Muziek-quiz 2: de zwakste schakel

Speel hier quizzen over diverse onderwerpen!
Plaats reactie
Ramon
Admin
Contacteer:

Bericht door Ramon » 04 mar 2007, 23:19

Nosferatu schreef:Mocht ik over een jaar of anderhalf weer een muziekquiz maken, hoop ik, dat je weer mee doet. :D
Vanzelfsprekend! 't Was leuk!
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Afbeelding

Nosferatu
Die-hard fan

Bericht door Nosferatu » 08 mar 2007, 00:04

Hier is iets vroeger als aangekondigd de voorlaatste ronde van de tweede muziekquiz! :D

Het zijn dit keer 25 vragen en die gaan over de jaren 80 in het algemeen en de invloeden van die tijd op het hedendaagse muziekgebeuren!

Overgebleven zijn de forumleden :

- Robert
- Joepie
- Hans

Laten we eens kijken, wat ze er van brengen! :twisted:

De muzikale invloeden van de jaren 80 en de muziek uit die tijd zelf!

1. Dan laten we maar eens beginnen!
Je hoort vaak op de radio of op MTV e.d. muziek van groepen, die samples gebruiken van deuntjes uit de jaren 80, zoals Supermode, die bv. Bronski Beat´s „Smalltown Boy“ voor hun hit „Tell me why?“ gebruikte! Dit wordt steeds vaker gedaan en persoonlijk vind ik dit behoorlijk saai, want een goede cover is nog altijd beter als het gebruik van samples, maar dat is natuurlijk mijn mening. Anderen zijn er enthousiast over, anders was „Tell me why?“ géén hit geworden, zo ook „In Love with you“ van The Freestylers. Welke hit van welke jaren 80-band werd hier gebruikt door The Freestylers?

( 2 punten )

2. Robbie Williams staat ook weer hoog genoteerd met zijn „She´s Madonna“.
Robbie was altijd al gek op de muziek uit de jaren 80 en dat heeft hij al vaker in interviews verklaard. Zo is het dus niet verwonderlijk dat „She´s Madonna“ opgenomen en geproduceerd werd door muzikale iconen van de jaren 80! Luister naar de fijne keyboardklanken en je weet meteen welke jaren 80-groep er voor verantwoordelijk is!
Weten jullie het ook?

( 1 punt )

3. Midden jaren 90 had de rocklegende David Bowie het moeilijk om zijn carrïere overeind te houden.
Zijn experiment met de groep Tin Machine einde jaren 80 / begin jaren 90 was weliswaar voor hem artistiek gezien een succes, maar commercieel een flop. Zijn platenmaatschappij wilde weer „cash“ zien en zodoende bleef hem niets over als weer solo verder te gaan!
In het jaar 1993 kwam zijn album „Black Tie, White Noise“ uit en probeerde hij zijn op soul georïenteerde album „Let´s Dance“ uit de jaren 80 te copiëren. Het album, maar ook de de daaruit gekoppelde single „Jump, ( they say)“ flopten jammerlijk. De mensen wilden geen lauw warm opgewarmde versie van „Let´s Dance“ horen, maar iets nieuws!
In die tijd waren de dancefloors in ban van Techno, House, Hiphop, Rap, Eurobeat, Ragga en Triphop.
Bowie, normaal altijd op de hoogte wat trend zou worden en daarmee was hij altijd zijn concurrenten iets voor ( zelfs Roxy Music en Bryan Ferry! ), was plotseling één fossiel geworden.
Het bleef hem niets over als zijn muziek aan te passen en daarmee achter de trend aan te lopen!
Dat deed hij ook met zijn volgend album „Outside“ ( 1995 ) en dat werd hem niet beloond door plotseling mega-opkomende verkoopssuccessen!
„Outside“ bleef namelijk in de muziekwinkels liggen als lood, totdat...
Tja, totdat diezelfde band uit vraag 2 een song uit dat album „Outside“ nog eens nieuw opnam. Bowie en zijn platenmaatschappij brachten dat nummer in de zomer van 1986 uit en zie aan...
Deze song werde een grote hit voor David Bowie, niet alleen in Europa, maar ook in Amerika, Japan en Australïe.

Hoe heet die hit van David Bowie van 1996, geproduceerd door die jaren 80-band?

( Een kleine tip geef ik jullie! Heel vaak kwam dit stukje tekst er in voor :
„If I should fall,
Moondust will cover you!“ )

( 1 punt )

4.Trouwens, als we nu al bij David Bowie zijn, wie kan me zijn albums uit de jaren 80 chronologisch, dus naar verschijnen, ordenen?

a. „Tonight“
b. „Let´s Dance“
c. „Scary Monsters“
d. „Never let me down“

( in het geheel 4 punten haalbaar! )

5. In het jaar 1996 had de rapper Puff Daddy ( ondertussen heet hij P. Diddy ) een megahit met „I´ll be missing you“! Dit was een verwerkte rapversie van ...?... , een van de grootste hits van The Police!

( 1 punt )

6. In 1980 verscheen de single „Enola Gay“ van Orchestral Manoeuvres in the Dark ( ook als OMD bekend ) en werd wereldwijd bekend als hit alleen door synthezisers gemaakt, dus alleen door electronische instrumenten! Het tijdperk van de electro-pop en-rock werd hiermee ingeluid!
OMD was vooral tijdens hun eerste drie albums nogal sociaal-kritisch ingesteld en dus was de titel „Enola Gay“ afgeleid van ...?...

