Quiz : The legends of Rock and Pop

Speel hier quizzen over diverse onderwerpen!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ramon
Admin
Berichten: 6054
Lid geworden op: 28 jun 2002, 20:41
Locatie: Oegstgeest / Dordrecht
Contacteer:

Re: Quiz : The legends of Rock and Pop

Bericht door Ramon » 23 sep 2010, 18:03

Dat wordt voor mij weer lastiger, doe mij Guns N' Roses maar :D
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Sal A. Mander
Suske en Wiske kenner
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 aug 2007, 09:15
Locatie: Denekamp

Re: Quiz : The legends of Rock and Pop

Bericht door Sal A. Mander » 24 sep 2010, 07:59

De jaren 80 was een interessant decenium. En Ultravox was wel een van de betere bands. :-D
Ben benieuwd hoe de quiz gaat worden, kijken of Ramon en ik het AJG nog een beetje lastig kunnen maken in de thuiswedstrijd. :-P ;-)

Gebruikersavatar
Robert
Forum voor de Fans fan
Berichten: 1058
Lid geworden op: 15 aug 2004, 10:42
Locatie: Aalsmeer

Re: Quiz : The legends of Rock and Pop

Bericht door Robert » 24 sep 2010, 09:35

Hmm, dat was wel te verwachten. Niet alleen is Guns n’Roses totaal niet mijn smaak qua muziek, ook weet ik vrijwel niets over de band te vertellen, behalve dan dat Axl Rose ongeveer het enige blijvende bandlid is geweest, al die jaren.

Alain, natuurlijk bedankt voor alle (moeilijke) vragen. Bij een volgende editie zal ik zeker weer van de partij zijn.

Aan Ramon, AJG en Sal A. Mander veel succes gewenst. Ik ben benieuwd wie er de sterkste van jullie drie blijkt te zijn. De afgelopen ronde lagen jullie blijkbaar erg dicht bij elkaar.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Nosferatu
Die-hard fan
Berichten: 3432
Lid geworden op: 21 apr 2004, 07:16
Locatie: Aken ( Duitsland )

Re: Quiz : The legends of Rock and Pop

Bericht door Nosferatu » 01 okt 2010, 17:36

Ik weet het, ik weet het, maar ik geef de moed niet op, misschien dat het me morgen lukt de nieuwe ronde te plaatsen. Als niet dan zondag of maandagmorgen! :|
Mijn strip `De Orkaan´ is weer online!!!
Te lezen op http://suskeenwiske.ophetwww.net

Gebruikersavatar
Nosferatu
Die-hard fan
Berichten: 3432
Lid geworden op: 21 apr 2004, 07:16
Locatie: Aken ( Duitsland )

Re: Quiz : The legends of Rock and Pop

Bericht door Nosferatu » 08 okt 2010, 09:04

Eindelijk!!!! Ik heb de voorlaatste klaar gekregen. Het was dit keer veel werk. :huh?: :gek:


Ik krijg tot uiterlijk zondag 24 oktober de antwoorden van :

- AJG
- Ramon
en
- Sal.A.Mander

Eens kijken of AJG de "thuiswedstrijd" wint van de anderen. :wink:


We gaan nu naar de jaren 70, 80, begin jaren 90 en de late jaren van het nieuwe milennium met een groep uit Groot-Britannië, die haar invloeden heeft van de punkmuziek, maar ook uit de hard-rock en van de Duitse band Kraftwerk, die met synthezisers, drum-machines enz. werkte!
Daarmee stootte deze groep muziekcritici maar ook de -liefhebbers tegen hun hoofd midden jaren 70.
Begin jaren 80 zag alles anders uit!

Electronische muziek was „hip“ en daarmee Ultravox ook!!!
De groep heeft hiermee een onuitwisbare invloed op dat wat tijdens en daarna gebeurde, zij het de techno-beweging van de jaren 90 of de retro- electro-pop van nu, anno 2009/2010, laten gelden!
Daarmee zijn niet van ongeveer o.a. The Killers, Owl City, La Roux en Hurts! en ook The Editors gemeend o.a. ( nou ja, bij The Editors laat ik ook The Killing Joke gelden! ), maar ook groepen uit de jaren 80 zelf, zoals o.a, Depeche Mode en daarmee natuurlijk ook Yazoo en Erasure, maar ook China Crisis, A Flock of Seagulls, Blancmange, The Cure en Sisters of Mercy.


1. In 1974 richtte de kunststudent en zanger Dennis Leigh per advertentie een groep op. De gitarist Steve Shears, de drummer Warren Cann en de basgitarist Chris Allen ( artiestennaam is Chris Cross ) lazen dit en zo werd de groep Tiger Lilly geboren. Al gauw hadden ze geluk als voorprogramma van de toen in Groot-Brittanië bekende rockband The Heavy Metall Kids in de chique Marquee Club te kunnen optreden. Einde oktober 1974 leerden ze Billy Currie kennen. De man had klassieke muziek als studievak gehad en beheerste de viool en de piano als geen ander.
Het quintet was nu compleet.
In maart 1975 verscheen hun eerste en enigste single „Ain´t misbehavin´ “.
Het was een coverversie van de gelijknamige song van de jazzpianist Fats Waller. De opbrengst van deze single werd meteen gebruikt om Billy Curie een elektrische piano te kopen.
Nog in datzelfde jaar kwamen ze in kontakt met de Steve Lillywhite en die produceerde samen met hun binnen één jaar 12 demobanden op, wat daartoe leidde, dat ze bij Island Records onder contract kwamen.
Steve Lillywhite is echter helemaal géén onbekende in de muziekbranche!!!!
Voor wie heeft hij platen geproduceerd?
Noem me minstens 2 groepen, zangers of zangeressen. ( 2 Punten haalbaar )
Bij een groep zal ik jullie een klein beetje helpen!!! Denk eens aan een woestijnboom!



2. Als allereest hadden ze een andere naam voor hun groep nodig!
Na talloze brainstormings ( ze wilden zich al The Zips noemen, daarna waren Fire of London, The Damned, maar ook The London-Soundtrack werden al eens als favoriet genoemd ) was Leigh het beu en voortaan noemden ze zich Ultravox! met uitroepteken achter de naam!
De naam is uit het Latijn afkomstig en naar het Nederlands vertaald is de naam van de groep nogal duister en griezelig uitgezocht.
Wat heet dan Ultravox naar het Nederlands vertaald? ( 1 Punt haalbaar )
( Als er enkele van jullie het Latijns niet machtig is, mag rustig bij iemand vragen, die het wel kan. Ik heb het me namelijk ook bij iemand moeten vragen, die Latijns kon. )


3. Niet alleen de band veranderde van naam, maar ook Dennis Leigh, de oprichter, vond dat het tijd was van naam te veranderen. Hij noemde zich voortaan John Foxx!
Begin 1977 verscheen onder de nieuwe naam de single „Dangerous Rythm“. Kort daarna verscheen hun eerste album „Ultravox!“
De reacties hierop waren niet slecht, maar een echt verkoopssucces was het ook niet!
Einde mei 1977 lanceerde de groep hun tweede single met name „Young Savages“. Die single vond ook niet de weg naar de hitparades, maar wordt nu heden ten dage door muziekcritici als één van de beste punksongs aangezien. ( kijk maar eens op youtube en overtuig jezelf. )
Daarna gingen ze op toernee door o.a. Nederland, België en Nederland. Door deze optredens kreeg de band langzaam maar zeker zoiets als een trouwe fanbasis.
Niet alleen dat!
Ze kregen hun eerste gages, maar ook nu werd weer samengelegd om nieuwe instrumenten te kunnen kopen. Daardoor kreeg Billy Currie een synthesizer van het type ARP Odyssey.
Al tijdens de opnames voor het tweede album „Ha!Ha!Ha!“ in oktober 1977 werd die synthesizer belangrijk.
Waardoor?
Currie kombineerde het met een versterker en daardoor kon men het geluid als het ware
trekken totdat de oren het niet meer uithielden.
In diezelfde oktober zag hun derde single het daglicht, namelijk „RockWRock“. Zowel album als single waren weer niet bepaald een succes, tot ergernis van Island Records, maar tot grote ergernis van John Foxx.
Dus moest een schuldige gevonden worden en dat was Shears, de gitarist.
Foxx vond zijn gitaarspel plots te minimalistisch, waaar hij zich voorheen nooit aan gestoord had!
Toch ging de groep nog op promotie-toer door Engeland en Duitsland, wat Island Records ertoe bracht de live-EP „Retro“ in februari 1978 uit te brengen.
Daarna werd Shears door Foxx voor de deur gezet en Robert Simon bij de band gehaald. Robert Simon was in de punkscene een bekende persoon! Hij was nl. vroeger gitarist bij de punkband …?... ( 1 Punt haalbaar)


4. Daarna ging het meteen verder en in mei 1978 traden ze op in het overbekende Old Grey Whistle Test van de BBC op en daarna waren op het Reading Festival in het graafschap Berkshire in Engeland. Het bracht weliswaar niet veel geld op, maar hun populariteit steeg hierdoor immens.
In september 1978 had Island Records het voor elkaar gekregen, dat de band hun nieuwe album op kon nemen, bij een man die geschiedenis had geschreven door met een band uit Düsseldorf pure elektronische muziek op te nemen. Niet van ongeveer oriënteerden Billy Currie en ook de drummer Warren Cann, maar ook de bassist Chris Cross zich naar deze band. Zij zagen in hen hun helden. Muziek die zij ook wilden maken en eindelijk waar maken konden!
Deze man was Conny Plank ( * 1940 - + 1987 ). Van beroep was hij tooningenieur geweest bij de Duitse omroep- en tv-zender WDR en had zich begin jaren 70 een opnamestudio gebouwd nabij Keulen in Neunkirchen – Seelscheid.
Hier was het ook, waar hij die bewuste band uit Düsseldorf op haar poten geholpen heeft. Ondertussen heeft die band al héél lang haar eigen studio in Düsseldorf en het heet Kling-Klang Studio!!!
Over welke muzikaal richtingwijzende band uit Düsseldorf heb ik het?
( ondertussen zijn het niet alleen Brian Eno, David Bowie, Human League, Ultravox, OMD, Simple Minds, Moby, Sven Väth, Dj Tiësto, X-Perience en Dr. Mot, die door hun beïnvloedt zijn, maar ook nieuwere generaties van bands en muzikanten zoals o.a. Coldplay, Muse en Arctic Monkeys. * ) ( 1 Punt haalbaar. )
( * Velen van hun uit die nieuwe generatie noemen ook niet alleen die band uit Düsseldorf als invloed, maar ook Ultravox, OMD, David Bowie enz. )


