Muziek-quiz 3: de zwakste schakel

Speel hier quizzen over diverse onderwerpen!
Plaats reactie
Nosferatu
Die-hard fan

Bericht door Nosferatu » 05 dec 2007, 13:20

De anderen en natuurlijk ook de winnaar uit de tussenrondes kunnen zich hun borsten nat maken voor de volgende ronde met als thema " Algemeenheden uit de nu al 52 jaar durende pop- en rockgeschiedenis"! 8) :wink:
Laatst gewijzigd door Nosferatu op 05 dec 2007, 16:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn strip `De Orkaan´ is weer online!!!
Te lezen op http://suskeenwiske.ophetwww.net

Nosferatu
Die-hard fan

Bericht door Nosferatu » 05 dec 2007, 16:24

Van de 2e tussenronde heb ik de antwoorden al binnen van :

- Sal.A.Mander

Nu nog die van Antoon! :D

Antoon
Admin

Bericht door Antoon » 05 dec 2007, 20:14

Nosferatu schreef:Nu nog die van Antoon! :D
Jaja, ze zijn al verstuurd hoor 8)

En al hoef ik ze dan misschien niet te beantwoorden, ik kijk met angst en beven uit naar de vragen van de volgende ronde waarvan Alain al zo'n concrete beschrijving heeft gegeven :wink:

Nosferatu
Die-hard fan

Bericht door Nosferatu » 06 dec 2007, 10:55

Het duel tussen Antoon en Sal.A.Mander is gestreden!
Sa.A.Mander heeft alle 3 punten, terwijl Antoon 2 van de 3 heeft. Daarmee is dus dit keer Antoon, ondanks zijn onbestreden liefde voor muziek, de zwakste schakel!
Eigenlijk raar, want in de voorgaande muziekquizzen was hij altijd een van de best scorenden en is steeds ver gekomen.
I.i.g. wil ik me bedanken bij hem en ik ga er vanuit, dat als ik volgend jaar weer een nieuw quiz presenteer, Antoon als vanouds er weer bij is.

Onderstaand vinden jullie de antwoorden van de drie vragen:

Tussenronde 2

1. Met zijn laatste studio-album „Rudebox“ uit 2006 scoorde Robbie Williams niet zo hoog. Niet alleen de muziekcritici, maar ook zijn fans lieten hem dit voelen, want na na enige weken viel het album uit de top 10, wat voor de met succes verwende heer Williams beslist een teleurstelling was. Waar ligt volgens jullie twee de oorzaak? ( Tip : Vergelijk bv. De muziek uit dat album met de muziek uit zijn voorgaande albums. )

1 PUNT HAALBAAR

ANTWOORD : „Rudebox“ viel tegenover andere albums van Robbie Williams af door het gebruik van synthesizers. Het geheel kwam jaren 80 over en hier en daar gebrikte hij hip-hop-elementen. Zodoende kreeg hij het verwijt te horen trends achterna te lopen i.p.v. trends te zetten. Laten we eerlijk zijn, want als je de hitsingle „Rudebox“ zelf hoort, meen je Justin Timberlake te horen en niet RobbieWilliams!

2. Niet alleen met „Somethin´stupid“ heeft Robbie Williams een link naar Nancy Sinatra! Ook met een andere song van hem. Welke is die?

1 PUNT HAALBAAR

ANTWOORD : Namelijk met „Millenium“, want daar gebruikte Robbie Williams samples en melodiebogen uit Nancy Sinatra´s James Bond-song „You only live twice“.

3. De uit het album „Sing when you´re winning“ gekoppelde single „( Love ) Supreme“ is niet helemaal nieuw, want Robbie Williams gebruikt hiervoor samples van een wereldberoemde hit!
Welke hit bedoel ik?

1 PUNT HAALBAAR

ANTWOORD : Dat was de grote hit van Gloria Gaynor uit 1978 „I will Survive“

Antoon
Admin

Bericht door Antoon » 06 dec 2007, 12:39

Spijtig, maar het zij zo. Ik heb in ieders geval met plezier aan deze quiz meegedaan en zal hem met even zoveel plezier blijven volgen. Ik wil de overgebleven mensen veel succes wensen bij de volgende rondes; ik geloof dat jullie het nodig zullen hebben :wink: Alain wil ik succes wensen met het bedenken van (moeilijke :twisted: ) vragen en het nakijken van de antwoorden.