( 1 punt )

7. In 1978 had The Human League hun eerste grote hit met „Being Boiled“.
Net zoals OMD bestond hun instrumentarium uit keyboards en synthesizers!
De band had géén bestand en Philip Oakey ( de zanger ), Adrian Wright en de toetsenisten Martin Wyre en Ian Craige March gingen hun eigen weg!
Terwijl Philip Oakey en Adrian Wright, samen met de zangeressen Susan Sulley en Joanne Catherall hun eerste successen als The Human League in 1981 verder vierden met o.a. de hitsingle „Don´t you want me“, formeerden zich Marin Wyre en Ian Craige March zich opnieuw in 1981 met een nieuwe zanger namens Glen Gregory onder de naam ...?...
Door de combinatie van synthezisermuziek plus verwerking van soulmuziek hadden en hebben deze drie heren nog steeds meer bestand in de rock- en popgeschiedenis als The Human League!
Wat is de naam van deze groep?

( 1 punt )

8. In 1981 nam de ska-band The Specials afscheid met de single en daarmee tevens hun grootste hit :

a. "Rat-race"
b. "Stereotype"
c. "Guns of Navarone"
d. "Do Nothing"
e. "Ghosttown"

( 1 punt )

9. Midden jaren 80 was de groep Franky Goes To Hollywood met de hits „Relax“, „Two Tribes“ en „Welcome to the Pleasuredome“ enorm populair, maar waar komt die naam van die groep vandaan?

( 1 punt )

10. Hieronder lezen jullie de namen van bekende muziekproducenten, die in de jaren 80 enkele mijlpalen van de rock- en popgeschiedenis opgenomen hebben!
Noem me of een groep/artiest of een album, die ze op hun naam hebben staan!

a. Stock, Aitken & Waterman
b. Quincy Jones
c. Frank Farian
d. Trevor Horn

( in het geheel 4 punten mogelijk )

11.Zoek de persoon!
Zij werd in de tweede helft van de jaren 80 bekend door een aantal hits en een televisieserie. In de jaren 90 was het wat rustiger om haar. Zij had een relatie in de jaren 90 met Michael Hutchence ( de overleden zanger van INXS ) en tegen de einde jaren 90 begon ze haar carriëre weer in volle vaart op te nemen, totdat er twee jaar geleden kanker bij haar ontdekt werd. Ze overwond deze vreselijke ziekte en begon onlangs weer aan een wereldtoernee.
Over wie heb ik het?

( 1 Punt )

12. In 1980 was naast The Specials, The Selecter en Madness er ook nog de ska-band The Beat.
Door de hulp van o.a. enkele leden van the Spacials en The Selecter hadden zij hun eerste plaat geproduceerd namens „I just can´t stop it“.
De singles „Tears of a Clown“ ( 1979 ) en „Hands off, she´s mine“ ( 1980 ) deden het ook goed overal in Europa en Japan.
En net zoals bij The Specials en Madness toonden de VS en Canada interesse, maar plotseling zagen The Beat zich voor het gerecht in de VS doordat zij zich The Beat noemden!
Om niet alleen geld te sparen veranderden ze hun naam in The English Beat!

Wie kan mij zeggen, wat er toen aan de hand was, zodat zij zich The English Beat moesten noemen?

( 1 punt )

13. Na de grote ska-golf begin jaren 80 hield The Beat in 1983 op met bestaan en de bassist David Steele en de gitarist Andy Cox formeerde kort daarna met de zanger Roland Gift een nieuwe groep.
Deze hadden in 1985, 1987 en 1989 met singles zoals „Johnny come home“, „Blue“, „Suspicious Minds“, „Ever fallen in Love“ en „She drives me crazy“ grote successen.

( 1 punt )

14. Depeche Mode is ook een van de grote muzikale trendsetters uit de jaren 80!
Vele songs werden en worden nu steeds nog gecoverd door hedendaagse groepen.
Wie kan mij een zo´n cover opnoemen?
( Maakt niet uit welke, noem een en ik zal het me zelf wel uitzoeken! )

( 1 punt )

15. In mei 1984 had Ultravox een grote hit met „Dancing with Tears in my Eyes“.
Vooral de videoclip ging onder de huid, want daar gebeurde iets, wat een jaar later werkelijk gebeurd is. Wie kan mij zeggen wat er in die clip en een jaar later werkelijk gebeurd is?
Wie wil kan zich hier het clipje aankijken!

videoclip van "Dancing with Tears in my Eyes"

( 1 punt )

16. In 1995 had de groep Marilyn Manson een wereldwijde hit met „Sweat Dreams ( are made of this ). Dit is een coversong, want in het origineel stamt de song van de bekende jaren 80-band ...?...

( 1 punt )

17. Jaren later, nl. in 2002, coverde Marilyn Manson opnieuw een grote hit uit de jaren 80, nl. „Tainted Love“ van de Engelse band Soft Cell, maar wat de weinigen weten, is dat deze jaren 80-versie van Soft Cell ook een cover is!
Nu wil ik weten, wie „Tainted Love“ voor het eerst gezongen heeft!

( 1 punt )

18. Madonna begon haar carriëre met de hitsingle:

a. „Lucky Star“
b. „Borderline“
c. „Holiday“
d. „Burning up“
e. „Everybody“

( 1 punt )

19. Met maar 2 albums in 10 jaar tijd schoot Michael Jackson in de jaren 80 uit naar de top. Welke albums waren dat?

( 2 punten haalbaar )

20. Einde jaren 80 werd duidelijk, dat Michael Jackson zijn roem en geld niet aankon en mee en mee kwamen zijn psychische tekortkomingen aan het daglicht.
Hij sliep in een zuurstoftent. Hij liet zijn neus richten en had een chimpansee als ( bed )genoot. Nadien, in de jaren 90, werden de geruchten steeds heftiger omtrent zijn seksuele voorliefden, maar dat wil ik niet weten. Wat ik weten wil, is, welke naam die chimpansee van hem had.