5. Dus werd in de Eifel bij de stad Keulen het derde album namens „Systems of Romance“ opgenomen. Terwijl Foxx veel waarde hechtte aan de melodieuze opbouw van zijn songs, zach Plank echter het voortrekkelijke samenspel van Cross, Cann en Currie en liet dit samenkomen met Foxx´s zangtechnieken. Eruit kwam een zogenaamde `Milestone´ uit de pop- en rockmuziek ( uit huidige zicht )!!!
Iedereen was tevreden! Foxx, de groep zelf, Plank natuurlijk, maar ook Island Records!
Inderdaad kwam alles zoals gewenst. De einde september verschenen single „Slow Motion“ was bijna een hit en het album „System of Romance“ deed het niet slecht.
Het image van John Foxx was ook mee verantwoordelijk. Blond, koel en ver van de wereld kwam hij over en mee was dit ook het image van de groep, maar anno einde 1978 was dit voor de groep zelf verre van belangrijk! Eerst ergens in de eerste helft van de jaren 80 was dit storend, maar hierover later meer! )
Oktober 1978 volgde een verdere uitkoppeling uit „Systems of Romance“ als single, namelijk „Quiet Men“. Ook deze single was weer bijna een hit en de band toerde door Groot-Brittanië en Europa. Hun bekendheid werd steeds groter..., vooral Foxx werd steeds tevredener, ...totdat plots Island Records hun op 1 januari 1979 voor de deur zette!!!!
Wat nu?
Eerst ging alles verder, want de toer door de VS was al gepland, al duurde die maar van februari toet maart, maar daarna verlieten Foxx en kort daarna Simon de groep.
Het trio Cann, Currie en Cross stond nu voor een financiële ruïne. Foxx, de mastermind, wilde niet meer verder. Hij, die het gezicht van Ultravox was, was plots niet meer goed genoeg voor Island Records!
Terwijl Cross en Cann niet wisten, wat zij doen moesten, zag Currie de kans schoon en werd keyboarder bij Gary Numan en verdiende daar voor een korte tijd zijn broodjes.
Gary Numan kennen we van twee enorme grote hits wereldwijd!!!
Noem me tenminste één van deze hits van Numan en zijn band The Tubeway Army! ( 1 Punt haalbaar )


6. Ondertussen hadden Cross en Cann ook weer tijdelijk werk gevonden. Cross was bezig bij Barry Masters ( Eddie & the Hot Rods ) en Cann bij The Buggles als drummer ( kijk maar eens op YouTube bij Top of the Pops bij het lied Video killed the Radio Star ).
Dankzij Numan kwam Currie in kontakt met de Londener clubscene en daarmee met Steve Strange en Rusty Egan. Terloops stelde Currie Egan de vraag of hij niet een goede zanger en ook gitarist kende en ...ja hoor, Egan kende iemand, die zowel zingen kon als ook gitaar speelde en dat was Midge Ure!
Midge Ure was echter op toer met de band Thin Lizzy als plaatsvervanger van Gary Moore, die uit de band was gestapt! De frontman van Thin Lizzy wilde hem het liefst als gitarist in de band houden, maar hij had Currie al beloofd bij Ultravox te zingen en met Strange, Egan en Currie de band Visage te laten starten.
De frontman van Thin Lizzy was tot aan zijn dood in 1986 naast Bob Geldof en Chriss Cross wel een zijn beste vrienden. Wie was de zanger en leider van Thin Lizzy? ( 1 Punt haalbaar )



7. Doordat Currie en Ure nu ook voor Visage bezig waren, werd plots Ultravox in verbinding gebracht met de destijds opkiemende New-Romantic beweging. Dat vonden de vier heren van Ultravox niet erg. Door Midge´s en Chriss´s voorliefde voor oude films uit de jaren 30 en 40 ( de hoogdagen van de Film Noire en daarmee zijn vooral de gangster- en detectivefilms met Humphrey Bogart gemeend ) droegen ze pakken in snit van deze tijd. Naast zijn spitsgesneden bakkebaarden had Midge ook een penceeldun snorretje á la Clark Gable en klaar was het nieuwe image voor de groep
Currie en Payne componeerden de songs voor Visage, terwijl Ure de teksten leverde. In september 1979 verscheen de eerste titel van Visage genoemd „Tar“ en dat was direkt een clubhit!!! Begin 1980 hadden de vier heren het voor elkaar gekregen om bij een nieuwe platenlabel te kunnen beginnen. Die platenlabel was Chrysalis, die na het wegebben van de Ska-golf en het dreigende uit elkaar vallen van hun stokpaardje The Specials dringend nieuwe bands nodig had. Ultravox had al een goede reputatie en nu ook nog die onverwachte hitsingle van Visage een feit was, stond daarom niets weer in de weg. Die andere bands uit de New- Romantic beweging, die Chrysalis nog onder contract kon nemen, waren Spandau Ballet en Icehouse.
Meteen doken de vier heren in mei 1980 de RAK-Studios te Londen naar binnen om te beginnen. Daarnaa vlogen ze met het resultaat naar Conny Plank nabij Keulen, die dan als co-producent fungeerde. Het resultaat was het album „Vienna“!
Als allereerste werd een single uitgekoppeld. Dat was het nummer "Sleepwalk" en verscheen midden juni 1980 en was prompt een dikke Top 30-hit.
Island Records, die de neus eraan gekregen hadden, dat Ultravox nu bezig was voor de concurrentie en zelfs met dreigend succes door toevoeging van de nieuwe frontman Midge Ure, bracht ook midden juni 1980 meteen een verzamelaar uit met name „Three into One“ om hun deel van de koek te vergaren.
Midden juli 1980 kwam het album zelf uit en verkocht zich al meteen niet slecht. Oktober 1980 werd de tweede single uit het album gekoppeld, nl. „Passing Strangers“.
Doordat er plots geld ter vervoeging stond wilden de vier heren een videoclip laten produceren om zo hun image als New Romantics te bevestigen. Geregisseerd werd dit clipje door niemand anders als de Australiër Russel Mulcahy!
Mulcahy kreeg later de kans om in Hollywood als regisseur te beginnen. Een van zijn beroemdste films is die van een onsterfelijke! Welke film uit 1986 bedoel ik? ( 1 Punt haalbaar )



8. Einde 1980 was het definitieve succes niet meer tegen te houden. Visage had hun tweede single uitgekoppeld en dat was en hitparadekraker par excelence voor niet alleen Steve Strange en co., maar ook voor Midge en Billy. Voortdurend moesten de twee of met Visage of met Ultravox naar de een of andere promotie. Deze nieuwe hitsingle van Visage heette …?... ( 1 Punt haalbaar. )


9. Begin 1981 zag zich Island Records weer eens gedwongen te reageren, want anders kreeg Chrysalis teveel geld in het laatje en dat ging niet en mocht ook niet! Dus brachten ze nogmaals de single „Slow Motion“ van het album „Systems of Romance“ uit. Was dit in 1978 maar bijna een hit, dit keer was het een hit.
Island Records had precies het moment afgewacht en daarmee gewonnen.
Jullie zullen zich afvragen : „Waarom?“.
In januari 1981 werd de derde single uit het album gekoppeld. Terwijl Chrysalis zich afvroeg of ze liever „New Europeans“ of „All stood still“ zouden willen uitkoppelen als single, vond de groep het beter, dat ze de albumtitel liever wilden uitkoppelen! Chrysalis zag dat niet zitten, want „Vienna“ was ten eerste een ballade en ten tweede duurde het ook veel te lang!!! Een single mag hooguit knap 3 minuten duren en niet vier of meer, zoals hiet het geval was.
Ondanks alle weerstand van boven wisten de heren van Ultravox zich door te zetten. Weer stond geld ter vervoeging en Mulcahy kon voor de tweede keer aan de slag met de vier heren. Gedeeltelijk werd het clipje in Londen, maar ook natuurlijk in Wenen opgenomen.
Het resultaat was enorm!!! De combinatie van de muziek en de beelden van het clipje waren baanbrekend en was kenmerkend voor wat zou gaan volgen. Het destijds piepjonge MTV heeft in dat jaar nog nooit zo vaak een clip gedraaid als dit hier.
Mulcahy had in samenwerking met Midge Ure en Chriss Cross motieven uit een overbekende film uit 1948 overgenomen en die zeer sfeervol in beeld gebracht in combinatie met de muziek.
Over welke bekende zwart-wit film uit de eindjaren 40 heb ik het?
Het speelt zich af in het na-oorlogse Wenen, wat in vier sectoren opgedeeld was. De hoofdrollen hadden Alida Valli, Joseph Cotton en Orson Wells. ( 1 Punt haalbaar. )



