Film-quiz 3: de zwakste schakel

Speel hier quizzen over diverse onderwerpen!
Plaats reactie
bam666
Suske en Wiske Megafan

Bericht door bam666 » 29 aug 2006, 16:42

mmmm ik ken er niet veel damm dit is moeilijk :?
hoi allemaal

Gilles
Forum voor de Fans fan

Bericht door Gilles » 29 aug 2006, 21:07

Ik kijk morgen wel eens.
Al die foto's...
Ik zal er wel uitliggen, die regisseurs interesseren me eigenlijk toch niet.

dentom
Moderator
Contacteer:

Bericht door dentom » 29 aug 2006, 23:35

Gilles schreef: die regisseurs interesseren me eigenlijk toch niet.
lijkt het of ik daar soms interesse in heb? ;)

waar in interesse in heb is welke jullie weten
en probeer het toch maar, het wordt nog spannend :)

Gilles
Forum voor de Fans fan

Bericht door Gilles » 30 aug 2006, 15:25

Alstublieft

dentom
Moderator
Contacteer:

Bericht door dentom » 30 aug 2006, 15:40

de antwoorden (met een willekeurige film er achter)

Regisseurs:
1 ) Steven Spielberg - Jurassic Park
2 ) James Cameron - Terminator
3 ) Ridley Scott - Gladiator
4 ) Steven Soderbergh - The Limey
5 ) Robert Zemeckis - Back to the future
6 ) Alfred Hitchcock - The Birds
7 ) Peter Jackson - King Kong
8 ) Tim Burton - Batman
9 ) Joel Schumacher - The Lost Boys
10) Walt Disney - Steamboat Willy

11) Michael Bay - The Island
12) Baz Luhrmann - Moulin Rouge!
13) George Lucas - Star Wars
14) Terry Gilliam - Brazil
15) Sam Raimi - Spiderman
16) Brian De Palma - The Untouchables
17) Christopher Nolan - Batman Begins
18) Chris Columbus - Mrs. Doubtfire
19) Mel Gibson - Braveheart
20) Leni Riefenstahl - Triumph des Willens (en ze is duits ;))

scores:
Luca: 25
Ramon: 24
bam666: 10
Gilles: 6

Gilles ligt er dus uit
de volgende ronde komt na m'n herexamens

Nosferatu
Die-hard fan

Bericht door Nosferatu » 30 aug 2006, 16:46

Leni Riefenstahl ! Triumpf des Willens !

Uit welk jaar komt die film, Tom? :?:
Mijn strip `De Orkaan´ is weer online!!!
Te lezen op http://suskeenwiske.ophetwww.net

dentom
Moderator
Contacteer:

Bericht door dentom » 30 aug 2006, 19:26

1935

prachtige fotografie, al moet ik bekennen dat naakte mannen me niet direct intresseren :P

edit: ik verwarde hem met Olymiade

qua montage is dit een meer een meesterwerk

dentom
Moderator
Contacteer:

Bericht door dentom » 02 sep 2006, 09:43

maandag zijn mijn herexamens wel gedaan maar soit.

Ok, vanaf nu vallen er geen mensen meer af, nu volgen er 3 rondes (3 weken dus) waarin jullie moeten proberen zoveel mogelijk punten te halen, elke ronde met zijn eigen thema in film:
deze ronde: Muziek & Soundtrack
volgende ronde: filmgeschiedenis
laatste ronde: screenshots

zoals ik dus zei, vanaf nu vallen er geen mensen meer af, jullie zijn dus alle 3 verzekerd van een plaats op het podium, de vraag is dus of je de bronzen, zilveren of gouden (spreekwoordelijk eh ;)) medaille wint.