( 1 punt )

21. De Duitse hardrock-band The Scorpions, welke gegrond werd in 1965, had in de jaren internationaal succes met albums als „Virginkiller“ ( 1976 ) en „Love at first Sting“ ( 1984 ). Natuurlijk hadden ze ook singlehits als „Rock you like a Hurricane“ en „Still loving you“ ( beiden 1984 ), maar hun grootste hit hadden ze in 1990 met de single „Winds of Change“.
Deze smartlap wordt in verbinding gebracht met een historische gebeurtenis, want The Scorpions presenteerde dat lied kort na deze gebeurtenis!

Over welke historische gebeurtenis heb ik het?

( 1 punt )

22. Michael Schenker, een van de oprichters van The Scorpions, was in 1973 lid van de hardrock-groep UFO tot 1978.
Daarna had hij in de jaren 80 tot nu toe succes met zijn band ... ? ...

( 1 punt )

23. Barry Hayes is nod steeds lid van de groep ...? ...

( 1 punt )

24. Kent iemand nog de song „In the Dutch Mountains“?
In 1987 werd het Europawijd een hit en dat van één Nederlandse groep!
Welke groep was dat?

( 1 punt )

25.Ook Australïe had begin jaren 80 wat te bieden op het gebied van pop- en wavegebeuren!
Men at Work had verscheidene hits in die tijd, zoals :

a. „Who can it be now“
b. „Overkill“
c. „It´s a Mistake“
d. „Down under“

Welke was hun allereerste hit?

( 1 punt )

Ik geef jullie drie tijd tot zaterdag, de 17 maart! :wink: :twisted: :mrgreen:
Mijn strip `De Orkaan´ is weer online!!!
Te lezen op http://suskeenwiske.ophetwww.net

Nosferatu
Die-hard fan

Bericht door Nosferatu » 13 mar 2007, 18:55

De eerste antwoorden heb al van :

- Robert
- Hans

Nu nog Joepie! :wink:

Nosferatu
Die-hard fan

Bericht door Nosferatu » 15 mar 2007, 08:59

Zo, de antwoorden van Joepie heb ik nu ook! :D
Als ik vanavond tijd vind, zal ik de antwoorden nakijken en dan de uitslag presenteren, als niet dan eerst zaterdag. :wink:

Nosferatu
Die-hard fan

Bericht door Nosferatu » 18 mar 2007, 15:46

Het is toch weer een dag later geworden! :?

Hier is ze dus.... táátáá... de uitslag van de voorlaatste ronde!!!!

- Hans : 23/33 punten
- Joepie : 20/33 punten
- Robert : 19/33 punten

Op kantje boord heeft Joepie zich nog weten door te boksen tot de finale, maar helaas heet dat, dat Robert dit keer de zwakste schakel gewezen is!
Echter heb je het wel tot de 3e plaats gehaald en dus ...Applaus... voor onze Robert! :wink: :toast:

Hier zijn trouwens de juiste antwoorden op mijn vragen :

De muzikale invloeden van de jaren 80 en de muziek uit die tijd zelf!

1. Dan laten we maar eens beginnen!
Je hoort vaak op de radio of op MTV e.d. muziek van groepen, die samples gebruiken van deuntjes uit de jaren 80, zoals Supermode, die bv. Bronski Beat´s „Smalltown Boy“ voor hun hit „Tell me why?“ gebruikte! Dit wordt steeds vaker gedaan en persoonlijk vind ik dit behoorlijk saai, want een goede cover is nog altijd beter als het gebruik van samples, maar dat is natuurlijk mijn mening. Anderen zijn er enthousiast over, anders was „Tell me why?“ géén hit geworden, zo ook „In Love with you“ van The Freestylers. Welke hit van welke jaren 80-band werd hier gebruikt door The Freestylers?

Antwoord : Het is de eerste hit van Spandau Ballet uitgekomen in november 1980 en droeg de naam : „To cut a long Story short“

In Love with you - The Freestylers
To cut a long Story short - Spandau ballet Dit videoclipje laat ook duidelijk hoe veelzijdig men als New Romantic zijn kon. Men kon dus ook als Schot gekleed naar de disco gaan! :wink: :twisted:

( 2 punten )

2. Robbie Williams staat ook weer hoog genoteerd met zijn „She´s like Madonna“.
Robbie was altijd al gek op de muziek uit de jaren 80 en dat heeft hij al vaker in interviews verklaard. Zo is het dus niet verwonderlijk dat „She´s like Madonna“ opgenomen en geproduceerd werd door muzikale iconen van de jaren 80! Luister naar de fijne keyboardklanken en je weet meteen welke jaren 80-groep er voor verantwoordelijk is!
Weten jullie het ook?

Antwoord : Petshop Boys

( 1 punt )