10. „Vienna“ kwam bijna overal in de wereld in de charts, zij het hier bij ons in Europa of in Nieuw-Zeeland, Japan of Australië. Overal was zowel het album als natuurlijk ook de single in de voorste posities van de hitparades te vinden. Live-optredens, presentaties volgden en tot midden 1981 waren de heren van Ultravox uitgeboekt, wat tot gevolg had, dat twee andere heren nogal morden hierom.
De eerste was John Foxx! Waarom hij morde mag duidelijk zijn! De andere was Steve Strange! Hij had nu angst, dat na het enorme succes Visage in de achtergrond gedrukt werd.
Midge verzekerde Strange, dat dit niet zo zijn en hij hield ook zijn woord.
In mei 1981 werd „All stood still“ als laatste single uitgekoppeld en die deed het vanzelfsprekend ook goed. Vooral live is deze song gewelding door de combinatie van de harde gitaarriffs van Midge Ure en het synthesizerspel van Billy Currie. Voor het maken van een clip hadden de heren echter géén tijd, vanwege al die optredens e.d.
In juni 1981 troffen de vier heren zich weer bij Conny Plank nabij Keulen om hun volgende album op te nemen.
Ze hadden van Chrysalis blanco card gekregen en konden dus dat opnemen, wat ze wilden. De gedeeltelijk scherpe gitaarsound van Midge Ure werd wat terug geschroefd, maar daardoor kwam het samenspel van Cann, Cross en Currie weer naar voren. De klare stem van Midge deed de rest.
Volgens vele, niet alleen de fans, maar ook de muziekcritici, kwam er een `masterpiece´ tevoorschijn. Het heette „Rage in Eden“!
Voordat het album in september 1981 op de markt kwam, zag de single „The thin Wall“ in augustus van datzelfde jaar het daglicht. Dat werd natuurlijk weer dankzij de videoclip meteen een hit in Groot- Brittanië. Vreemd genoeg was ook de b-kant met de titel „I never wanted to begin“ van de single een club-hit geworden, zodat er haastig een maxi-versie van gemaakt werd. Deze versie werd vooral graag in de destijds opkiemende Gothic-scene gedraaid. ...Maar wat is Gothic eigenlijk?
( 1 Punt haalbaar )


11. Ook de volgende single „The Voice“, die einde oktober 1981 verscheen, was een hit, net zoals het album zelf. De band was ondertussen voor de eerste keer aan een echte wereldtournee begonnen. Overal werden ze enthousiast ontvangen, alleen in de VS niet.
Na het einde van deze toer einde 1981 moesten Ure en Currie een belofte nakomen. De beiden heren doken begin 1982 de studio naar binnen om een nieuw album voor Visage op te nemen. Het resultaat heette „The Anvil“. Het was tevens het einde van de samenwerking tussen Ure, Currie en de heren van Visage, want Steve Strange wilde als promotie voor dit album, dat allen op een kameel zittend plus bedoeïnen-outfit door New York reden over een van de hoofdstraten. Dit was voor Ure teveel en na een fikse ruzie was het hoofdstuk Visage voorbij. Strange heeft dit berouwd, want hierna bleef het commerciële succes uit.
Ure zelf zag de kans schoon en nam zijn eerste solo-single op. Het was een cover van een Scott Walker-lied met name …?... ( 1 Punt haalbaar )

a. „Walking on Sunshine“
b. „No Regrets“
c. „Life after Darkness“
d. „Our House“


12. Zijn solo-single werd een top 10-hit. Tevreden over dit resultaat dook Ure weer met zijn vriende van Ultravox de studio naar binnen.
Chrysalis was weliswaar tevreden over het album „Rage in Eden“, maar wilde toch dat het volgende album meer publiek moest bereiken, m.a.w. het moest zich nog meer verkopen. Daarvoor haalde Chrysalis wat extra geld uit haar portemonnaie en engageerde de beroemde George Martin als producent! George Martin was de producer van één van de beroemdste groepen uit de pop-en rockgeschiedenis, nl. …?... ( 1 Punt haalbaar )


13. Het nieuwe album werd in de AIR-Studio´s te Londen in ca. 4 weken opgenomen en daarna gingen ze naar Montserrat in de Caraïben in die andere AIR-Studio van die producer. Het resultaat kreeg de naam „Quartet“
Ook dit album was weer gespikt met commerciëel succesrijke singles, vooral „Hymn“ deed het ook goed in Europa en de rest van de wereld, maar voor Ultravox belangrijk was, dat ze met het album en de single „Reap the wild Wind“ in de VS konden scoren.
Wie kan mij de vier singles naar hun verschijningsdatum ordenen? ( 4 Punten haalbaar )

a. „Reap the wild Wind“
b. „We came to dance“
c. „Hymn“
d. „Visions in blue“



14. In november 1982 begon hun nieuwe wereldtournee en als naam kreeg het „Monument-world-tour“. Het kreeg deze naam vanwege het enorme classicistisch-achtige bouwwerk op de achtergrond. Deze toer was trouwens het begin van het einde, want ze wilden af van hun New Romantic- image. Langzaam tijdens deze toer werden weer jeans en oude t-shirts aangetrokken. Mee en mee verdween ook bij Midge het Clark Gable-snorretje.
Na deze toer wilden allen eerst eens rust hebben.
Midge zag daarbij weer een kans om solo bezig te zijn en nam met zijn vriend Mick Karn de nogal ongewoonlijke single „After a Fashion“ op. Ondanks de zich vreemd aanhorende klanken werd de single in Groot-Brittanië weer een hit.
Mick Karn was tot 1982 de bassist van welke groep? ( 1 Punt haalbaar )


15. Doordat de heren van Ultravox eens een jaartje vrij wou hebben, bracht Chrysalis einde 1983 een mini-live album met name „Monument“ uit. Ook was het mogelijk dit album als video te krijgen.
Einde 1983 kwamen de vier mannen weer bij elkaar om te overleggen, hoe het nu verder zou moeten gaan. Al had „Quartet“ hun geen windeieren gelegd, maar duidelijk was het daarna wel geworden, dat hun sound te synthethisch begon te klinken. Dit lag gedeeltelijk eraan, dat op „Quartet“ Midge nauwelijks gitaar speelde. Daardoor was hun sound doorzichtiger geworden. Wat nu?
Ze besloten, dat de gitaar weer terug moest komen en ze kochten weer nieuwe synthesizers, bv. de Sampler waarmee ze bepaalde klanken en ook stemgeluiden konden opnemen om het als rythme of als koor te kunnen gebruiken.
Iets wat toen Depeche Mode ook deden. Voorbeelden zijn „People are People“ en „Master & Servant“, maar waar Depeche Mode dit op hun keyboards deden, had Cann, de drummer, besloten het aan zijn drum-kit aan te sluiten, hetgeen een andere sound leverde als bij Depeche Mode.
Opgemomen werd het nieuwe album in Midge´s nieuwe studio in Londen, The Musicfest Studio´s einde 1983. Hierdoor kregen de heren van Ultravox wat meer tijd om de nieuwe instrumenten in te spelen en om te componeren.
Einde januari 1984 werd de eerste single uit het komende Album „Lament“ uitgekoppeld en dat was „One small Day“ en meteen maakte de band duidelijk met het lied, maar ook met de video-clip, dat New Romantic niet meer aan de orde van de dag was. Een snoeiharde gitaarrif meteen aan het begin maakte muzikaal alles duidelijk en bij de clip waren oude spijkerbroeken en lang haar te zien, temidden van de Callanish Standing Stones van Schotland in de bar koude winter van 1984.
„One small day“ was een passabele hit in de UK en in delen van Europa. In mei 1984 volgde de nieuwe single „Dancing with Tears in my Eyes“ en kort daarna het album „Lament“ zelf.
Net zoals bij de single „Vienna“ was ook de videoclip mede verantwoordig, dat de song een wereldhit werd. Al sinds „The Voice“ ( 1981 ) produceerden de vrienden Ure en Cross de clips zelf, hetgeen Chrysalis gelegen kwam, want ze hoefden daardoor geen clipproducenten te betalen.
Ure en Cross hadden zich een verhaal uitgedacht over een man die ´s avonds naar huis rijdt van zijn werk en door een radiobericht verrast word, want waar hij woont is een kerncentrale overhit geraakt en die nu exploderen zal. Hij nestelt zich met zijn vrouw en zijn baby in de woning en wacht op de supergau, die alles zal wegvagen!
Vooral het einde was beklemmend en wat niemand verwacht had, want in 1984 was dit nog niet gebeurd. Twee jaar later werd het werkelijkheid!!! …. De kernreactor in Chernobyl was overhit geraakt en lekte. De ( radioaktieve ) gevolgen hiervan zijn nog steeds merkbaar, niet alleen voor ons, maar vooral voor de mensen, die er nu nog leven!
De single „Lament“ volgde en was weer een hit in de UK.
Cross en Ure hadden ondertussen een Levi´s-spot gemaakt namens „Rivets“ en ook de titelmelodie gecomponeerd voor de tv-serie Max Headroom.
In mei 1984 gingen de heren weer op wereldtournee. Dit keer heette het de „Set Movements – Worldtour“.
Ergens in de herfst 1984 ging de tournee ten einde en Ultravox dook de studio van Midge Ure naar binnen om voor Pepsi-Cola ( een sponsor voor de „Set Movements – Worldtour“ ) een song namens „Love´s great Adventure“ op te nemen.
Pepsi – Cola vond het resultaat helemaal niet goed. Het gevolg daarvan ; de band bracht het als single uit en zie aan!!!!! Het was weer een grote hit!!!! ( Wederom te danken aan de fantastische video-clip geregisseerd door Cross en Ure. )
Dan kwam alles anders als de band het gepland had. Midge´s maatje Bob Geldof nam contact op met hem en dan kwam Band Aid in het spel.
Ethiopië werd geteisterd door een niets ontziende hongersnood en Geldof wilde eender hoe helpen. Midge zei meteen : „Ja!“.
Einde 1984 had Geldof de muziek gecomponeerd en Ure de teksten er voor geschreven. Midge liet Geldof de teksten zien. Hij veranderde hier en daar iets aan en de rest is geschiedenis.
Nooit van tevoren waren zoveel artiesten en groepen bedacht om een zo´n projekt te helpen.
De single, opgenomen in Midge´s Studio, namens „Do they know, it´s Christmas“ kwam meteen van verschijningsdatum af aan op nr. 1 in diverse landen ter wereld en als niet in de daaropvolgende weken.
Wie kan mij tenminste 5 artiesten of groepen noemen, die aan Band Aid en aan de single meegewerkt hebben? ( 1 Punt haalbaar ) ( Dit keer is het in deze ronde een makkie!!!! )