Muziek & Soundtrack (met veel dank aan Alain)

1. Als allereerste een makkie !
Welke acteurs spelen Jake en Elwood Blues in de film The Blues Brothers uit het jaar 1979. (2 punten)

2. De Britse band The Eurythmics namen in 1984 een soundtrack voor een film op. Echter werd deze soundtrack door de betreffende filmmaatschappij afgekeurd, want ze vonden het te modern nen niet bij deze film passen.In plaat ervan nam de componist Dominic Muldowney de taak op zich en presenteerde zijn conventioneel werk de filmmaatschappij. Die was nu tevreden, maar The Eurythmics niet en voelden zich voor gek gehouden. Tegen het einde van het jaar 1984 was het dan zover ; de film kwam in de bioscopen en de twee soundtracks, dus ook die van The Eurythmics, kon men kopen. De film werd maar matig opgenomen ( het was tevens de laatste film van de Engelse acteur Richard Burton. ) door het publiek en de soundtrack van Muldowney deed het ook niet zo bijster! Wel werd de soundtrack van The Eurythmics gekocht en hoe! In vele landen ter wereld was deze soundtrack binnen korte tijd op plaats 1 van de albumcharts te vinden en ook de daaruit gekoppelde single Sexcrime deed het heel goed.
Voor welke film schreven The Eurythmics deze soundtrack? (1 punt)

3. Ook de rockgroep Queen heeft twee soundtracks op haar naam staan.
Voor welke twee films waren dat? (2 punten)

4. De eerste film met geluid was tevens een film waarin het over muziek gaat, nl. The Jazzsinger!
In welk jaar verscheen deze baanbrekende film? (1 punt)

5. Men spreekt vaak over de stomme of de stille film, nochthans waren de vertoningen zelf zelden stil. De films werden namelijk begeleid door een instrument. Welk? (1 punt)

6. Welke van deze zangers zijn ook filmsterren : (een punt per goed antwoord, je kopiëert gewoon het lijstje en zet er achter: ja (als het een filmster is) en nee (als het geen filmster is)) (10 punten)

A. David Bowie
B. Curt Cobain
C. Snoop Doggy Dog
D. Eminem
E. Robbie Williams
F. Sting
G. Vanilla Ice
H. Phil Collins
I. Simon le Bon
J. Elton John

7. Van welke componist stamt het wereldbekende Pink Panter-theme? (1 punt)

A. Jerry Goldsmith
B. Elmer Bernstein
C. Henry Mancini
D. Bernard Herrman

8. "And AAAAAAAAAAjjjiiiiiaaaaaaaaaaaj will olweees loooofe joe"... Het lied I Will Always Love You uit de film The Bodyguard is Whitney Houstons grootste hit, die ze ooit gehad heeft. Wie nu meent, dat dit lied nieuw en ook alleen maar door haar vertolkt, ligt er naast, want het is een cover. Dit lied werd voor het eerst in het jaar 1974 door een heel bekende countryzangeres gezongen, die niet alleen door haar stem bekend werd, maar ook door twee in het oog springende vervormingen.
Welke zangeres zong voor het eerst dit lied? (1 punt)

9. Volgende lyrics zijn een leuke adaptatie uit een overbekend fluitdeuntje uit een meesterlijke oorlogsfilm uit 1957. Ik waarschuw jullie wel, eens je het deuntje hebt gehoord, krijg je het nietmeer uit je hoofd. dus...ahum:
"Charel, ik heb u gat gezien. Charel, twas ni om aan te zien, Charel, jajaja charel" (1 punt)

10. Uit welke Original Sound Track komen nummers zoals:
"The Island Prologue", "Rescuin Sarah" en "Visitor in San Diego" (1 punt)

11. Wie zijn volgende composers? (een punt per goed antwoord) (5 punten)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

12. Lijstje, plaats de juiste composer bij de juiste film (10 punten):
A: Alan Menken
B: Henry Mancini
C: Anne Dudley
D: Stephen Warbeck
E: John Powell

1: The Full Monty
2: De zaak alzheimer
3: Aladdin
4: The Italian Job (de remake)
5: Basil, The great mouse detective

13: In welke muziekfilm van Baz Luhrmann zingen Ewan McGregor en Nicole Kidman de pannen van de daken van de Franse hoofdstad? (1 punt)