3. Midden jaren 90 had de rocklegende David Bowie het moeilijk om zijn carrïere overeind te houden.
Zijn experiment met de groep Tin Machine einde jaren 80 / begin jaren 90 was weliswaar voor hem artistiek gezien een succes, maar commercieel een flop. Zijn platenmaatschappij wilde weer „cash“ zien en zodoende bleef hem niets over als weer solo verder te gaan!
In het jaar 1993 kwam zijn album „Black Tie, White Noise“ uit en probeerde hij zijn op soul georïenteerde album „Let´s Dance“ uit de jaren 80 te copiëren. Het album, maar ook de de daaruit gekoppelde single „Jump, ( they say)“ flopten jammerlijk. De mensen wilden geen lauw warm opgewarmde versie van „Let´s Dance“ horen, maar iets nieuws!
In die tijd waren de dancefloors in ban van Techno, House, Hiphop, Rap, Eurobeat, Ragga en Triphop.
Bowie, normaal altijd op de hoogte wat trend zou worden en daarmee was hij altijd zijn concurrenten iets voor ( zelfs Roxy Music en Bryan Ferry! ), was plotseling één fossiel geworden.
Het bleef hem niets over als zijn muziek aan te passen en daarmee achter de trend achteraan te lopen!
Dat deed hij ook met zijn volgend album „Outside“ ( 1995 ) en dat werd hem niet beloond door plotseling mega-opkomende verkoopssuccessen!
„Outside“ bleef namelijk in de muziekwinkels liggen als lood, totdat...
Tja, totdat diezelfde band uit vraag 2 een song uit dat album „Outside“ nog eens nieuw opnam. Bowie en zijn platenmaatschappij brachten dat nummer in de zomer van 1986 uit en zie aan...
Deze song werde een grote hit voor David Bowie, niet alleen in Europa, maar ook in Amerika, Japan en Australïe.

Hoe heet die hit van David Bowie van 1996, geproduceerd door die jaren 80-band?

( Een kleine tip geef ik jullie! Heel vaak kwam dit stukje tekst er in voor :
„If I should fall,
Moondust will cover you!“ )

Antwoord : „Hello Spaceboy“

( 1 punt )

4.Trouwens, als we nu al bij David Bowie zijn, wie kan me zijn albums uit de jaren 80 chronologisch, dus naar verschijnen, ordenen?

a. „Tonight“
b. „Let´s Dance“
c. „Scary Monsters“
d. „Never let me down“

Antwoord :
c. „Scary Monsters“ ( 1980 )
b. „Let´s Dance“ ( 1982 )
a. „Tonight“ ( 1984 )
d. „Never let me down“ ( 1987 )

( in het geheel 4 punten haalbaar! )

5. In het jaar 1996 had de rapper Puff Daddy ( ondertussen heet hij P. Diddy ) een megahit met "I´ll be missing you"! Dit was een verwerkte rapversie van ...?... , een van de grootste hits van The Police!

Antwoord : "Every Breathe you take"

( 1 punt )

6. In 1980 verscheen de single „Enola Gay“ van Orchestral Manoeuvres in the Dark ( ook als OMD bekend ) en werd wereldwijd bekend als hit alleen door synthezisers gemaakt, dus alleen door electronische instrumenten! Het tijdperk van de electro-pop en-rock werd hiermee ingeluid!
OMD was vooral tijdens hun eerste drie albums nogal sociaal-kritisch ingesteld en dus was de titel „Enola Gay“ afgeleid van ...?...

Antwoord : De naam van de bommenwerper, die in 1945 de eerste atoombom op Hiroshima liet vallen!

( 1 punt )

7. In 1978 had The Human League hun eerste grote hit met „Being Boiled“.
Net zoals OMD bestond hun instrumentarium uit keyboards en synthesizers!
De band had géén bestand en Philip Oakey ( de zanger ), Adrian Wright en de toetsenisten Martin Wyre en Ian Craige March gingen hun eigen weg!
Terwijl Philip Oakey en Adrian Wright, samen met de zangeressen Susan Sulley en Joanne Catherall hun eerste successen als The Human League in 1981 verder vierden met o.a. de hitsingle „Don´t you want me“, formeerden zich Marin Wyre en Ian Craige March zich opnieuw in 1981 met een nieuwe zanger namens Glen Gregory onder de naam ...?...
Door de combinatie van synthezisermuziek plus verwerking van soulmuziek hadden en hebben deze drie heren nog steeds meer bestand in de rock- en popgeschiedenis als The Human League!

Antwoord : Heaven 17

( 1 punt )

8. In 1981 nam de ska-band The Specials afscheid met de single en daarmee tevens hun grootste hit :

a. "Rat-race"
b. "Stereotype"
c. "Guns of Navarone"
d. "Do Nothing"
e. "Ghosttown"

Antwoord :
e. "Ghosttown"

( 1 punt )

9. Midden jaren 80 was de groep Frankie Goes To Hollywood met de hits „Relax“, „Two Tribes“ en „Welcome to the Pleasuredome“ enorm populair, maar waar komt die naam vandaan?

( 1 punt )

Antwoord : Heel eenvoudig : De beroemde zanger Frank Sinatra begon zijn hollywoodcarriëre begin jaren 50 in de filmmetropool Hollywood en had ook meteen een ongelooflijk succes! Zodoende Frankie Goes to Hollywood!!!

10. Hieronder lezen jullie de namen van bekende muziekproducenten, die in de jaren 80 enkele mijlpalen van de rock- en popgeschiedenis opgenomen hebben!
Noem me of een groep/artiest of een album, die ze op hun naam hebben staan!

a. Stock, Aitken & Waterman
b. Quincy Jones
c. Frank Farian
d. Trevor Horn

a. Stock, Aitken & Waterman :arrow: Kyli Minogue, Rick Astley, Mel & Kim, Bros, Bananarama e.a.
b. Quincy Jones :arrow: Michael Jackson, David Bowie e.a.
c. Frank Farian :arrow: Boney M, Milli Vannilli e.a.
d. Trevor Horn :arrow: ABC, YES, Simple Minds, Tatu, Frankie Goes To Hollywood, Propaganda e.a.

Hans had me bij Trevor Horn de band Duran Duran genoemd. Helaas is dat niet juist!

( in het geheel 4 punten mogelijk )

11.Zoek de persoon!
Zij werd in de tweede helft van de jaren 80 bekend door een aantal hits en een televisieserie. In de jaren 90 was het wat rustiger om haar. Zij had een relatie in de jaren 90 met Michael Hutchence ( de overleden zanger van INXS ) en tegen de einde jaren 90 begon ze haar carriëre weer in volle vaart op te nemen, totdat er twee jaar geleden kanker bij haar ontdekt werd. Ze overwond deze vreselijke ziekte en begon onlangs weer aan een wereldtoernee.
Over wie heb ik het?