16. Einde 1984 verscheen de verzamelaar „The Collection“, die meteen haar weg vond in de hitparades. Door het Live Aid-projekt in 1985 was er van Ultravox in dat jaar niets te horen, buiten een optreden op Live Aid zelf. Ze speelden „Vienna, „Reap the Wild Wind“, „One small Day“ en „Dancing with Tears in my Eyes“. Dit optreden was trouwens een van de eeste highlights op die dag. Velen zouden nog volgen!!!
Wel zag Midge Ure zijn kans schoon om eindelijk eens een héél album solo op te nemen. Het heette „The Gift“ en hij had eindelijk eens één nr. 1-hit met de single uitkoppeling „If I was“ einde 1985.
Door dit succes gesterkt kwamen de vier mannen van Ultravox begin 1986 weer samen. Allen waren het eens, dat de muziekwereld zich begon te veranderen. Pure electronische muziek was niet meer zo hip. Het moest akoestischer klinken, vond vooral Midge Ure. Hij wilde absoluut folk- en soul-elementen er in hebben. Warren Cann moest daarom zijn drumstijl aanpassen. Terwijl Cross en Currie niet wisten of dat wel zo juist was, kwam het van kwaad tot erger. Plots hadden Ure en Cann een hooglopende ruzie met als gevolg, dat Cann er uit stapte.
Nu stonden ze daar met hun monden vol tanden en hadden géén drummer meer!
Midge Ure wist wel raad en belde Mark Brzezicki op, die al bij zijn solo-album „The Gift“ mee gewerkt heeft.
Brzezicki is géén onbekende in de muziekwereld. Hij was tot de dood van de zanger Stuart Adamson in 2001 de drummer van die band. Welke Schotse band was dat? ( 1 Punt haalbaar )



17. In Augustus 1986 kwam het nieuwe Ultravox-album uit en het heette „U-VOX“. Bij de fans echter kreeg het een andere naam, nl. het snoepjes-album, naar aanleiding van het roze uiterlijk van de hoes! Denk maar aan een snoepwinkelketen uit Nederland, die met dezelfde kleuren hanteert.
Buiten een paar songs was het resultaat nogal onuitgegoren. Wilde men liever soulig klinken ( „Same old Story ), of toch meer folk ( „All fall down“ ) of toch meer richting symphonisch ( „All in one Day“ ) Alle drie hier opgevoerde nummers werden uitgekoppeld, maar alle flopten, net zoals het album zelf. Tijdens de de „U-VOX Worldtour“ merkten de drie het zelf. Het publiek wilde alleen, op een paar uitzonderingen na, oud materiaal horen, dus de oude elctronische nummers! Gefrustreerd begonnen de drie ruzie met elkaar te maken. Begin 1987 werd het uit een vallen van de groep bekend gemaakt. Cross nam zijn oude beroep weer op en startte een praktijk voor psychologische behandeling, terwijl Currie en Ure muzikaal verder gingen. Currie wilde de naam Ultravox verder gebruiken, maar Ure liet dit door rechtervonnis verbieden! Zo formeerde Currie de band Insomnia, maar had er niet veel succes mee.
Ure zijn carriëre liep op rolletjes, dankzij zijn activiteiten bij Band- en Live-Aid. In 1989 kwam zijn tweede album „Answers to nothing“, maar in de jaren 90 was zijn succes tanende.
Het album „Pure“ ( 1992 ) deed het nog tamelijk goed, maar zijn album „Breathe“ uit 1996 flopte gruwelijk. Eerst door een Swatch-commercial waarin de titelsong „Breathe“ gebruikt werd het alsnog een grote hit voor hem. Ondertussen was hij ook zwaar aan de drank geraakt, zodat zijn stemgeluid niet meer zo klonk als in de jaren 80.Ondertussen heeft hij dit probleem onder de knie gekregen en is zijn stemgeluid bijna als van weleer.
In 1991 werd het rechtervonnis voor het gebruik van de naam Ultravox voor nietig verklaard en Currie bracht in nieuwe formatie met als zanger Tony Fenelle einde 1991 de single „Vienna“ opnieuw uit! Dat had hij liever moeten laten, want het was niet het „Vienna“ wat de mensen kende. De nieuwe re-mix flopte dan ook jammerlijk. In mei 1992 kwam de single „I am alive“ en die deed het niet slecht in de Britse hitparade. Het album „Revelation“ echter flopte ook weer. Tony Fenelle zag het niet zitten, net zoals de rest van de band met als gevolg dat Currie zich nieuwe lui moest zoeken. Hij probeerde het in 1994 opnieuw met het album „Ingenuity“. Dit keer werd het album beter ontvangen, maar desondanks alles was dit het einde voor de derde fase van de groep Ultravox.
Einde 2008 bracht Chrysalis de albums „Vienna“ en „Rage in Eden“ opnieuw uit als Remastered difinitive Edition. Ter promotie werden Midge Ure en Billie Currie uitgenodigd om live en akoestisch de song „Vienna“ te spelen. Na aanvankelijke terughouding van beide kanten ( logisch eigenlijk ) deden ze het toch en zie aan ; de twee hadden weer plezier er aan!!!
Nu kwam de gedachte op Ultravox weer te laten herrijzen, maar... wilden de anderen twee Cross en ja, ook Cann!
Billie Currie was wel van mening,... dat Midge Ure moest kijken, dat hij de twee kon overhalen. Bij Cross was dit niet zo´n probleem, want ondanks de fikse ruzie tijdens de laatste concerten in 1986 was de vriendschap blijven bestaan. Cann werd gevonden in Los Angeles en hij wilde best wel! Midge bood zijn verontschuldigingen aan en de zaak was begraven, maar nu was er een ander probleem. Wilde het publiek hen nog wel?
Zo werd besloten in 2009 eerst een kleine toer door Groot Brittanië met twee optredens op festivals. De een op Isle of Wright en de andere was in België, nl .de Lokerse Feesten. De toer heette „Return to Eden“
In korte tijd waren de concerten uitverkocht. Goed, maar hoe zit dat met de rest van Europa?
De „Return to Eden 2“-tour door diverse steden in Europa in 2010 is ook weer uitstekend verlopen. Nu willen de heren verder, maar dat is iets voor 2011 en daarna??? Wie weet, want ze zijn niet afgeneigd ervan en kunnen we een spiksplinternieuw album van hun verwachten!!!
Om de Europatoernee een beetje te promoten verscheen dit jaar hun live-album plus DVD met name …?... ( 1 Punt haalbaar )
Laatst gewijzigd door Nosferatu op 22 feb 2011, 20:18, 11 keer totaal gewijzigd.
Mijn strip `De Orkaan´ is weer online!!!
Te lezen op http://suskeenwiske.ophetwww.net

Gebruikersavatar
Nosferatu
Die-hard fan
Berichten: 3432
Lid geworden op: 21 apr 2004, 07:16
Locatie: Aken ( Duitsland )

Re: Quiz : The legends of Rock and Pop

Bericht door Nosferatu » 16 okt 2010, 19:07

Ik heb de eerste antwoorden van :


- Sal.A.Mander
Mijn strip `De Orkaan´ is weer online!!!
Te lezen op http://suskeenwiske.ophetwww.net

Gebruikersavatar
Nosferatu
Die-hard fan
Berichten: 3432
Lid geworden op: 21 apr 2004, 07:16
Locatie: Aken ( Duitsland )

Re: Quiz : The legends of Rock and Pop

Bericht door Nosferatu » 21 okt 2010, 17:23

Beste Ramon en AJG, waar blijven jullie antwoorden? :wink: :mrgreen:

Nog maar een paar dagen... en dan? Is de thuiswedstrijd misschien afgeblazen, AJG? Ramon, of hoe zit dat met jouw? :mrgreen:

Sal.A.Mander heeft de antwoorden al gemaild!!! :D
Mijn strip `De Orkaan´ is weer online!!!
Te lezen op http://suskeenwiske.ophetwww.net

Gebruikersavatar
AJG
Suske en Wiske kenner
Berichten: 829
Lid geworden op: 14 apr 2008, 16:52
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Re: Quiz : The legends of Rock and Pop

Bericht door AJG » 21 okt 2010, 18:09

Nosferatu schreef:Beste Ramon en AJG, waar blijven jullie antwoorden? :wink: :mrgreen:

Nog maar een paar dagen... en dan? Is de thuiswedstrijd misschien afgeblazen, AJG? Ramon, of hoe zit dat met jouw? :mrgreen:

Sal.A.Mander heeft de antwoorden al gemaild!!! :D
Een van m'n slechte eigenschappen is dat ik meestal pas in gang schiet als er een deadline aankomt :o .

Ik probeer het morgen te sturen.