Nosferatu
Die-hard fan

Bericht door Nosferatu » 06 dec 2007, 14:48

Ronde 5 Algemeenheden uit de 52 jarige geschiedenis van de pop- en rockgeschiedenis.

1. Elvis mag dan wel de „King of Rock and Roll“ zijn en het is ook onbestreden, dat hij invloed uit oefende op de vele zangers en groepen, die na hem begonnen, maar toch zou de rockmuziek zonder deze ene man niets zijn en dan praat ik over een man, wiens gitaarspel velen na hem beïnvloedt heeft, zoals o.a. Jimi Hendrix, Angus Young, Eric Clapton, Brian May en Eddie Van Halen.
Hij startte zijn carriëre in 1955. Over wie heb ik het?

1 PUNT HAALBAAR

2 Al in de jaren 80 was het uiterlijk of goed klinkende namen voor enkele platenmaatschappijen belangrijker als de muziek zelf. Zo kon het gebeuren, dat de een of andere Monegassische prinses plots een hit had en daarna zag men haar nooit meer in de hitparades.
Zo hadden vooral twee dames met een enorme borstomvang midden jaren 80 het geluk een paar liedjes hoog in de hitparades te kunnen bléren. De ene kwam uit Italië en de andere kwam uit Groot-Brittanië. Over welke dames heb ik het?

2 PUNTEN HAALBAAR

3. Boney M!!!!
Nu denken velen meteen aan foute muziek! Als ik héél eerlijk ben, vind ik deze foute muziek fantáááástiiiiisch!!!!! Maar daar wil ik het nu niet over hebben! Vanaf 1976 kon het met deze band niet fout gaan. De hit volgde de andere. Ze werden zo populair, dat ze bij de toenmalig paus Johannes Paulus II in het Vaticaan hun grootste hit mochten zingen.
Welke grote hit was dat?

1 PUNT HAALBAAR

4. Blijven we nog heel even bij Boney M. Bij de drie dames was er ook nog altijd een man, die spastisch kon dansen en mee het image bepaalde, dat Boney M een disco-groep was.
Hoe heette die kerel, die een kapsel had, alsof hij een enorme bontmuts droeg?

1 PUNT HAALBAAR

5. Eddie Vedder is de zanger van ...?...

HIER ZIJN MEERDERE ANTWOORDEN MOGELIJK!!!! NAMELIJK 3 IN HET GEHEEL!!!WIE ZE WEET; KRIJGT VOOR ELKE GROEP 1 BONUSPUNT!!!!

6. Als we het over Grunge hebben denken vele meteen aan de band Nirvana. Terecht of onterecht, maar ook daar wil ik het nu niet over hebben. Wel is het feit, dat de grungemuziek vanaf 1994 geheel onder gegaan is en dat hangt samen met de band Nirvana.
Wat is de oorzaak vaan de ondergang van de grungemuziek?

1 PUNT HAALBAAR

7. In 1992 lieten The Stray Cats nog eens merken, dat ze de ouderwetse Rock-A-Billy in leven konden houden door het te paren met nieuwere harde rock-elementen, want ze brachten hun album „Choo Choo Hot Fish“ uit en hadden er vooral succes ermee in de USA, Canada en Japan.
Ze koppelden ook een single uit en dat was het nummer „Elvis on Velvet“. In tegenstelling tot het album scoorde de single niet zo hoog.
Waar gaat het over in hun song?
Onderstaand vinden jullie de link naar de video-clip!

1 PUNT HAALBAAR

De videoclip van "Elvis on Velvet"

8 In Nederland en België hadden The Stray Cats in 1980 hun eerste grote hit met ...?...

1 PUNT HAALBAAR

9. In 1995 viel me de band Supergrass op met hun song „allright“. Toch was dat destijds al geen moderne muziek meer, eerder retro-muziek zoals The Stray Cats. Terwijl deze de oude Rock-A-Billy celebreerden deden Supergrass het met een muziekvorm uit de eerste helft van de jaren 70.
Welke muziekvorm was dit? ( Vooral Sal.A.Mander moet nu rooie oortjes er van krijgen. )

1 PUNT HAALBAAR

10. Het in elkaar timmeren van concerthallen en hotelkamers door fans en ook de rockbands zelf heeft een lange traditie. De eerste concerthallen werden al einde jaren 50 vakkundig uit elkaar gehaald, maar het zou nog erger worden! Met de komst van de Britse beatmuziek in 1962 werd het gebruik van geweld tijdens concerten op de hoogte gedreven, vooral bij The Rolling Stones was het erg. Een andere band, die ook van wanten wist, was die band, waarvan de gitarist tijdens het spelen van hun songs zijn arm bijna in een radius wist te draaien van 360 graden. In een van hun concerten knapte dan door het gedraai een van de snaren. Dit verleidde de gitarist er toe zijn woede op het muziekinstrument uit te leven door het op een brute manier op het podium kapot te slaan!!!
Sindsdien was dit een merkteken geworden voor deze groep! Over welke groep en gitarist heb ik het?