Antwoord : Kyli Minogue

( 1 Punt )

12. In 1980 was naast The Specials, The Selecter en Madness er ook nog de ska-band The Beat.
Door de hulp van o.a. enkele leden van the Spacials en The Selecter hadden zij hun eerste plaat geproduceerd namens „I just can´t stop it“.
De singles „Tears of a Clown“ ( 1979 ) en „Hands off, she´s mine“ ( 1980 ) deden het ook goed overal in Europa en Japan.
En net zoals bij The Specials en Madness toonden de VS en Canada interesse, maar plotseling zagen The Beat zich voor het gerecht in de VS doordat zij zich The Beat noemden!
Om niet alleen geld te sparen veranderden ze hun naam in The English Beat!

Wie kan mij zeggen, wat er toen aan de hand was, zodat zij zich The English Beat moesten noemen?

Antwoord : In de VS was er ook een groep, die zich tegelijkertijd The Beat noemde en de rechters in de VS bepaalden, dat dit niet door de beugel ging, maar voordat er een besluit kwam noemden Ronald Cox en co. zich The English Beat en zodoende waren alle obstakels als weggeveegd!

( 1 punt )

13. Na de grote ska-golf begin jaren 80 hield The Beat in 1983 op met bestaan en de bassist David Steele en de gitarist Andy Cox formeerde kort daarna met de zanger Roland Gift een nieuwe groep.
Deze hadden in 1985, 1987 en 1989 met singles zoals „Johnny come home“, „Blue“, „Suspicious Minds“, „Ever fallen in Love“ en „She drives me crazy“ grote successen.

Antwoord The Fine Young Cannibals

( 1 punt )

14. Depeche Mode is ook een van de grote muzikale trendsetters uit de jaren 80!
Vele songs werden en worden nu steeds nog gecoverd door hedendaagse groepen.
Wie kan mij een zo´n cover opnoemen?
( Maakt niet uit welke, noem een en ik zal het me zelf wel uitzoeken! )

Robert noemde me „Personal Jesus“ in de versie van Johnny Cash. Dat was juist!
De bekendste coverversies zijn :

- „Personal Jesus“ van Marilyn Manson
- „Stripped“ van Rammstein
- „Policy of Truth“ van Dishwalla
- „Useless“ van Kruder & Dorfmeister en
- „Enjoy the Silence“ van Tori Amos

( 1 punt )

15. In mei 1984 had Ultravox een grote hit met „Dancing with Tears in my Eyes“.
Vooral de videoclip ging onder de huid, want daar gebeurde iets, wat een jaar later werkelijk gebeurd is. Wie kan mij zeggen wat er in die clip en een jaar later werkelijk gebeurd is?

Antwoord : Het was de meltdown van Tchernobyl in mei 1985, waarop ik doelde!!!
Joepie had weliswaar de klok horen luiden, maar wist niet waar het vandaan kwam en mikte op de ramp van Harrisburg, maar dat was in 1979, waar ook een meltdown plaats vond en dat heb ik met een halve punt goed gerekend!

( 1 punt )

16. In 1995 had de groep Marilyn Manson een wereldwijde hit met „Sweat Dreams ( are made of this ). Dit is een coversong, want in het origineel stamt de song van de bekende jaren 80-band ...?...

Antwoord : The Eurythmics

( 1 punt )

17. Jaren later, nl. in 2002, coverde Marilyn Manson opnieuw een grote hit uit de jaren 80, nl. „Tainted Love“ van de Engelse band Soft Cell, maar wat de weinigen weten, is dat deze jaren 80-versie van Soft Cell ook een cover is!
Nu wil ik weten, wie „Tainted Love“ voor het eerst gezongen heeft!

Antwoord : De vrouw van de zanger Marc Bolan ( hij was de zanger van de glamrock-band T Rex ) met name Gloria Jones had in 1965 voor het eerst een succes met dit lied! Ondanks Marilyn Manson, The Pussycat Dolls en Rihanna was het Soft Cell, die met deze song de grootste hit had!!!!
Robert maakte er me op attent, dat er al een vraag over gesteld was en dat is ook zo, maar toen wilde ik weten, waar Rihanna haar sample vandaan haalde en dat was bij Soft Cell!!!Joepi heb ik bij deze vraag een halve punt gerekend!!! hij wiste weliswaar haar naam niet, maar... hij wist wel dat het de vrouw van Marc Bolan was, die „Tainted Love“ voor het eerst gezongen had.

( 1 punt )

18. Madonna begon haar carriëre met de hitsingle:

a. „Lucky Star“
b. „Borderline“
c. „Holiday“
d. „Burning up“
e. „Everybody“

Antwoord :

e. „Everybody“ ( 1982 )
d. „Burning up“ ( 1983 )
c. „Holiday“ ( 1983 ) ( haar commerciële doorbraak!!! )
b. „Borderline“ ( 1984 )
a. „Lucky Star“ ( 1984 )

daarna kwam de single in november 1984 „Like a Virgin“!

( 1 punt )

19. Met maar 2 albums in 10 jaar tijd schoot Michael Jackson in de jaren 80 uit naar de top. Welke albums waren dat?

Antwoord :

a. „Thriller“
b. „Bad“

( 2 punten haalbaar )

20. Einde jaren 80 werd duidelijk, dat Michael Jackson zijn roem en geld niet aankon en mee en mee kwamen zijn psychische tekortkomingen aan het daglicht.
Hij sliep in een zuurstoftent. Hij liet zijn neus richten en had een chimpansee als ( bed )genoot. Nadien, in de jaren 90, werd hij niet steeds bleker, maar ook de geruchten werden steeds heftiger omtrent zijn seksuele voorliefden, maar dat wil ik niet weten. Wat ik weten wil, is, welke naam die chimpansee van hem had.