14. In de film uit vraag 13 moet Ewan McGregor de plaats innemen van een aan narcolepsie lijdende argentijn. Het acteergezelschap heeft echter problemen met de lyrics van een lied over een zingende non in zwitserland. Ewan redt gelukkig de dag door de tekst aan te vullen.
Welk lied is dit en naar welke film is dit een knipoog? (2 punten)

15: In welke film zingen Richard Gere, Catherine Zeta-Jones en Renee Zelweger zij aan zij? (1 punt)

te verdienen punten: 40 punten
veel geluk

dentom
Moderator
Contacteer:

Bericht door dentom » 02 sep 2006, 09:56

en jullie krijgen tijd tot zaterdag 9 september

Nosferatu
Die-hard fan

Bericht door Nosferatu » 02 sep 2006, 10:21

Tom, je hebt er nog een paar schattige vragen er aan toe gevoegd! :wink: :twisted:

dentom
Moderator
Contacteer:

Bericht door dentom » 02 sep 2006, 10:42

Nosferatu schreef:Tom, je hebt er nog een paar schattige vragen er aan toe gevoegd! :wink: :twisted:
I know :P
zijn ze niet lief? ;)

Nosferatu
Die-hard fan

Bericht door Nosferatu » 02 sep 2006, 11:30

dentom schreef:
Nosferatu schreef:Tom, je hebt er nog een paar schattige vragen er aan toe gevoegd! :wink: :twisted:
I know :P
zijn ze niet lief? ;)
En hoe! :wink:

dentom
Moderator
Contacteer:

Bericht door dentom » 07 sep 2006, 18:24

muziek en soundtrack:

1: John Belushi en Dan Aykroyd (2 punten)

2. 1984 (1 punt)

3. Flash Gordon (1980) & Highlander (1986) (2 punten)

4. 1927 (1 punt)

5. Piano (1 punt)

6.
A. David Bowie -> goed
B. Curt Cobain -> fout
C. Snoop Doggy Dog -> goed
D. Eminem -> goed
E. Robbie Williams -> fout
F. Sting -> goed
G. Vanilla Ice -> fout
H. Phil Collins -> goed
I. Simon le Bon-> fout
J. Elton John -> fout

7. C. Henry Mancini (1 punt)

8. Dolly Parton (1 punt)

9. Bridge on the river kwai (1 punt)

10. The Lost World: Jurassic Park (1 punt)

11.(5 punten)
John Williams
Hans Zimmer
John Ottman
Danny Elfman
Howard Shore

12. (10 punten)
A3 Alan Menken - Aladdin
B5 Henry Mancini - Basil, the great mouse detective
C1 Anne Dudley - The Full Monty
D2 Stephen Warbeck - De zaak alzheimer
E4 John Powell - The Italian Job

13: Moulin Rouge!

14: The Sound of music & The Sound of Music ;)

15: Chicago (1 punt)

scores:
Luca: 11
Ramon: 25
Bam666: 14

dit was dus de eerste ronde
de huidige tussenstand is dus:
goud: ramon
zilver: bam
brons: luca

maar nog niets is beslist

nu begint het onderdeel: "filmgeschiedenis"
dit bestaat uit verschillende rondes.

dentom
Moderator
Contacteer:

Bericht door dentom » 07 sep 2006, 18:25

Filmgeschiedenis: Ronde 1

Algemeen (20 punten):
1. hoe heet volgend precinematografische toestel om afbeeldingen mee te projecteren? (1 punt)

Afbeelding

2. Orden van oud naar jong deze eerste toestellen die bewegende beelden creëerden (5 punten, slechts 1 mogelijk antwoord wordt goedgerekend!):