Gebruikersavatar
Ramon
Admin
Berichten: 6054
Lid geworden op: 28 jun 2002, 20:41
Locatie: Oegstgeest / Dordrecht
Contacteer:

Re: Quiz : The legends of Rock and Pop

Bericht door Ramon » 22 okt 2010, 13:21

Nosferatu schreef:Ramon, of hoe zit dat met jouw? :mrgreen:
Zojuist teruggekomen van vakantie, nu bezig alle achterstand van zo'n weekje weg weer weg te werken :)
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Nosferatu
Die-hard fan
Berichten: 3432
Lid geworden op: 21 apr 2004, 07:16
Locatie: Aken ( Duitsland )

Re: Quiz : The legends of Rock and Pop

Bericht door Nosferatu » 23 okt 2010, 17:04

De antwoorden van Ramon heb ik nu ook, nu nog die van AJG! :D
Mijn strip `De Orkaan´ is weer online!!!
Te lezen op http://suskeenwiske.ophetwww.net

Gebruikersavatar
AJG
Suske en Wiske kenner
Berichten: 829
Lid geworden op: 14 apr 2008, 16:52
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Re: Quiz : The legends of Rock and Pop

Bericht door AJG » 23 okt 2010, 17:11

Nosferatu schreef:De antwoorden van Ramon heb ik nu ook, nu nog die van AJG! :D
In aantocht!

Gebruikersavatar
Nosferatu
Die-hard fan
Berichten: 3432
Lid geworden op: 21 apr 2004, 07:16
Locatie: Aken ( Duitsland )

Re: Quiz : The legends of Rock and Pop

Bericht door Nosferatu » 24 okt 2010, 10:28

Aah, die van AJG heb ik nu ook. EEnskijken of ik de uitslag al vandaag kan plaatsen. Als niet dan iig morgen.
Mijn strip `De Orkaan´ is weer online!!!
Te lezen op http://suskeenwiske.ophetwww.net

Gebruikersavatar
Sal A. Mander
Suske en Wiske kenner
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 aug 2007, 09:15
Locatie: Denekamp

Re: Quiz : The legends of Rock and Pop

Bericht door Sal A. Mander » 24 okt 2010, 10:31

Spanning en sensastie. :D

Gebruikersavatar
Nosferatu
Die-hard fan
Berichten: 3432
Lid geworden op: 21 apr 2004, 07:16
Locatie: Aken ( Duitsland )

Re: Quiz : The legends of Rock and Pop

Bericht door Nosferatu » 25 okt 2010, 16:25

Als beloofd komt nu de uitslag.

Dit keer was het een zeer moeilijke, al geef ik hetzelf toe, maar wie zover komt, kan niet steeds met makkelijke vragen rekenen.


In het geheel kon men 25 punten vergaren, maar niemand heeft dit bereikt, zelfs onze frontstrijder AJG niet.

Vraag 10 omtrent gothic heb ik mild beoordeeld, want in gronde lag iedereen juist met hun antwoord hierop en dus heeft iedereen een punt gekregen.


De uitslag :


- AJG : 22/25
- Sal.A.Mander : 19/25
en
- Ramon : 18/25



Ramon was dit keer dus de zwakste schakel. Helaas, dit keer lig je er uit, maar je hebt al eens een keer gewonnen, dus zul je het niet zo erg vinden, want een eervolle derde plaats is ook niet erg! :D

In de volgende en laatste ronde ronde gaat het dus over een icoon uit de rock- en popgeschiedenis en zonder deze man, durf ik stellig te beweren, zou onze (jeugd)cultuur er anders uitzien!

Het gaat namelijk over de king of rock ´n roll, Elvis Presley!


Maar nu als alleereerst vinden jullie onderstaand de antwoorden van deze ronde.



Alweer de voorlaatste ronde van deze editie!!!!




We gaan nu naar de jaren 70, 80, begin jaren 90 en de late jaren van het nieuwe milennium met een groep uit Groot-Britannië, die haar invloeden heeft van de punkmuziek, maar ook uit de hard-rock en van de Duitse band Kraftwerk, die met synthezisers, drum-machines enz. werkte!
Daarmee stootte deze groep muziekcritici maar ook de -liefhebbers tegen hun hoofd midden jaren 70.
Begin jaren 80 zag alles anders uit!

Electronische muziek was „hip“ en daarmee Ultravox ook!!!
De groep heeft hiermee een onuitwisbare invloed op dat wat tijdens en daarna gebeurde, zij het de techno-beweging van de jaren 90 of de retro- electro-pop van nu, anno 2009/2010, laten gelden!
Daarmee zijn niet van ongeveer o.a. The Killers, Owl City, La Roux en Hurts! en ook The Editors gemeend o.a. ( nou ja, bij The Editors laat ik ook The Killing Joke gelden! ), maar ook groepen uit de jaren 80 zelf, zoals o.a, Depeche Mode en daarmee natuurlijk ook Yazoo en Erasure, maar ook China Crisis, A Flock of Seaguls, Blancmange, The Cure en Sisters of Mercy.



1. In 1974 richtte de kunststudent en zanger Dennis Leigh per advertentie een groep op. De gitarist Steve Shears, de drummer Warren Cann en de basgitarist Chris Allen ( artiestennaam is Chris Cross ) lazen dit en zo werd de groep Tiger Lilly geboren. Al gauw hadden ze geluk als voorprogramma van de toen in Groot-Brittanië bekende rockband The Heavy Metal Kids in de chique Marquee Club te kunnen optreden. Einde oktober 1974 leerden ze Billy Currie kennen. De man had klassieke muziek als studievak gehad en beheerste de viool en de piano als geen ander.
Het quintet was nu compleet.
In maart 1975 verscheen hun eerste en enigste single „Ain´t misbehavin´ “. Het was een coverversie van de gelijknamige song van de jazzpianist Fats Waller. De opbrengst van deze single werd meteen gebruikt om Billy Curie een elektrische piano te kopen.
Nog in datzelfde jaar kwamen ze in kontakt met Steve Lillywhite en die produceerde samen met hun binnen één jaar 12 demobanden op, wat daartoe leidde, dat ze bij Island Records onder contract kwamen.
Steve Lillywhite is echter helemaal géén onbekende in de muziekbranche!!!!
Voor wie heeft hij platen geproduceerd?
Noem me minstens 2 groepen, zangers of zangeressen. ( 2 Punten haalbaar )
Bij een groep zal ik jullie een klein beetje helpen!!! Denk eens aan een woestijnboom!


Antwoord : De Woestijnboom!!! „The Joshua Tree“ van U2 was bv. een antwoord!!! Hij heeft ook nog bv. Jason Mraz, David Byrne, Peter Gabriel, Simple Minds, Joan Armatrading, Travis en The Rolling Stones bij hem in de studio gehad.



2. Als allereerst hadden ze een andere naam voor hun groep nodig! Na talloze brainstormings ( ze wilden zich al The Zips noemen, daarna werden Fire of London, The Damned, maar ook The London-Soundtrack ook al eens als favoriet genoemd ) was Leigh het beu en voortaan noemden ze zich Ultravox! met uitroepteken achter de naam!
De naam is uit het Latijn afkomstig en naar het Nederlands vertaald is de naam van de groep nogal duister en griezelig uitgezocht.
Wat heet dan Ultravox naar het Nederlands vertaald? ( 1 Punt haalbaar )
( Als er enkele van jullie het Latijns niet machtig is, mag rustig bij iemand vragen, die het wel kan. Ik heb het me namelijk ook bij iemand moeten vragen, die Latijns kon. )


Antwoord : Stemmen uit het hiernamaals!!!!


3. Niet alleen de band veranderde van naam, maar ook Dennis Leigh, de oprichter, vond dat het tijd was van naam te veranderen. Hij noemde zich voortaan John Foxx!
Begin 1977 verscheen onder de nieuwe naam de single „Dangerous Rythm“. Kort daarna verscheen hun eerste album „Ultravox!“
De reacties hierop waren niet slecht, maar een echt verkoopssucces was het ook niet!
Einde mei 1977 lanceerde de groep hun tweede single met name „Young Savages“. Die single vond ook niet de weg naar de hitparades, maar wordt nu heden ten dage door muziekcritici als één van de beste punksongs aangezien. ( kijk maar eens op youtube en overtuig jezelf. )
Daarna gingen ze op toernee door o.a. België en Nederland. Door deze optredens kreeg de band langzaam maar zeker zoiets als een trouwe fanbasis.
Niet alleen dat! Ze kregen hun eerste gages, maar ook nu werd weer samengelegd om nieuwe instrumenten te kunnen kopen. Daardoor kreeg Billy Currie een synthesizer van het type ARP Odyssey.
Al tijdens de opnames voor het tweede album „Ha!Ha!Ha!“ in oktober 1977 werd die synthesizer belangrijk.
Waardoor?
Currie kombineerde het met een versterker en daardoor kon men het geluid als het ware
trekken totdat de oren het niet meer uithielden.
In diezelfde oktober zag hun derde single het daglicht, namelijk „RockWRock“. Zowel album als single waren weer niet bepaald een succes, tot ergernis van Island Records, maar tot nog grote ergernis van John Foxx.
Dus moest een schuldige gevonden worden en dat was Shears, de gitarist.
Foxx vond zijn gitaarspel plots te minimalistisch, waar hij zich voorheen nooit aan gestoord had!
Toch ging de groep nog op promotie-toer door Engeland en Duitsland, wat Island Records ertoe bracht de live-EP „Retro“ in februari 1978 uit te brengen.
Daarna werd Shears door Foxx voor de deur gezet en Robert Simon bij de band gehaald. Robert Simon was in de punkscene een bekende persoon! Hij was nl. vroeger gitarist bij de punkband …?... ( 1 Punt haalbaar)


