Topografiequiz 3: The Comeback

Speel hier quizzen over diverse onderwerpen!
Antoon
Admin

Bericht door Antoon » 18 jan 2009, 13:30

Ik heb inmiddels de antwoorden van:

Hans
Gerard (vdW)
Michiel (Sal A. Mander)
Sander (mrdammann)
Erik
Arno (AJG)
Robert
Ben
Nick Jansen

Ik verwacht nog antwoorden van:

-

Inmiddels heb ik alle antwoorden. Zaterdag zal ik de uitslag bekend maken.

Antoon
Admin

Re: Topografiequiz 3: The Comeback

Bericht door Antoon » 31 jan 2009, 11:35

Voordat ik de uitslag bekend maak, eerst maar weer de antwoorden:

1) Van welk land is Nairobi de hoofdstad?
Kenia
2) Wat is de naam van de hoofdstad die hieronder met een rode cirkel is weergegeven?
Luxemburg (deze vraag had iedereen goed)
3) In welk land ligt de stad Bilbao?
Spanje
4) Hoe heet de noordwestelijke landstreek van Frankrijk die twee regio’s omvat (Hoog- en Laag-) met steden als Caen, Le Havre en Rouen?
Normandië (Bergerac, is een stad en arrondissement die meer in het zuidwesten ligt, ter hoogte van Bordeaux)
5) Aan welke twee landen grenst Nepal? (per land één punt)
China en India (Spanje is helaas niet goed, dat ligt een 8000km westelijker. Tibet is wel een goede gok maar maakt deel uit van China en is dus geen apart land.)
6) Van welk land is onderstaande vlag?
Brazilië (deze vraag had iedereen goed, door het voetbal?)
7) Welk land had omstreeks juli 2008 meer inwoners: Oekraïne of Turkije?
Turkije, want deze had 71,9 miljoen inwoners en Oekraïne 46,0 miljoen
8 ) Met welke naam wordt een meer in Schotland aangeduid?
Loch
9) Wat is de naam van het sterk toeristische Indonesische eiland ten oosten van Java en met de hoofdstad Denpasar?
Bali
10) In de hoofdstad van Japan staat onderstaande TV-toren. Hoe heet deze toren?
Tokyo Tower

De uitslag is dan als volgt:

Nick Jansen 12/20
Ben 20/20
Gerard (vdW) 16/20
Sander (mrdammann) 13/20
Arno (AJG) 20/20
Hans 13/20
Michiel (Sal A. Mander) 14/20
Robert 16/20
Erik 16/20

Het puntental van een aantal mensen ligt dicht bij elkaar. Nick , jij hebt echter de laagste score behaald deze ronde, en daarmee ben jij deze ronde de zwakste schakel. Maar met ruim de helft van het aantal punten heb je het zo slecht nog niet gedaan. Misschien een volgende keer toch meer gokken, want aan het aantal vraagtekens in de antwoorden te zien hebben sommige mensen het daarmee juist gered. :)

Ronde 5 zal ik vanavond plaatsen.

Antoon
Admin

Bericht door Antoon » 31 jan 2009, 19:08

En daar istie dan, ronde 5:

1) Van welk land is Islamabad de hoofdstad?
2) Wat is de naam van de hoofdstad die hieronder met een rode cirkel is weergegeven?
Afbeelding

3) In welk land ligt de stad Toronto?
4) Hoe heet de Italiaanse regio rond de hoofdstad Rome? De naam komt ook terug in een voetbalclub die in Rome zijn thuiswedstrijden speelt.
5) Aan welke twee landen grenst Estland?
Afbeelding

7) Welk land had omstreeks juli 2008 meer inwoners: Colombia of Venezuela?
8 ) In welk land stroomt de Ob, met 5410 km één van de langste rivieren van de wereld?
9) Wat is de naam van de berg bij Rio de Janeiro (Brazilië), bekend om en genoemd naar zijn kenmerkende vorm?
10) In de hoofdstad van het Verenigd Koninkrijk staat onderstaand reuzenrad. Hoe heet dit reuzenrad?
Afbeelding

Ik verwacht antwoorden van:'

Ben
Gerard (vdW)
Sander (mrdammann)
Arno (AJG)
Hans
Michiel (Sal A. Mander)
Robert
Erik

Bedoeling is dat voor zaterdag 14 februari alle antwoorden binnen zijn. Mocht dat voor iemand een probleem zijn (wintersport of om een andere reden) laat het even weten. Als ik niets hoor blijven het gewoon twee weken. Succes.