Penakistiscoop, Zoötroop, Kinetograph, Thaumatroop, Praxinoscoop

3. Edison bouwde de eerste filmstudio ter wereld, hoe heette deze studio?

4. Plaats de uitvinder(s) bij hun uitvindingen (3 punten):
A) Gebroeders Lumière
B) Gebroeders Sladanowsky
C) Edison

1) Kinetoscoop
2) Bioskop
3) Cinématographe

5. Ongeveer 60% van alle films zijn gebasseerd op literaire producten (novelle, roman, theatertekst, libretto,...). In vlaanderen is dit slechts 30%.
Maar door de grote verbinding tussen de literatuur en de film wordt wel eens gezegd dat films gevangen zitten in de traditie van de taal. De traditionele literatuurtheorie kent drie genres. Deze drie genres zijn ook de basis van de traditionele cinema? Welke 3? (3 punten)

6. Over welke vertelling wordt er gesproken als een film aan volgende kenmerken voldoet? (1 punt)
- 1 hoofdpersonage (met een hoofddoel)
- Vertelt in 3 actes of bedrijven
- De vertelling is chronologisch

7. Wie quote ik hier? (1 punt)
Drama zit niet alleen in het verhaal maar evengoed in de clash van beelden!
8. Wat is de legende rond het filmpje "L'Arrivée d'un train à La Ciotat"? (2 punten)

9. De Kinetoscoop was een kast waarin de filmrol via spoelen werd voortbewogen en bekeken werd via een vergrootglas boven in het toestel, als een soort peep show. Het mechanisme werd in werking gezet door er een geldstuk in te werpen.
Wat was de bijnaam van de Kinetoscoop, waar een tegenwoordige jeugdzender zijn naam heeft aan ontleend? (3 punten)

jullie krijgen tijd tot 16 september

dentom
Moderator
Contacteer:

Bericht door dentom » 07 sep 2006, 22:31

even intermezzo:

Waarom zijn de vragen zo moeilijk?
Wel, allereerst is moeilijk en makkelijk zo relatief en smaakgericht als mooi en lelijk. Zo vind ik deze vragen best meevallen, dit natuurlijk omdat een deel ervan uit mijn cursussen "Filmanalyse" en "Filmgeschiedenis" komt. Ik besef natuurlijk ook wel dat de kans dat jullie, de deelnemers, deze vakken krijgen zeer gering is.

Maar het zou natuurlijk vrij onnozel en belachelijk zijn moest ik er vragen bij zou steken die niet, al dan niet indirect, gelinkt zijn met het medium en de kunst: film.

De gemiddelde filmliefhebber/kijker zal, althans ik hoop het, toch wel doorhebben dat een film meer is dan simpelweg een camera ergens neer te planten en dat de kijker exact dat beeld tezien krijgt.
Als u dit dacht, verwijs ik u graag naar de teletijdmachine van prof. Barabas en u te laten terugflitsen naar eind 19e eeuw toen de gebroeders Lumière hun eerste vertoning gaven.
Deze filmpjes waren namelijk niet meer dan pure registraties van de werkelijkheid. Nuja, de werkelijkheid... zoals de impressionisten het zo mooi konden zeggen bestaat de werkelijkheid uit verschillende kadrages en is hun schilderij een bepaald kadrage ervan.
Zodoende bestaat de werkelijkheid in de kunstwereld niet, enkel de interpratie ervan. Maar dat had de filosoof Friedrich Nietzsche reeds ons weten te zeggen.

Maar de oplettende lezer begrijpt natuurlijk dat ik nog steeds niet op de vraag heb geantwoord.
En daar zit het hem juist!
Ik ga zeker mijn illustere kwismastervoorganger, Gilles, niet beschuldigen of er is zeker geen intentie om hem te beledigen. Maar de veteranen van dat jaar weten dat die kwis zeker niet al te diepgaand was.
Het waren eerder vragen die afgeleid waren van wat de film verteld en niet van wat de kijker ziet.

Zoals met alles interesseert het 90% van de mensen niet hoe iets werkt, zolang het maar werkt (een deel van de filosofie uit de matrixtrilogie, ik weet het ramon ;))
Met deze stelling zat ik dus danig in mijn hoofd voor de filmkwis, maar ik kon toch moeilijk gaan beginnen met prentjes van camera's te laten zien en dat jullie dan de verschillende onderdelen moesten aanduiden en benoemen.