Antwoord : Dat was de punk-band Neo



4. Daarna ging het meteen verder en in mei 1978 traden ze op in het overbekende Old Grey Whistle Test van de BBC op en daarna waren op het Reading Festival in het graafschap Berkshire in Engeland. Het bracht weliswaar niet veel geld op, maar hun populariteit steeg hierdoor immens.
In september 1978 had Island Records het voor elkaar gekregen, dat de band hun nieuwe album op kon nemen, bij een man die geschiedenis had geschreven door met een band uit Düsseldorf pure elektronische muziek op te nemen. Niet van ongeveer oriënteerden Billy Currie en ook de drummer Waaren Cann, maar ook de bassist Chris Cross zich naar deze band. Zij zagen in hen hun helden. Muziek die zij ook wilden maken en eindelijk waar maken konden!
Deze man was Conny Plank ( * 1940 - + 1987 ). Van beroep was hij tooningenieur geweest bij de Duitse omroep- en tv-zender WDR en had zich begin jaren 70 een opnamestudio gebouwd nabij Keulen in Neunkirchen – Seelscheid.
Hier was het ook, waar hij die bewuste band uit Düsseldorf op haar poten geholpen heeft. Ondertussen heeft die band al héél lang haar eigen studio in Düsseldorf en het heet Kling-Klang Studio!!!
Over welke muzikaal richtingwijzende band uit Düsseldorf heb ik het?
( ondertussen zijn het niet alleen Brian Eno, David Bowie, Human League, Ultravox, OMD, Simple Minds, Moby, Sven Väth, Dj Tiësto, X-Perience en Dr. Mot, die door hun beïnvloedt zijn, maar ook nieuwere generaties van bands en muzikanten zoals o.a. Coldplay, Muse en Arctic Monkeys. * ) ( 1 Punt haalbaar. )
( * Velen van hun uit die nieuwe generatie noemen ook niet alleen die band uit Düsseldorf als invloed, maar ook Ultravox, OMD, David Bowie enz. )


Antwoord : Kraftwerk



5. Dus werd in de Eifel bij de stad Keulen het derde album namens „Systems of Romance“ opgenomen. Terwijl Foxx veel waarde hechtte aan de melodieuze opbouw van zijn songs, zach Plank echter het voortrekkelijke samenspel van Cross, Cann en Currie en liet dit samenkomen met Foxx´s zangtechnieken. Eruit kwam een zogenaamde `Milestone´ uit de pop- en rockmuziek ( uit huidige zicht )!!!
Iedereen was tevreden! Foxx, de groep zelf, Plank natuurlijk, maar ook Island Records!
Inderdaad kwam alles zoals gewenst. De einde september verschenen single „Slow Motion“ was bijna een hit en het album „System of Romance“ deed het niet slecht.
Het image van John Foxx was ook mee verantwoordelijk. Blond, koel en ver van de wereld kwam hij over en mee was dit ook het image van de groep, maar anno einde 1978 was dit voor de groep zelf verre van belangrijk! Eerst ergens in de eerste helft van de jaren 80 was dit storend, maar hierover later meer! )
Oktober 1978 volgde een verdere uitkoppeling uit „Systems of Romance“ als single, namelijk „Quiet Men“. Ook deze single was weer bijna een hit en de band toerde door Groot-Brittanië en Europa. Hun bekendheid werd steeds groter..., vooral Foxx werd steeds tevredener, ...totdat plots Island Records hun op 1 januari 1979 voor de deur zette!!!!
Wat nu?
Eerst ging alles verder, want de toer door de VS was al gepland, al duurde die maar van februari tot maart, maar daarna verlieten Foxx en kort daarna Simon de groep.
Het trio Cann, Currie en Cross stond nu voor een financiële ruïne. Foxx, de mastermind, wilde niet meer verder. Hij, die het gezicht van Ultravox was, was plots niet meer goed genoeg voor Island Records!
Terwijl Cross en Cann niet wisten, wat zij doen moesten, zag Currie de kans schoon en werd keyboarder bij Gary Numan en verdiende daar voor een korte tijd zijn broodjes.
Gary Numan kennen we van twee enorme grote hits wereldwijd!!!
Noem me tenminste één van deze hits van Numan en zijn band The Tubeway Army! ( 1 Punt haalbaar )


Antwoord : De twee grote hits, die Gary Numan had, waren „Are Friends electric?“ en „Cars“.



6. Ondertussen hadden Cross en Cann ook weer tijdelijk werk gevonden.Cross was bezig bij Barry Masters ( Eddie & the Hot Rods ) en Cann bij The Buggles als drummer ( kijk maar eens op YouTube bij Top of the Pops bij het lied Video killed the Radio Star ).
Dankzij Numan kwam Currie in kontakt met de Londener clubscene en daarmee met Steve Strange en Rusty Egan. Terloops stelde Currie Egan de vraag of hij niet een goede zanger en ook gitarist kende en ...ja hoor, Egan kende iemand, die zowel zingen kon als ook gitaar speelde en dat was Midge Ure!
Midge Ure was echter op toer met de band Thin Lizzy als plaatsvervanger van Gary Moore, die uit de band was gestapt! De frontman van Thin Lizzy wilde hem het liefst als gitarist in de band houden, maar hij had Currie al beloofd bij Ultravox te zingen en met Strange, Egan en Currie de band Visage te laten starten.
De frontman van Thin Lizzy was tot aan zijn dood in 1986 naast Bob Geldof en Chriss Cross wel een zijn beste vrienden. Wie was de zanger en leider van Thin Lizzy? ( 1 Punt haalbaar )


Antwoord : Phil Lynott ( vééls te vroeg gestorven, de beste man! )



7. Doordat Currie en Ure nu ook voor Visage bezig waren, werd plots Ultravox in verbinding gebracht met de destijds opkiemende New-Romantic beweging. Dat vonden de vier heren van Ultravox niet erg. Door Midge´s en Chriss´s voorliefde voor oude films uit de jaren 30 en 40 ( de hoogdagen van de Film Noire en daarmee zijn vooral de gangster- en detectivefilms met Humphrey Bogart gemeend ) droegen ze pakken in snit van deze tijd. Naast zijn spitsgesneden bakkebaarden had Midge ook een penceeldun snorretje á la Clark Gable en klaar was het nieuwe image voor de groep
Currie en Payne componeerden de songs voor Visage, terwijl Ure de teksten leverde. In september 1979 verscheen de eerste titel van Visage genoemd „Tar“ en dat was direkt een clubhit!!! Begin 1980 hadden de vier heren het voor elkaar gekregen om bij een nieuwe platenlabel te kunnen beginnen. Die platenlabel was Chrysalis, die na het wegebben van de Ska-golf en het dreigende uit elkaar vallen van hun stokpaardje The Specials dringend nieuwe bands nodig had. Ultravox had al een goede reputatie en nu ook nog die onverwachte hitsingle van Visage een feit was, stond daarom niets weer in de weg. Die andere bands uit de New- Romantic beweging, die Chrysalis nog onder contract kon nemen, waren Spandau Ballet en Icehouse.
Meteen doken de vier heren in mei 1980 de RAK-Studios te Londen naar binnen om te beginnen. Daarnaa vlogen ze met het resultaat naar Conny Plank nabij Keulen, die dan als co-producent fungeerde. Het resultaat was het album „Vienna“!
Als allereerste werd een single uitgekoppeld. Dat was het nummer „Sleepwalk“ en verscheen midden juni 1980 en was prompt een dikke Top 30-hit.
Island Records, die de neus eraan gekregen hadden, dat Ultravox nu bezig was voor de concurrentie en zelfs met dreigend succes door toevoeging van de nieuwe frontman Midge Ure, bracht ook midden juni 1980 meteen een verzamelaar uit met name „Three into One“ om hun deel van de koek te vergaren.
Midden juli 1980 kwam het album "Vienna"zelf uit en verkocht zich al meteen niet slecht. Oktober 1980 werd de tweede single uit het album gekoppeld, nl. „Passing Strangers“.
Doordat er plots geld ter vervoeging stond wilden de vier heren een videoclip laten produceren om zo hun image als New Romantics te bevestigen. Geregisseerd werd dit clipje door niemand anders als de Australiër Russel Mulcahy!
Mulcahy kreeg later de kans om in Hollywood als regisseur te beginnen. Een van zijn beroemdste films is die van een onsterfelijke! Welke film uit 1986 bedoel ik? ( 1 Punt haalbaar )


Antwoord : „Highlander“ met Christopher Lambert en Sean Connery in de hoofdrollen.



8. Einde 1980 was het definitieve succes niet meer tegen te houden. Visage had hun tweede single uitgekoppeld en dat was en kaskraker par excelence voor niet alleen Steve Strange en co., maar ook voor Midge en Billy. Voortdurend moesten de twee of met Visage of met Ultravox naar de een of andere promotie. Deze nieuwe hitsingle van Visage heette …?... ( 1 Punt haalbaar. )


Antwoord : Het onvergetelijke „Fade to grey“.

9. Begin 1981 zag zich Island Records weer eens gedwongen te reageren, want anders kreeg Chrysalis teveel geld in het laatje en dat ging niet en mocht ook niet! Dus brachten ze nogmaals de single „Slow Motion“ van het album „Systems of Romance“ uit. Was dit in 1978 maar bijna een hit, dit keer was het een hit.
Island Records had precies het moment afgewacht en daarmee gewonnen.
Jullie zullen zich afvragen : „Waarom?“.
In januari 1980 werd de derde single uit het album gekoppeld. Terwijl Chrysalis zich afvroeg of ze liever „New Europeans“ of „All stood still“ zouden willen uitkoppelen als single, vond de groep het beter, dat ze de albumtitel liever wilden uitkoppelen! Chrysalis zag dat niet zitten, want „Vienna“ was ten eerste een ballade en ten tweede duurde het ook veel te lang!!!Een single mag hooguit knap 3 minuten duren en niet vier of meer, zoals hiet het geval was.
Ondanks alle weerstand van boven wisten de heren van Ultravox zich door te zetten. Weer stond geld ter vervoeging en Mulcahy kon voor de tweede keer aan de slag met de vier heren. Gedeeltelijk werd het clipje in Londen, maar ook natuurlijk in Wenen opgenomen.
Het resultaat was enorm!!! De combinatie van de muziek en de beelden van het clipje waren baanbrekend en was kenmerkend voor wat zou gaan volgen. Het destijds piepjonge MTV heeft in dat jaar nog nooit zo vaak een clip gedraaid als dit hier.
Mulcahy had in samenwerking met Midge Ure en Chriss Cross motieven uit een overbekende film uit 1948 overgenomen en die zeer sfeervol in beeld gebracht in combinatie met de muziek.
Over welke bekende zwart-wit film uit de eindjaren 40 heb ik het?
Het speelt zich af in het na-oorlogse Wenen, wat in vier sectoren opgedeeld was. De hoofdrollen hadden Alida Valli, Joseph Cotton en Orson Welles. ( 1 Punt haalbaar. )


Antwoord : „The Third Man“.