Antwoord : Bubbles

( 1 punt )

21. De Duitse hardrock-band The Scorpions, welke gegrond werd in 1965, had in de jaren internationaal succes met albums als „Virginkiller“ ( 1976 ) en „Love at first Sting“ ( 1984 ). Natuurlijk hadden ze ook singlehits als „Rock you like a Hurricane“ en „Still loving you“ ( beiden 1984 ), maar hun grootste hit hadden ze in 1990 met de single"Winds of Change".
Deze smartlap wordt in verbinding gebracht met een historische gebeurtenis, want The Scorpions presenteerde dat lied kort na deze gebeurtenis!

Over welke historische gebeurtenis heb ik het?

Antwoord : Op 9 november 1989 viel De Muur in Berlijn, die deze stad in twee delen gescheiden hield, nl. in het westerse georïenteerde en in het communistisch georïenteerde deel. De mensen hadden het zat en het Oosterse gedeelte zocht contact met het Westerse gedeelte! Ondanks het dreigende gevaar van interventie van de Oost-Duitse staat, was hierna de vereniging een feit en hier kwam deze smartlap van The Scorpions in het het spel, wat tekstmatig speelde het in op de gevoelens van de bewoners van beide Duitse staten!

( 1 punt )

22. Michael Schenker, een van de oprichters van The Scorpions, was in 1973 lid van de hardrock-groep UFO tot 1978.
Daarna had hij in de jaren 80 tot nu toe succes met zijn band ... ? ...

Antwoord : Micheal Schenker Group

( 1 punt )

23. Barry Hayes is nod steeds lid van de groep ...? ...

Antwoord : Golden Earring

( 1 punt )

24. Kent iemand nog de song "In the Dutch Mountains"?
In 1987 werd het Europawijd een hit en dat van één Nederlandse groep!
Welke groep was dat?

Antwoord : The Nits

( 1 punt )

25.Ook Australië had begin jaren 80 wat te bieden op het gebied van pop- en wavegebeuren!
Men at Work had verscheidene hits in die tijd, zoals :

a. „Who can it be now“
b. „Overkill“
c. „It´s a Mistake“
d. „Down under“

Welke was hun allereerste hit?

Antwoord : Dat was gemeen van me, maar a"Who can it be now"was in Australië hun allereerste hit en daarna eerst d.
"Down Under"! Bij ons was het later omgekeerd!

( 1 punt )

Als Robert het tot de finale gehaald zou hebben, dan zou de finale in het teken van the 60´s gestaan hebben, maar nu de oude rotten verder zijn, ga ik nog verder terug in de tijd, nl. daar waar de rock- en popmuziek ontstaan zijn, nl. de 50´s! :mrgreen:

Ik zal trachten deze week nog laatste ronde op het forum te plaatsen!

Hans, Joepie!!! Maken jullie zich maar de borst nat! :wink:
Laatst gewijzigd door Nosferatu op 19 mar 2007, 09:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Hans
Forum voor de Fans fan
Contacteer:

Bericht door Hans » 18 mar 2007, 17:26

Sixties was mooi geweest, ik ben namelijk nog niet zo oud als Joep :wink:
eerlijk is eerlijk en dat is dus niet oneerlijk!

Robert
Forum voor de Fans fan

Bericht door Robert » 19 mar 2007, 09:08

Ik had nu toch wel verwacht er uit te liggen, en inderdaad :P. Veel succes in de finale, Hans en Joepie. En moge de winnaar winnen...
Afbeelding

joepie
Forum voor de Fans fan

Bericht door joepie » 21 mar 2007, 15:15

had zeer zeker niet verwacht dat ik door was.
heb veel geluk gehad .
zo als ik in het begin al aan gaf mocht ik de finale halen dan gaat de prijs naar mijn mede finalist.
ik zal hans de opmerking over mijn leeftyd dan maar vergeven .
hou je vast hans .......jaren 60 zijn appeltje eitje voor me whhooeeehaaahhaahhaaah! :wink: Afbeelding

prijs komt binnenkort naar je toe .

Hans
Forum voor de Fans fan
Contacteer:

Bericht door Hans » 21 mar 2007, 18:24

joepie schreef:had zeer zeker niet verwacht dat ik door was.
heb veel geluk gehad .
zo als ik in het begin al aan gaf mocht ik de finale halen dan gaat de prijs naar mijn mede finalist.
ik zal hans de opmerking over mijn leeftyd dan maar vergeven .
hou je vast hans .......jaren 60 zijn appeltje eitje voor me whhooeeehaaahhaahhaaah! :wink: Afbeelding

prijs komt binnenkort naar je toe .
Ha die Joep,

Ik ben zeer vereerd en verrast 8)

Ik wil zeker niet ondankbaar overkomen en ik wil mijn prijs ook best in ontvangst nemen, behalve...............als Alain het leuk vind om de prijs te krijgen. In principe heeft hij dit wel verdiend na al het harde werk dat hij voor de kwis gedaan heeft, vind ik.

Alain, wat zeg je er van?

PS Sorry Joep, ik weet ook heus wel dat je pas net dertig bent :wink:

Nosferatu
Die-hard fan

Bericht door Nosferatu » 21 mar 2007, 19:31

Nee, Hans!