Antoon
Admin

Bericht door Antoon » 02 feb 2009, 18:56

Ik heb inmiddels de antwoorden van:

Sander (mrdammann)
Hans
Ben
Michiel (Sal A. Mander)
Robert
Gerard (vdW)
Erik

Arno (AJG)

Antoon
Admin

Bericht door Antoon » 08 feb 2009, 18:48

Even een herinnering, zorg dat je op tijd je antwoorden instuurd. Jullie hebben nog t/m vrijdag :)

EDIT: alle antwoorden zijn binnen

Antoon
Admin

Bericht door Antoon » 14 feb 2009, 11:13

Alle antwoorden waren ruim op tijd binnen, maar voordat ik de uitslag bekend maak, eerst weer de antwoorden:

1) Van welk land is Islamabad de hoofdstad?
Pakistan (twee keer is het antwoord Iran gegeven, de hoofdstad van dat land is Teheran)
Helsinki (deze vraag had iedereen goed)
3) In welk land ligt de stad Toronto?
Canada (deze vraag had iedereen goed)
4) Hoe heet de Italiaanse regio rond de hoofdstad Rome? De naam komt ook terug in een voetbalclub die in Rome zijn thuiswedstrijden speelt.
Lazio
5) Aan welke twee landen grenst Estland?
Letland en Rusland (Letland wist iedereen, Rusland was iets moeilijker)
Spanje
7) Welk land had omstreeks juli 2008 meer inwoners: Colombia of Venezuela?
Colombia, want deze had 45,0 miljoen inwoners en Venezuela 26,4 miljoen
8 ) In welk land stroomt de Ob, met 5410 km één van de langste rivieren van de wereld?
Rusland
9) Wat is de naam van de berg bij Rio de Janeiro (Brazilië), bekend om en genoemd naar zijn kenmerkende vorm?
Suikerbroodberg (dit was veruit de moeilijkste vraag omdat niemand het antwoord gaf dat ik bedoelde. Verschillende mensen hebben Tafelberg als antwoord gegeven, maar deze ligt bij Kaapstad in Zuid-Afrika. Anderen verwezen naar de berg met het Christusbeeld en gaven hiervoor verschillende namen die ik ook fout heb moeten rekenen. Alleen Arno (AJG) wist de naam van de berg met het Christusbeeld, nl. (Morro de) Corcovado. Omdat dit de Portugese benaming is voor ‘bochel’ wat zal verwijzen naar de vorm van de berg, heb ik hiervoor toch 2 punten gegeven. Hieronder nog even een foto van de bedoelde Suikerbroodberg)
Afbeelding

10) In de hoofdstad van het Verenigd Koninkrijk staat onderstaand reuzenrad. Hoe heet dit reuzenrad?
London Eye

Ben 18/20
Gerard (vdW) 18/20
Sander (mrdammann) 11/20
Arno (AJG) 20/20
Hans 18/20
Michiel (Sal A. Mander) 13/20
Robert 12/20
Erik 10/20

De zwakste schakel in deze ronde is Erik geworden. Ik had dat eigenlijk niet verwacht omdat Erik in de vorige topografiequizzen bijzonder sterk was en de top 3 heeft gehaald. Deze keer jammergenoeg niet, maar ik hoop, Erik, dat je het toch leuk vond en de quiz blijft volgen.

Ronde 6 zal waarschijnlijk vanavond geplaatst worden.