10. „Vienna“ kwam bijna overal in de wereld in de charts, zij het hier bij ons in Europa of in Nieuw-Zeeland, Japan of Australië. Overal was zowel het album als natuurlijk ook de single in de voorste posities van de hitparades te vinden. Live-optredens, presentaties volgden en tot midden 1981 waren de heren van Ultravox uitgeboekt, wat tot gevolg had, dat twee andere heren nogal morden hierom.
De eerste was John Foxx! Waarom hij morde mag duidelijk! De andere was Steve Strange! Hij had nu angst, dat na het enorme succes Visage in de achtergrond gedrukt werd.
Midge verzekerde Strange, dat dit niet zo zijn en hij hield ook zijn woord.
In mei 1981 werd „All stood still“ als laatste single uitgekoppeld en die deed het vanzelfsprekend ook goed. Vooral live is deze song gewelding door de combinatie van harde gitaarrriffs en synthesizerspel van Billy Currie. Voor het maken van een clip hadden de heren echter géén tijd, vanwege al die optredens e.d.
In juni 1981 troffen de vier heren zich weer bij Conny Plank nabij Keulen om hun volgende album op te nemen.
Ze hadden van Chrysalis blanco card gekregen en konden dus dat opnemen, wat ze wilden. De gedeeltelijk scherpe gitaarsound van Midge Ure werd wat terug geschroefd, maar daardoor kwam het samenspel van Cann, Cross en Currie weer naar voren. De klare stem van Midge deed de rest.
Volgens vele, niet alleen de fans, maar ook de muziekcritici, kwam er een `masterpiece´ tevoorschijn. Het heette „Rage in Eden“!
Voordat het album in september 1981 op de markt kwam, zag de single „The thin Wall“ in augustus van datzelfde jaar het daglicht. Dat werd natuurlijk weer dankzij de videoclip meteen een hit in Groot- Brittanië. Vreemd genoeg was ook de b-kant met de titel „I never wanted to begin“ van de single een club-hit geworden, zodat er haastig een maxi-versie van gemaakt werd. Deze versie werd vooral graag in de destijds opkiemende Gothic-scene gedraaid. ...Maar wat is Gothic eigenlijk?
( 1 Punt haalbaar )


Antwoord : Gothic is eigenlijk een subcultuur, baserend op samenwerking van duistere door rock, wave en metal geïnspireerde muziek en de fascinatie aan dood en occultisme en de daaruit resulterende zelfpresentatie. Verdere invloeden voor gothic zijn de horrorfilms der jaren 30, 40, 50, 60, 70 en 80 en de literatuur.



11. Ook de volgende single „The Voice“, die einde oktober 1981 verscheen, was een hit, net zoals het album zelf. De band was ondertussen voor de eerste keer aan een echte wereldtournee begonnen. Overal werden ze enthousiast ontvangen, alleen in de VS niet.
Na het einde van deze toer einde 1981 moesten Ure en Currie een belofte nakomen. De beiden heren doken begin 1982 de studio naar binnen om een nieuw album voor Visage op te nemen. Het resultaat heette „The Anvil“. Het was tevens het einde van de samenwerking tussen Ure, Currie en de heren van Visage, want Steve Strange wilde als promotie voor dit album, dat allen op een kameel zittend plus bedoeïnen-outfit door New York reden over een van de hoofdstraten. Dit was voor Ure teveel en na een fikse ruzie was het hoofdstuk Visage voorbij. Strange heeft dit berouwd, want hierna bleef het commerciële succes uit.
Ure zelf zag de kans schoon en nam zijn eerste solo-single op. Het was een cover van een Scott Walker-lied met name …?... ( 1 Punt haalbaar )

a. „Walking on Sunshine“
b. „No Regrets“
c. „Life after Darkness“
d. „Our House“


Antwoord : b. „No Regrets“



12. Zijn solo-single werd een top 10-hit. Tevreden over dit resultaat dook Ure weer met zijn vriende van Ultravox de studio naar binnen.
Chrysalis was weliswaar tevreden over het album „Rage in Eden“, maar wilde toch dat het volgende album meer publiek moest bereiken, m.a.w. het moest zich nog meer verkopen. Daarvoor haalde Chrysalis wat extra geld uit haar portemonnaie en engageerde de beroemde George Martin als producent! George Martin was de producer van één van de beroemdste groepen uit de pop-en rockgeschiedenis, nl. …?... ( 1 Punt haalbaar )


Antwoord : The Beatles



13. Het nieuwe album werd in de AIR-Studio´s te Londen in ca. 4 weken opgenomen en daarna gingen ze naar Montserrat in de Caraïben in die andere AIR-Studio van die producer. Het resultaat kreeg de naam „Quartet“
Ook dit album was weer gespikt met commerciëel succesrijke singles, vooral „Hymn“ deed het ook goed in Europa en de rest van de wereld, maar voor Ultravox belangrijk was, dat ze met het album en de single „Reap the wild Wind“ in de VS konden scoren.
Wie kan mij de vier singles naar hun verschijningsdatum ordenen? ( 4 Punten haalbaar )

a. „Reap the wild Wind“
b. „We came to dance“
c. „Hymn“
d. „Visions in blue“


Antwoord :

a. „Reap the wild Wind“ ( oktober 1982 )
c. „Hymn“ ( november 1982 )
d. „Visions in blue“ ( maart 1983 )
b. „We came to dance“ ( april 1983 )




14. In november 1982 begon hun nieuwe wereldtournee en als naam kreeg het „Monument-world-tour“. Het kreeg deze naam vanwege het enorme classicistisch-achtige bouwwerk op de achtergrond. Deze toer was trouwens het begin van het einde, want ze wilden af van hun New Romantic- image. Langzaam tijdens deze toer werden weer jeans en oude t-shirts aangetrokken. Mee en mee verdween ook bij Midge het Clark Gable-snorretje.
Na deze toer wilden allen eerst eens rust hebben.
Midge zag daarbij weer een kans om solo bezig te zijn en nam met zijn vriend Mick Karn de nogal ongewoonlijke single „After a Fashion“ op. Ondanks de zich vreemd aanhorende klanken werd de single in Groot-Brittanië weer een hit.
Mick Karn was tot 1982 de bassist van welke groep? ( 1 Punt haalbaar )


Antwoord : Japan


15. Doordat de heren van Ultravox eens een jaartje vrij wou hebben, bracht Chrysalis einde 1983 een mini-live album met name „Monument“ uit. Ook was het mogelijk dit album als video te krijgen.
Einde 1983 kwamen de vier mannen weer bij elkaar om te overleggen, hoe het nu verder zou moeten gaan. Al had „Quartet“ hun geen windeieren gelegd, maar duidelijk was het daarna wel geworden, dat hun sound te synthethisch begon te klinken. Dit lag gedeeltelijk eraan, dat op „Quartet“ Midge nauwelijks gitaar speelde. Daardoor was hun sound doorzichtiger geworden. Wat nu?
Ze besloten, dat de gitaar weer terug moest komen en ze kochten weer nieuwe synthesizers, bv. de Sampler waarmee ze bepaalde klanken en ook stemgeluiden konden opnemen om het als rythme of als koor te kunnen gebruiken.
Iets wat toen Depeche Mode ook deden. Voorbeelden zijn „People are People“ en „Master & Servant“, maar waar Depeche Mode dit op hun keyboards deden, had Cann, de drummer, besloten het aan zijn drum-kit aan te sluiten, hetgeen een andere sound leverde als bij Depeche Mode.
Opgemomen werd het nieuwe album in Midge´s nieuwe studio in Londen, The Musicfest Studio´s einde 1983. Hierdoor kregen de heren van Ultravox wat meer tijd om de nieuwe instrumenten in te spelen en om te componeren.
Einde januari 1984 werd de eerste single uit het komende Album „Lament“ uitgekoppeld en dat was „One small Day“ en meteen maakte de band duidelijk met het lied, maar ook met de video-clip, dat New Romantic niet meer aan de orde van de dag was.
Een snoeiharde gitaarrif meteen aan het begin maakte muzikaal alles duidelijk en bij de clip waren oude spijkerbroeken en lang haar te zien, temidden van de Callanish Standing Stones van Schotland in bar koude winter van 1984.
„One small day“ was een passabele hit in de UK en in delen van Europa. In mei 1984 volgde de nieuwe single „Dancing with Tears in my Eyes“ en kort daarna het album „Lament“ zelf.
Net zoals bij de single „Vienna“ was ook de videoclip mede verantwoordig, dat „Dancing with Tears in my Eyes“ een wereldhit werd. Al sinds „The Voice“ ( 1981 ) produceerden de vrienden Ure en Cross de clips zelf, hetgeen Chrysalis gelegen kwam, want ze hoefden daardoor geen clipproducenten te betalen.
Ure en Cross hadden zich een verhaal uitgedacht over een man die ´s avonds naar huis rijdt van zijn werk en door een radiobericht, dat daar hij woont een kernreactor overhit is geraakt en exploderen zal. Hij nestelt zich met zijn vrouw en zijn baby in de woning en wacht op de supergau, die alles zal wegvagen!
Vooral het einde was beklemmend en wat niemand verwacht had, want in 1984 was dit nog niet gebeurd. Twee jaar later werd het werkelijkheid!!! …. De kernreactor in Chernobyl was overhit geraakt en lekte. De ( radioaktieve ) gevolgen hiervan zijn nog steeds merkbaar, niet alleen voor ons, maar vooral voor de mensen, die er nu nog leven!
De single „Lament“ volgde en was weer een hit in de UK.
Cross en Ure hadden ondertussen een Levi´s-spot gemaakt namens „Rivets“ en ook de titelmelodie gecomponeerd voor de tv-serie Max Headroom.
In mei 1984 gingen de heren weer op wereldtournee. Dit keer heette het de „Set Movements – Worldtour“.
Ergens in de herfst 1984 ging de tournee ten einde en Ultravox dook de studio van Midge Ure naar binnen om voor Pepsi-Cola ( een sponsor voor de „Set Movements – Worldtour“ ) een song namens „Love´s great Adventure“ op te nemen.
Pepsi – Cola vond het resultaat helemaal niet goed. Het gevolg daarvan ; de band bracht het als single uit en zie aan!!!!! Het was weer een grote hit!!!! ( Wederom te danken aan de fantastische video-clip geregisseerd door Cross en Ure. )
Dan kwam alles anders als de band het gepland had. Midge´s maatje Bob Geldof nam contact op met hem en dan kwam Band Aid in het spel.
Ethiopië werd geteisterd door een niets ontziende hongersnood en Geldof wilde eender hoe helpen. Midge zei meteen : „Ja!“.
Einde 1984 had Geldof de muziek gecomponeerd en Ure de teksten er voor geschreven. Midge liet Geldof de teksten zien. Hij veranderde hier en daar iets aan en de rest is geschiedenis.
Nooit van tevoren waren zoveel artiesten en groepen bedacht om een zo´n projekt te helpen.
De single, opgenomen in Midge´s Studio, namens „Do they know, it´s Christmas“ kwam meteen van verschijningsdatum af aan op nr. 1 in diverse landen ter wereld en als niet in de daaropvolgende weken.
Wie kan mij tenminste 5 artiesten of groepen noemen, die aan Band Aid en aan de single meegewerkt hebben? ( 5 Punten haalbaar ) ( Dit keer is het in deze ronde een makkie!!!! )


