eerste Suske en Wiske-albums.
Afbeelding
De eerste officiële albumuitgave volgde in 1981 als nummer 1 in de reeks strip klassiek. Deze heeft een iets groter formaat maar wel ook de stijl van de oudste albums.
Afbeelding
De laatste uitgave dateert ook alweer uit 1995 in de reeks Suske en Wiske klassiek en was een hardcover-versie.
Afbeelding
Daarnaast werd het verhaal nog tweemaal uitgeven in verzamelalbums.
De uitgave uit de Strip Klassiek-reeks heb ik zelf ook gevonden tweedehands voor €1. De versie uit 1994 is €10 à €15 waard. Van de illegale versie uit 1979 ken ik de waarde niet. Deze bestaat wel in twee uitvoeringen. Één met mat papier en één met glanzend papier. De uitvoering met map papier had een veel lagere oplage en zou dus meer waard moeten zijn.

Plaats reactie