Antoon
Admin

Bericht door Antoon » 14 feb 2009, 20:43

Met ronde 6 zijn we halverwege. De vragen:

1) Van welk land is Santiago de hoofdstad?
Afbeelding

3) In welk land ligt de stad Leeds?
4) Hoe heet de Nederlandse landstreek ten noordwesten van Amsterdam, bekend om zijn windmolens en genoemd naar een rivier dat hier doorheen stroomt? Het Suske en Wiske verhaal ‘Witte zwanen, zwarte zwanen’ speelt er zich af.
5) Aan welke twee landen grenst Libanon?
Afbeelding

7) Welk land had omstreeks juli 2008 meer inwoners: Ethiopië of Saudi-Arabië?
8 ) Hoe heet de golf (wateroppervlak) tussen de Verenigde Staten en Cuba?
9) Bij welk land hoort het eiland Celebes?
10) In één van de grotere Duitse steden staat onderstaande kathedraal. Hoe heet deze (inclusief de naam van de stad) en aan welke rivier ligt deze stad? (kathedraal en rivier ieder één punt)
Afbeelding

Ik verwacht antwoorden van:

Ben
Gerard (vdW)
Sander (mrdammann)
Arno (AJG)
Hans
Michiel (Sal A. Mander)
Robert

Jullie hebben weer een kleine twee weken de tijd om de antwoorden in te leveren, dus tot en met vrijdag 27 februari. Veel succes.

Antoon
Admin

Bericht door Antoon » 15 feb 2009, 10:40

Inmiddels heb ik de antwoorden binnen van:

Hans
Sander (mrdammann)
Ben
Michiel (Sal A. Mander)
Gerard (vdW)
Arno (AJG)

Robert

EDIT: alle antwoorden zijn binnen.

Rikki - Erik
DE Suske en Wiske freak!
Contacteer:

Bericht door Rikki - Erik » 16 feb 2009, 14:13

Hmm matig!
Maar heb je Millenium Wheel afgekeurd dan? Want volgens mij is dat ook een goed antwoord. Nou jah, met die 2 punten extra had ik het nog niet gehaald.

Iedereen veel succes met de quiz en Antoon, heel erg bedankt voor het organiseren van deze quiz!!!

Antoon
Admin

Bericht door Antoon » 16 feb 2009, 20:59

Je hebt gelijk, Erik, dit reuzenrad staat ook bekend als het 'Millenium Wheel'. :oops: Daarom krijg je er nog twee punten bij, maar zoals je zelf al had gezien is dat niet genoeg.

Nosferatu
Die-hard fan

Bericht door Nosferatu » 17 feb 2009, 08:39

Antoon schreef:Je hebt gelijk, Erik, dit reuzenrad staat ook bekend als het 'Millenium Wheel'. :oops: Daarom krijg je er nog twee punten bij, maar zoals je zelf al had gezien is dat niet genoeg.
Antoon!!!! :shock: Tstststs!!!! :wink:
Mijn strip `De Orkaan´ is weer online!!!
Te lezen op http://suskeenwiske.ophetwww.net

Antoon
Admin

Bericht door Antoon » 28 feb 2009, 09:49

Het moest er eens van komen zeker dat twee mensen dezelfde laagste score hebben behaald. Bij de vorige quizzen was het niet anders. Maar voordat ik bekend maak wie dat zijn, zal ik eerst weer de antwoorden op de vragen geven:

1) Van welk land is Santiago de hoofdstad?
Chili (deze vraag had iedereen goed)
Belgrado
3) In welk land ligt de stad Leeds?
Verenigd Koninkrijk ofwel Groot Brittanië (Engeland is fout omdat dit geen apart land is, maar deel uitmaakt van het Verenigd Koninkrijk, samen met Wales, Schotland en Noord-Ierland)
4) Hoe heet de Nederlandse landstreek ten noordwesten van Amsterdam, bekend om zijn windmolens en genoemd naar een rivier dat hier doorheen stroomt? Het Suske en Wiske verhaal ‘Witte zwanen, zwarte zwanen’ speelt er zich af.
Zaanstreek
5) Aan welke twee landen grenst Libanon?
Israël en Syrië
Griekenland (deze vraag had iedereen goed)
7) Welk land had omstreeks juli 2008 meer inwoners: Ethiopië of Saudi-Arabië?
Ethiopië, want deze had 78,2 miljoen inwoners en Saudi-Arabië 28,1 miljoen
8 ) Hoe heet de golf tussen de Verenigde Staten en Cuba?
Golf van Mexico
9) Bij welk land hoort het eiland Celebes?
Indonesië
10) In één van de grotere Duitse steden staat onderstaande kathedraal. Hoe heet deze (inclusief de naam van de stad) en aan welke rivier ligt deze stad? (kathedraal en rivier ieder één punt)
De Dom van Keulen aan de Rijn (hier wilde ik persé ook de naam ‘dom’ bij hebben, omdat ik vroeg naar de naam van de kathedraal)