2 PUNTEN HAALBAAR

Ik krijg de antwoorden tot 16 december van :

- Sal.A.Mander
- Ramon
- Rikki-Erik
- Hans
en
- Robert
Laatst gewijzigd door Nosferatu op 06 dec 2007, 14:59, 3 keer totaal gewijzigd.

Nosferatu
Die-hard fan

Bericht door Nosferatu » 06 dec 2007, 14:56

Morgen zal ik jullie actuele bonuspuntenstand door geven.

Sal A. Mander
Suske en Wiske kenner

Bericht door Sal A. Mander » 06 dec 2007, 15:19

Hé, ik ben door. Hihaaaa!! :D

Nosferatu
Die-hard fan

Bericht door Nosferatu » 10 dec 2007, 07:50

Ik heb de antwoorden al van :

- Sal.A.Mander
- Hans
- Robert
-Ramon

Ik krijg de antwoorden nog van :

- Rikki- Erik

Als gast deed dit keer mee:

- Antoon 8)

Nosferatu
Die-hard fan

Bericht door Nosferatu » 18 dec 2007, 22:19

De antwoorden van Rikki-Erik heb ik nu ook! 8)
Tja, ...ik heb een probleem!

...Nl. de tijd!

Ik zal de antwoorden mee en mee doorkijken en hopelijk kan ik dan tegen het weekend jullie de uitslag doorgeven! :? Het spijt me, maar het gaat niet anders! :roll:

Degene die verder komt, kan zich al eens de borst nat maken met het thema " pop- en rockmuziek in combinatie met film(historie)". :wink:

Ramon
Admin
Contacteer:

Bericht door Ramon » 18 dec 2007, 22:40

Take your time!
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Afbeelding

Nosferatu
Die-hard fan

Bericht door Nosferatu » 18 dec 2007, 22:46

Ramon schreef:Take your time!
OK, baby! :wink: :mrgreen:

Nosferatu
Die-hard fan

Bericht door Nosferatu » 24 dec 2007, 11:35

Hoi allemaal,

Ik zag juist, dat ik vergeten was jullie jullie bonuspuntentussenstand door te geven! :oops:

Hier is ze :

- Antoon ( gast ) 2 Bonuspunten
- Hans : --------
- Robert : 4 Bonuspunten
- Ramon : 5 Bonuspunten
- Sal.A.Mander : 5 Bonuspunten
- Rikki-Erik : 1 Bonuspunt

Nosferatu
Die-hard fan

Bericht door Nosferatu » 25 dec 2007, 14:35

De uitslag heeft dit keer langer geduurd als ik wilde, maar hier is ze dus eindelijk!
Dit keer hebben we zelfs een gast erbij. Nou ja, gast!
Antoon wil gewoon weten, wat hij kan!
In het geheel kon men 11 punten vergaren plus niet drie, maar vier bonuspunten!

De uitslag is als volgend :

- Antoon ( gast ) : 4/11 + 2 bonuspunten uit vorige rondes 6/11 en zelfs nog 1 bonuspunt extra.
- Hans : 7/11 + 1 bonuspunt extra
- Robert : 5/11
- Ramon : 8/11 + 2 bonuspunten extra
- Sal.A.Mander 10/11 + 3 bonuspunten extra
en
- Rikki-Erik : 3/11 + 1 bonuspunt uit vorige rondes 4/11

Hiermee is dus duidelijk dat Rikki-Erik ( want Antoon is gast ! ) de zwakste schakel is. Wel wil ik nog kwijt, dat Rikki-Erik, ondanks hij meteen toegegeven heeft, dat hij niet de absolute muziekkenner is, zich met huid en haar ingezet heeft en daardoor zover gekomen is.
Applaus voor jouw, beste Rikki-Erik!!!

Onderstaand zoals normaal de antwoorden op de vragen! :wink:

Ronde 5 Algemeenheden uit de 52 jarige geschiedenis van de pop- en rockgeschiedenis.