Je hebt het je dik verdiend en jullie dank is al genoeg voor mij! :wink:

Euh Joepie!
De finale gaat niet over de jaren 60, maar over de jaren 50! :D

Nosferatu
Die-hard fan

Bericht door Nosferatu » 25 mar 2007, 19:21

Hans en Joepie

Ik heb nog een paar dagen nodig! :?

De computer van me wordt nagekeken! :roll:

Nosferatu
Die-hard fan

Bericht door Nosferatu » 29 mar 2007, 21:30

Hallo Hans en Joepie,

Ik vraag nog om een paar dagen geduld! :D

Nosferatu
Die-hard fan

Bericht door Nosferatu » 02 apr 2007, 22:48

De finale ronde van de tweede muziek-quiz!!!!

Hans en Joepie, ik wens jullie véél succes! Moge de beste winnen!

1. Volgens velen begint de rockmuziekgescheiedenis in het jaar 1955 met de song „Rock around the Clock“. Welke zanger zong dit lied en hoe heette zijn band?

( 2 punten )

2. Nog géén drie jaar later had deze zanger met zijn band nauwelijks nog succes in de VS en ze zochten hun heil in „good old Europe“, waar ze nog volle zalen haalden!
Wie van jullie twee kan me de reden noemen, waarom de zanger en zijn band in de VS steeds minder succes hadden?

( 1 punt )

3. In welk jaar begon Elvis Presley zijn ongelooflijke carriëre met de bluesrocknummer „That´s allright, my Mama“?

a. 1954
b. 1955
c. 1956
d. 1957

( 1 punt )

4. Kunnen jullie me ook verraden in welk studio hij zijn eerste regionale hits, zoals „Blue Moon of Kentucky“ en „Mystery Train“ opnam?

( 1 punt )

5. Met welke hit werd hij in de gehele VS en in het buitenland bekend?

a. „Hound Dog“
b. „One Night“
c. „Blue Suede Shoes“
d. „Heartbreak Hotel“

( 1 punt )

6. Deze hit had ook als gevolg, dat rockmuziek steeds meer en meer zich etableerde als een seriueze muziekvorm, ondanks alle weerstand der ouders en religieuze en politieke groeperingen.
Dit kwam door verscheidene optredens in tv-shows. Op den duur werd Elvis alleen nog maar van zijn buik opwaart gefilmd tijdens deze shows en hij moest verantwoording leggen tegenover een landelijk bekende christelijke priester, dat zijn muziek niet zou bijdragen aan zedelijk verval!
Hij moest daarbij aan de man iets beloven!

Weten jullie wat?

a. Hij mocht zijn rechterpink niet bewegen tijdens het concert!
b. Hij mocht géén groupies hebben.
c. Hij mocht niet meer in het openbaar benzine tanken bij een pompstation.
d. Bij concerten in de zuidelijke staten mocht hij niet meer zijn bekken bewegen.

( 1 punt )

7. Elvis was voor wat daarna kwam het ábsolute voorbeeld!!! Hij kon zich bewegen en hij kon ook zingen! Dit was niet alléén voor blanken een voorbeeld, maar ook voor de zwarte bevolking! Zij zagen zich erin bevestigd, dat hun muziek universeel was!
Chuck Berry, die met Elvis zijn muzikale carriëre begon, profiteerde hiervan!
Hits als „Maybelline“ ( 1955 ), „Roll over Beethoven“ ( 1956 ), „You can´t catch me“ ( 1956 ), „Rock and Roll Music“ ( 1957 ), „Johnny B Goode“ ( 1958 ) en „Memphis Tennessee“ ( 1959 ) waren zijn grootste successen in die tijd, maar toch begin hij één fout, net zoals zijn muzikale maat en concurrent Jerry Lee Lewis!
Chuck Berry deed iets anders, waarmee zijn carriëre eindigde voor een tijd!

Kunnen jullie me zeggen wat dat was?

( 1 Punt )

8. Éèn synonym voor het muzikale gebeuren einde jaren 50 was óók de Texaan Charles Hardin Holley!

Wie bedoel ik daarmee!

( 1 punt )

9. Deze Texaan had in Nederland onverwacht in 1978 voor zijn nabestaanden één hit in de Nederlandse hitparade met :

a. „Well allright“
b. „Bo Diddley“
c. „Brown Eyed Handsome Man“
d. „Every Day“

( 1 Punt )

10. In 1987 kwam de film „La Bamba“ in de bioscopen en werd wereldwijd één nr.1-hit!
Op de soundtrack van deze film werd de song „La Bamba“ vertolkt door de band Los Lobos.
... Maar door wie werd deze song in 1958 gezongen en wereldwijd een hit?

( 1 punt )

11. In de film „La Bamba“ bracht ook de zanger en tevens gitarist Bryan Setzer van de groep „The Straycats“ de song „Summertime Blues“!
Welke beroemde rock-a-billy zanger vertolkte Bryan Setzer hier in deze film!

( 1 Punt )

12. Eind jaren 50 begon het gitaarspel van de rock ´n rollers te verruwen en de surfrock ontstond!
Surfrock!
Jonge mannen, die alleen maar aandacht hadden voor voor surfen en beachparties!
Het gitaarspel werd ruwer en groepen als The Ventures, Dick Dale en The Belairs waren richtingwijzend, maar ook Link Wray!
Zijn gitaarspel beïnvloedde zels punk- en heavy metal-bands!