Ben 18/20
Gerard (vdW) 14/20
Sander (mrdammann) 16/20
Arno (AJG) 20/20
Hans 11/20
Michiel (Sal A. Mander) 11/20
Robert 15/20

Zowel Hans als Michiel hebben deze ronde de laagste score behaald en daarom zal ik voor hen een extra ronde opstellen. Deze zal uit zo'n vijf vragen bestaan. Wie dan de laagste score heeft valt af. Ik hoop deze vragen vanavond al te plaatsen. De vragen voor de 7e ronde van de quiz schuiven nu op.

Antoon
Admin

Bericht door Antoon » 28 feb 2009, 19:24

Hieronder volgen de extra vragen om te bepalen wie er mee door gaat naar de 7e ronde. Ik verwacht dus alleen antwoorden van Hans en Michiel (Sal A. Mander).

1) In welk land ligt de stad Johannesburg?
2) Van welk land is onderstaande vlag?
Afbeelding

3) Hoe heet de arm van de rivier de Rijn waaraan steden liggen als Culemborg, Vianen en Schoonhoven?
4) In de Himalaya (Nepal/China) en Karakoram gebergte (Pakistan/China) bevinden zich de hoogste bergen van de wereld, waarvan een aantal een top hebben die boven de 8000 meter ligt. Hoeveel bergen ter wereld gaan over deze grens van 8000 meter heen? (Hint: het is een getal onder de 20. Wie het precies raad krijgt twee punten en de ander één. Als geen van beiden het raad krijgt degene die het er dichtst bij zit één punt en de ander niets.)
5) Tot de titel overging naar het Midden-Oosten was onderstaande toren in Taiwan de hoogste van de wereld. Hoe heet deze?
Afbeelding

Hans en Michiel, jullie hebben twee weken de tijd om jullie antwoorden in te sturen, dus t/m vrijdag 13 maart. Mochten jullie voor aanstaande zaterdag al de antwoorden hebben ingeleverd, dan zal ik volgend weekend al de uitslag bekend maken en de vragen voor de zevende ronde plaatsen.

Antoon
Admin

Bericht door Antoon » 02 mar 2009, 09:52

Beide heren hebben hun antwoorden al ingestuurd, zodat ik maar meteen de antwoorden bekend maak:

1) In welk land ligt de stad Johannesburg?
Zuid-Afrika (deze vraag hadden beiden goed)
2) Van welk land is onderstaande vlag?
Zwitserland (deze vraag hadden beiden goed)
3) Hoe heet de arm van de rivier de Rijn waaraan steden liggen als Culemborg, Vianen en Schoonhoven?
de Lek
4) In de Himalaya (Nepal/China) en Karakoram gebergte (Pakistan/China) bevinden zich de hoogste bergen van de wereld, waarvan een aantal een top hebben die boven de 8000 meter ligt. Hoeveel bergen ter wereld gaan over deze grens van 8000 meter heen? (Hint: het is een getal onder de 20. Wie het precies raad krijgt twee punten en de ander één. Als geen van beiden het raad krijgt degene die het er dichtst bij zit één punt en de ander niets.)
14 bergen waarvan 10 in de Himalaya en 4 in de Karakoram (hier zat Michiel het er het dichtst bij met 13, Hans zat er met 9 te ver naast)
5) Tot de titel overging naar het Midden-Oosten was onderstaande toren in Taiwan de hoogste van de wereld. Hoe heet deze?
Taipei 101 (naar de stad waar deze staat en het aantal verdiepingen dat het gebouw telt)

Hans 6/10
Michiel (Sal A. Mander) 7/10

Dit betekent Hans dat jij deze ronde de zwakste schakel bent. Je had er al een beetje rekening meegehouden, maar het verschil met Michiel is niet zo groot. Ik hoop toch dat je het leuk hebt gevonden.
De vragen van ronde 7 zal ik vandaag nog plaatsen in dit topic.

Sal A. Mander
Suske en Wiske kenner

Bericht door Sal A. Mander » 02 mar 2009, 09:55

Dit was spannend. Pfeeww.
Sorry Hans, de volgende keer kan het zo andersom zijn. Het was een mooie strijd.

Plaats reactie