1. Elvis mag dan wel de „King of Rock and Roll“ zijn en het is ook onbestreden, dat hij invloed uit oefende op de vele zangers en groepen, die na hem begonnen, maar toch zou de rockmuziek zonder deze ene man niets zijn en dan praat ik over een man, wiens gitaarspel velen na hem beïnvloedt heeft, zoals o.a. Jimi Hendrix, Angus Young, Eric Clapton, Brian May en Eddie Van Halen.
Hij startte zijn carriëre in 1955. Over wie heb ik het?

1 PUNT HAALBAAR

ANTWOORD : Niemand anders als Chuck Berry!!!

Hier is een oud videoclipje uit de beginjaren 60 van de song Johnny B. Goode van Chuck Berry inclusief zijn beroemde "Duckwalk"! 8)

2. Al in de jaren 80 was het uiterlijk of goed klinkende namen voor enkele platenmaatschappijen belangrijker als de muziek zelf. Zo kon het gebeuren, dat de een of andere Monegassische prinses plots een hit had en daarna zag men haar nooit meer in de hitparades.
Zo hadden vooral twee dames met een enorme borstomvang midden jaren 80 het geluk een paar liedjes hoog in de hitparades te kunnen bléren. De ene kwam uit Italië en de andere kwam uit Groot-Brittanië. Over welke dames heb ik het?

2 PUNTEN HAALBAAR

ANTWOORD : Dat waren Sabrina Saliero en Samantha Fox!

3. Boney M!!!!
Nu denken velen meteen aan foute muziek! Als ik héél eerlijk ben, vind ik deze foute muziek fantáááástiiiiisch!!!!! Maar daar wil ik het nu niet over hebben! Vanaf 1976 kon het met deze band niet fout gaan. De hit volgde de andere. Ze werden zo populair, dat ze bij de toenmalig paus Johannes Paulus II in het Vaticaan hun grootste hit mochten zingen.
Welke grote hit was dat?

1 PUNT HAALBAAR

ANTWOORD : Dat was hun wereldhit „The Rivers of Babylon“.
Deze song baseert op de psalm 137 uit de Bijbel. Geschreven werd het door Brent Dowe en Trevor McNaughton van de Jamaicaanse groep The Melodians, maar het was Boney M, die er in 1978 met hun disco-versie er het grootste succes mee hadden.

4. Blijven we nog heel even bij Boney M. Bij de drie dames was er ook nog altijd een man, die spastisch kon dansen en mee het image bepaalde, dat Boney M een disco-groep was.
Hoe heette die kerel, die een kapsel had, alsof hij een enorme bontmuts droeg?

1 PUNT HAALBAAR

ANTWOORD : Bobby Farell.

5. Eddie Vedder is de zanger van ...?...

HIER ZIJN MEERDERE ANTWOORDEN MOGELIJK!!!! NAMELIJK 3 IN HET GEHEEL!!!WIE ZE WEET; KRIJGT VOOR ELKE GROEP 1 BONUSPUNT!!!! ( **** Correctuur, in het geheel zijn 4 bonuspunten mogelijk!!!! )

ANTWOORD : Pearl Jam en was de zanger van Temple of the Dog en Bad Radio.
Door Sal.A.Mander werd ik er attent op gemaakt, dat Vedder nog voor Temple of the Dog actief geweest was in de groep Mookie Blaylock als zanger. Nu dacht ik : „ Dat kan niet!!!“. Want van Pearl Jam en etc. heb ik zogoed als alles, maar inderdaad! Vedder was inderdaad actief als zanger van een projectband namens Mookie Blaylock, bestaande uit leden van het latere Pearl Jam en Soundgarden. Dus waren er in het totaal 4 Bonuspunten mogelijk!!!! ... En niet alleen 3!
Mookie Blaylock is trouwens afgeleid van een in Amerika beroemde baseball-speler.

6. Als we het over Grunge hebben denken vele meteen aan de band Nirvana. Terecht of onterecht, maar ook daar wil ik het nu niet over hebben. Wel is het feit, dat de grungemuziek vanaf 1994 geheel onder gegaan is en dat hangt samen met de band Nirvana.
Wat is de oorzaak van de ondergang van de grungemuziek?

1 PUNT HAALBAAR

ANTWOORD : Die hadden velen goed, nl. de zelfmoord van Curt Cobain liet deze muzikale bewegung haar nek breken.