Welk was zijn eerste hit?

a. „Rumble“
b. „Peter Gunn-Theme“
c. „Rawhide“

( 1 Punt )

13. In 1977 had Link Wray samen met de zanger Robert Gordon wereldwijd weer een hit en dat met :

a. „Rock ´n Roll is here te stay“
b. „Greased Lightning“
c. „Summer Nights“
d. „Tears on my Pillow“
e. „Red Hot“

( 1 Punt )

14. Jerry Lee Lewis werd in 1956 bekend en had als bijnaam : ?

( 1 Punt )

15. In 1957 waren concerten anders als nu! Diverse artiesten traden samen op en speelden maar drie á vier songs. Zo ook met Jerry Lee Lewis en Chuck Berry!
Chuck Berry was degene met de meest verkochte platen en mocht zodoende als allerlààtste optreden .Lewis kon dit niet verkroppen, want op het moment was hij degene, die meer platen verkocht!
Allan Freed, de organisator, liet dit niet doorgaan en Lewis moest vóór Berry optreden!
Dit zou Berry bitter berouwen!!!! Waarom?

( 1 Punt )

16. In het jaar 1989 brachten The Straycats een CD met name „Blast Off“ uit en daar staat een song op met name „Gene and Eddie“!
Deze song is een ode aan twee overbekende Rockhelden uit de einde jaren 50!
Welke zijn deze?

( 2 Punten )

17. Begin jaren 80 had de zanger Shakin´ Stevens diverse hits als „This Ole House“, „Green Door“, „Marie, Marie“ en „You drive me crazy“.
Zijn muziek leefde niet alleen door zijn uiterlijk en het gitaarspel van zijn studiomuzikant, maar ook vooral door zijn performance!
Bij wie keek hij zijn showperformance af?

( 1 Punt )

19. Èèn van Frank Sinatra´s grootste hits was „My Way“.
Ook Elvis Presley en zelfs de punk-icoon Sid Vicious ( Sex Pistols ) coverde dit lied met succes.
Dit lied was echter niet van hun, maar van Paul Anka!

Welke van onderstaande hits zijn ook van Paul Anka :

a. „Diana“
b. „Put your Head on my Shoulder“
c. „Green green Grass off Home“
d. „There goes my Everything“
e. „Eso Beso ( That Kis! )
f. „Release me“

( 3 Punten )

20. Zwarte artiesten genoten in de tweede helft van de jaren 50 door de rock and roll ook bekendheid, waaronder Little Richard, Fats Domino, Jacky Wilson en de boven al genoemde Chuck Berry.
Toch was het niet in iedere staat van de VS voor zwarte artiesten geoorloofd samen met blanke artiesten op te treden, zoals toen in Texas in 1957!
Rock and roll was voor de meeste verantwoordelijke organisatoren van concerten één en al hetzelfde !
Al deze lawaaierige muziek werd door hen over een kam gescheerd en zwarten waren degene die het speelden! Plots vond zich een blanke rock and roll-artiest met zijn begeleidingsband tussen alleen maar zwarte artiesten! Weet iemand van jullie twee wie dat was?

( 1 Punt )

21. Jerry Lee Lewis had in 1957 een enorm grote hit met de song „Great Balls of Fire“. Van origine een zwarte song uit de begin jaren 50, die alleen maar tijdens ( uitbundige ) feesten gespeeld, werd het door Lewis een wereldwijde hit, maar tevens een groot schandaal! Waarom?

( 1 Punt )

22. Lewis had het sowieso met schandalen! Het voortijdige einde van zijn carriëre hebben we al besproken in een van de vorige rondes. De andere was „Great Balls of Fire“, maar ook „A whole lotta shakin´ going on“ uit 1956 was verguisd door moralistische radio-dj´s, religieuze groeperingen en verstoorde ouders! Waarom?

( 1 Punt )

23. Toen de rock ´n roll einde jaren 50 géén voorbijgaand verschijnsel bleek te zijn ( Elvis Presley was óók hier weer het voorbeeld. ), was Hollywood begerig diverse Rock ´n roll-sterren filmrollen aan te bieden! Zij hoopten natuurlijk door de klinkende namen de jeugd in filmen te krijgen, die normaal géén hond zien wilden!

Enkele van deze Rock ´n roll-sterren waren o.a. :

a. Frankie Laine
b. Bobby Darin
c. Pat Boone
d. Paul Anka
e. Johnny Burnette
f. Ricky Nelson

24. Laten we het nu hebben over Elvis en zijn invloed op Europa einde jaren 50!!!

Was er in Frankrijk een zekere Johnny Holliday, in Groot-Brittanië Cliff Richard en in West-Duitsland de iets ruigere versie Ted Herold en de softere Peter Kraus van Elvis te verkennen, zo was er ook in Nederland iemand, die met een rock and roll-nummer van zich spreken liet en daarmee een evergreen landde! Wie was dat en met welk lied?

( 2 Punten )

In het geheel 32 punten haalbaar.

Veel succes wens ik jullie beiden. Ik geef jullie tijd tot de 9e april, de tweede Paasdag.
Nu ben ik werkelijk benieuwd, wie van jullie met de eer als winnaar gaat strijken!!!

joepie
Forum voor de Fans fan

Bericht door joepie » 04 apr 2007, 16:59

hoog het ligt op het puntje van mijn tong..maar. gehalte
maar voor deze meneer uit de grote stad moet het toch appeltje eitje zijn om hans te verslaan ............ :wink:

Hans
Forum voor de Fans fan
Contacteer:

Bericht door Hans » 04 apr 2007, 18:31

joepie schreef:hoog het ligt op het puntje van mijn tong..maar. gehalte
maar voor deze meneer uit de grote stad moet het toch appeltje eitje zijn om hans te verslaan ............ :wink:

Ik vrees het ook, maar ik hoop dat ik mijn huid duur zal verkopen.

Morgen zal ik het inleveren. Ik kan namelijk (nog) niet op de bijnaam van Jerry Lee Lewis komen (terwijl ik die al duizend keer gehoord heb :roll: ) en misschien dat me die een dezer dagen nog te binnen schiet.

Plaats reactie