Zodoende begon ik met de 2 soorten vragen te stellen aangezien er telkens iemand afviel. Zoals te verwachten viel bleek de minderdiepgaande soort voornamelijk in de smaak te vallen. Maar dan leer je er niets van!

En dat is tenslotte de bedoeling van een test/vragenronde...
het toetst de deelnemer naar kennis... maar uitgaande van de stelling uit de matrixtrilogie heeft 90% die kennis niet en zouden de scores nog slechter zijn.
En zou het humeur van de deelnemers er waarschijnlijk nog meer onder gaan lijden, want het is me opgevallen dat het blijkbaar leuker is wanneer iemand verliest wanneer iedereen 8/10 heeft en de verliezer 7/10 dan wanneer iemand verliest wanneer iedereen 4/10 heeft en de verliezer 3/10. Ondanks dat dit in weze geen verschil uitmaakt want de persoon in kwestie blijft de verliezer en hij heeft in beide gevallen 1 punt te weinig...

Er zullen ook wel vragen zijn waarom ik altijd er een afbeelding bijsteek.
Wel heel simpel, ik merk heus wel wanneer er gebruik is gemaakt van imdb, daarom steek ik er een afbeelding bij, dat is namelijk iets dat je gezien moet hebben.
Aangezien jullie je allemaal hebben ingeschreven voor deze kwis ga ik er van uit dat deze kunst jullie interesseert, dat je er zelf wat over opzoekt en uit jezelf er wat van probeert te leren.

Als dit niet zo is, waarom hebben jullie je er dan voor ingeschreven (mij niet gelaten natuurlijk, enkel de kans dat je het langer zal volhouden is kleiner)?
Dat film dient voor enkel puur entertainment daar hebben verschillende mensen het voor. (niet waar hans ;))
Op zich is dat hun goed recht maar zoals het eigen is aan de mens, is om hun eigen idee vaak als algemeenheid te gaan projecteren.
Een idee over hoe iets is dan ook het meest subjectieve dat er bestaat, net zoals goed-slecht, moeilijk-makkelijk...
Zodoende blijkt voor deze mensen dat als een film niet in hun beeld past vaak als slecht wordt bestempelt (lees als niet-entertainment)
wederom volgt het de routine van de projectie en de uitspraak: "die film IS slecht" wordt geboren...

Hier heb ik dus enkele dingen op te zeggen:
het is niet "de film IS slecht", maar het zou moeten zijn: "IK VIND de film slecht". Aangezien je met je eigen, subjectieve, mening zit, moet je het dan ook als subjectief uitten en niet als objectief.
Aangezien een goed/slecht een waardebepaling is, is het zoiezo altijd subjectief. TENZIJ je de film analyseert, hiervoor is de kennis van het medium nodig. In dit geval film. Aangezien je tijdens het analyseren van een film uitgaat van feiten begin je met een objectief gegeven waardoor, zolang de analist zijn eigen mening voor zichzelf houdt, de conclusie ook objectief zal zijn... zo zal de analist bijvoorbeeld kijken naar wat het doel is van de film: bijvoorbeeld als het doel van de regisseur of filmmaker is een horror te maken, maar het publiek ligt constant te lachen, is hij gefaald in zijn doel en is de film in principe slecht, ondanks dat de entertainmentliefhebber de film als "schitterend" zal aanprijzen...

Maar ik wijk teveel af...

Dus waarom zijn de vragen nu zo moeilijk?
Omdat het vragen zijn die je als kijker moet opmerken en niet gewoon alles moet accepteren als hersenloos kijkvee.
Omdat het vragen zijn die behoren tot de geschiedenis en de uitbouw van het medium tot de hedendaagse cinema
Omdat ik wil dat jullie iets leren en het niet altijd een kwestie is of je de film hebt gezien of niet

Plaats reactie