7. In 1992 lieten The Stray Cats nog eens merken, dat ze de ouderwetse Rock-A-Billy in leven konden houden door het te paren met nieuwere harde rock-elementen, want ze brachten hun album „Choo Choo Hot Fish“ uit en hadden er vooral succes ermee in de USA, Canada en Japan.
Ze koppelden ook een single uit en dat was het nummer „Elvis on Velvet“. In tegenstelling tot het album scoorde de single niet zo hoog.
Waar gaat het over in hun song?

1 PUNT HAALBAAR

ANTWOORD : De video-clip liet ook niets te wensen over, want hier werd meteen duidelijk dat de heren van The Stray Cats de commercie rond het dode idool om te ****en vinden. Door die commerciële perikelen krijgt de man niet de ( muzikale ) eer, die hem toestaat! De commercie laat hem eerder uitzien als een geldmachine. Iets wat zijn manager, Col. Tom Parker al meteen bij het begin van de carriëre van Elvis in hem gezien heeft. Niet de persoon en zijn emoties, noch het nieuwe en het bijzondere van zijn muziek, maar hoeveel kan ik met die jongen verdienen! En dat was anno 1992, ten tijde van The Stray Cats en vele jaren na de dood van Elvis nog altijd zo en nu, anno 2007, is het nog steeds zo. Ga eens naar Memphis Tennessee en jullie zullen zien, waarover ik hier vertel.
Een ding is echter zeker!!!! Zonder Elvis zou nl. onze muziek-, jeugd- en popcultuur er niet zo uitzien, als dat ze nu is!

8 In Nederland en België hadden The Stray Cats in 1980 hun eerste grote hit met ...?...

1 PUNT HAALBAAR

ANTWOORD : „Runaway Boys“ werd in november 1980 uitgebracht. Daarna kwam „Rock this Town“ in februari 1981 en „Straycat strut“ in mei 1981. Enz. enz. enz.

9. In 1995 viel me de band Supergrass op met hun song „Allright“. Toch was dat destijds al geen moderne muziek meer, eerder retro-muziek zoals The Stray Cats. Terwijl deze de oude Rock-A-Billy celebreerden deden Supergrass het met een muziekvorm uit de eerste helft van de jaren 70.
Welke muziekvorm was dit? ( Vooral Sal.A.Mander moet nu rooie oortjes er van krijgen. )

1 PUNT HAALBAAR

ANTWOORD : De Glam-Rock! Als ik dit nummer hoor denk ik automatisch aan Marc Bolan en zijn groep T.Rex.

10. Het in elkaar timmeren van concerthallen en hotelkamers door fans en ook de rockbands zelf heeft een lange traditie. De eerste concerthallen weden al einde jaren 50 vakkundig uit elkaar gehaald, maar het zou nog erger worden! Met de komst van de Britse beatmuziek in 1962 werd het gebruik van geweld tijdens concerten op de hoogte gedreven, vooral bij The Rolling Stones was het erg. Een andere band, die ook van wanten wist, was die band, waarvan de gitarist tijdens het spelen van hun songs zijn arm bijna in een radius te draaien van 360 graden. In een van hun concerten knapte dan door het gedraai en van de gitaarsnaren. Dit verleidde de gitarist er toe zijn woede op het kapotte muziekinstrument uit te leven door het op een brute manier op het podium kapot te slaan!!!
Sindsdien was dit een merkteken geworden voor deze groep! Over welke groep en gitarist heb ik het?

2 PUNTEN HAALBAAR

ANTWOORD : Dat was natuurlijk de groep The Who met Pete Townshend als de razende gitarist.
Ramon vertelde me trouwens nog een andere versie, dat Townshend tijdens een van deze beruchte concerten de hals brak van zijn gitaar en daardoor in razernij ontstak. Nu beweer ik niet, dat ik onfeilbaar ben en heb het meteen nog eens nagekeken op een van mijn oude video´s, maar het is idd zo, dat dit gedrag van Townshend door het knappen van een zijn snaren ontstaan is ( die beelden waren nog in het zwart/wit ( 1966 ) en later, ergens in 1969, ( dan al in kleur ) ziet men hoe de hals van de gitaar breekt en hij weer in zijn typische razernij uitbreekt en kort daarna was het concert even uitgesteld!
TJA, DAT WAREN TOEN NOG TIJDEN!!!!!!!! 8) :wink:

Ramon
Admin
Contacteer:

Bericht door Ramon » 25 dec 2007, 16:30

Heb je daar beelden van, van die brekende hals, wat gaaf :)
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Afbeelding

Plaats reactie