Antwoord : o.a. Bono Vox, Sting, Phil Collins, Culture Club, Marilyn, Bananarama, Style Council, Eurythmics, Duran Duran, Ultravox, Kool & the Gang, Spandau Ballet, Paul McCartney, Boomtown Rats, Status Quo, Holly Johnson en David Bowie.


16. Einde 1984 verscheen de verzamelaar „The Collection“, die meteen haar weg vond in de hitparades. Door het Live Aid-projekt in 1985 was er van Ultravox in dat jaar niets te horen, buiten een optreden op Live Aid zelf. Ze speelden „Vienna, „Reap the Wild Wind“, „One small Day“ en „Dancing with Tears in my Eyes“. Dit optreden was trouwens een van de eeste highlights op die dag. Velen zouden nog volgen!!!
Wel zag Midge Ure zijn kans schoon om eindelijk eens een héél album solo op te nemen. Het heette „The Gift“ en hij had eindelijk eens één nr. 1-hit met de single uitkoppeling „If I was“.
Door dit succes gesterkt kwamen de vier mannen van Ultravox begin 1986 weer samen. Allen waren het eens, dat de muziekwereld zich begon te veranderen. Pure electronische muziek was niet meer zo hip. Het moest akoestischer klinken, vond vooral Midge Ure. Hij wilde absoluut folk- en soul-elementen er in hebben. Warren cann moest daarom zijn drumstijl aanpassen. Terwijl Cross en Currie niet wisten of dat wel zo juist was, kwam het van kwaad tot erger. Plots hadden Ure en Cann een hooglopende ruzie met als gevolg, dat Cann er uit stapte.
Nu stonden ze daar met hun monden vol tanden en hadden géén drummer meer!
Midge Ure wist wel raad en belde Mark Brzezicki op, die al bij zijn solo-album „The Gift“ mee gewerkt heeft.
Brzezicki is géén onbekende in de muziekwereld. Hij was tot de dood van de zanger Stuart Adamson in 2001 de drummer van die band. Welke Schotse band was dat? ( 1 Punt haalbaar )


Antwoord : Big Country



17. In Augustus 1986 kwam het nieuwe Ultravox-album uit en het heette „U-VOX“. Bij de fans echter kreeg het een andere naam, nl. het snoepjes-album, naar aanleiding van het roze uiterlijk van de hoes! Denk maar aan een snoepwinkelketen uit Nederland, die met dezelfde kleuren hanteert.
Buiten een paar songs was het resultaat nogal onuitgegoren. Wilde men liever soulig klinken ( „Same old Story ), of toch meer folk ( „All fall down“ ) of toch meer richting symphonisch ( „All in one Day“ ) Alle drie hier opgevoerde singles werden uitgekoppeld, maar alle flopten, net zoals het album zelf. Tijdens de de „U-VOX Worldtour“ merkten de drie het zelf. Het publiek wilde alleen, op een paar uitzonderingen na, oud materiaal horen, dus de oude elctronische nummers! Gefrustreerd begonnen de drie ruzie met elkaar te maken. Begin 1987 werd het uit een vallen van de groep bekend gemaakt. Cross nam zijn oude beroep weer op en startte een praktijk voor psychotherapie, terwijl Currie en Ure muzikaal verder gingen. Currie wilde de naam Ultravox verder gebruike, maar Ure liet dit door rechtervonnis verbieden! Zo formeerde Currie de band Insomnia, maar had er niet veel succes mee.
Ure zijn carriëre liep op rolletjes, dankzij zijn activiteiten bij Band- en Live-Aid. In 1989 kwam zijn tweede album „Answers to nothing“, maar in de jaren 90 was zijn succes tanende.
Het album „Pure“ ( 1992 ) deed het nog tamelijk goed, maar zijn album „Breathe“ uit 1996 flopte gruwelijk. Eerst door een Swatch-commercial waarin de titelsong „Breathe“ gebruikt werd het alsnog een grote hit voor hem. Ondertussen was hij ook zwaar aan de drank geraakt, zodat zijn stemgeluid niet meer zo klonk als in de jaren 80.Ondertussen heeft hij dit probleem onder de knie gekregen en is zijn stemgeluid bijna als van weleer.
In 1991 werd het rechtervonnis voor het gebruik van de naam Ultravox voor nietig verklaard en Currie bracht in nieuwe formatie met als zanger Tony Fenelle einde 1991 de single „Vienna“ opnieuw uit! Dat had hij liever moeten laten, want het was niet het „Vienna“ wat de mensen kende. De nieuwe re-mix flopte dan ook jammerlijk. In mei 1992 kwam de single „I am alive“ en die deed het niet slecht in de Britse hitparade. Het album „Revelation“ echter flopte ook weer. Tony Fenelle zag het niet zitten, net zoals de rest van de band met als gevolg dat Currie zich nieuwe lui moest zoeken. Hij probeerde het in 1994 opnieuw met het album „Ingenuity“. Dit keer werd het album beter ontvangen, maar desondanks alles was dit het einde voor de derde fase van de groep Ultravox.
Einde 2008 bracht Chrysalis de albums „Vienna“ en „Rage in Eden“ opnieuw uit als Remastered difinitive Edition. Ter promotie werden Midge Ure en Billie Currie uitgenodigd om live en akoestisch de song „Vienna“ te spelen. Na aanvankelijke terughouding van beide kanten ( logisch eigenlijk ) deden ze het toch en zie aan ; de twee hadden weer plezier er aan!!!
Nu kwam de gedachte op Ultravox weer te laten herrijzen, maar... wilden de anderen twee Cross en ja, Cann wel ook?
Billie Currie was na wat in 1986/ 87 zich achter de schermen plaats gevonden had, van mening,.dat Midge Ure moest kijken, dat hij de twee moest overhalen. Bij Cross was dit niet zo´n probleem, want ondanks de fikse ruzie tijdens de laatste concerten in 1986 was de vriendschap blijven bestaan. Cann werd gevonden in Los Angeles en zie aan... hij wilde best wel! Midge bood zijn verontschuldigingen aan en de zaak was begraven, maar nu was er een ander probleem. Wilde het publiek hen nog wel?
Zo werd besloten in 2009 eerst een kleine toer door Groot Brittanië met twee optredens op festivals. De een op Isle of Wright en de andere was in België, nl .de Lokerse Feesten. De toer heette „Return to Eden“
In korte tijd waren de concerten uitverkocht. Goed, maar hoe zit dat met de rest van Europa?
De „Return to Eden 2“-tour door diverse steden in Europa in 2010 is ook weer uitstekend verlopen. Nu willen de heren verder, maar dat is iets voor 2011 en daarna??? Wie weet, want ze zijn niet afgeneigd ervan, kunnen we een spiksplinternieuw album van hun verwachten!!!
Om de Europatoernee een beetje te promoten verscheen dit jaar hun live-album plus DVD met name …?... ( 1 Punt haalbaar )


Antwoord : Heel eenvoudig „Return to Eden“!!! :wink:
Laatst gewijzigd door Nosferatu op 08 nov 2010, 14:37, 3 keer totaal gewijzigd.
Mijn strip `De Orkaan´ is weer online!!!
Te lezen op http://suskeenwiske.ophetwww.net

Gebruikersavatar
Ramon
Admin
Berichten: 6054
Lid geworden op: 28 jun 2002, 20:41
Locatie: Oegstgeest / Dordrecht
Contacteer:

Re: Quiz : The legends of Rock and Pop

Bericht door Ramon » 25 okt 2010, 16:37

Helaas, maar het was weer ontzettend leuk om mee te doen :)

Overigens vind ik de vertaling van Ultravox wel nog steeds wat apart, ultra ben ik nog nooit als iets met het hiernamaals tegengekomen. Maar goed, ik zou verder sowieso eruit liggen :D

Bedankt voor de goede leiding over de quiz, en succes aan de finalisten!
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Afbeelding

Plaats reactie