Topografie-quiz: de zwakste schakel

Speel hier quizzen over diverse onderwerpen!
Plaats reactie
Antoon
Admin

Bericht door Antoon » 05 dec 2005, 18:17

Nog bedankt Gilles :) Dan heb ik inmiddels de antwoorden binnen van:

Tom
Jari
Gilles
Olaf
Hans
Chris
Alain
Robert
Rach
Joël
Erik

Ik zou dus nog graag de antwoorden krijgen van:

Filip

Antoon
Admin

Bericht door Antoon » 12 dec 2005, 09:01

Het is inmiddels een week geleden dat ik de vragen heb gesteld en van Filip heb ik nog niets gehoord, ook niet nadat ik hem afgelopen vrijdag een PB ter herinnering heb gestuurd. Dat maakt hem de zwakste schakel van deze ronde. De uitslag is als volgt:

Tom 8/20
Jari 14/20
Gilles 3/20
Olaf 16/20
Hans 12/20
Chris 8/20
Alain 16/20
Robert 10/20
Rach 12/20
Joël 14/20
Erik 16/20
Filip aka a2e2i 0/20

De antwoorden waren als volgt:
1) Van welk land is Tirana de hoofdstad?
Albanië
2) In welk land ligt de stad Mekka?
Saoedi-Arabië
3) Nederland heeft de Randstad en België de Vlaamse Ruit als grote verstedelijkte gebieden. Maar hoe heet een soortgelijk gebied in Duitsland niet ver over de grens, met steden als Duisburg, Essen en Dortmund?
Ruhrgebied
4) Tussen welke twee landen is de langste landsgrens ter wereld te vinden?
VS en Canada
Deze grens is bijna 8900 kilometer lang (6400 kilometer van Atlantische naar Grote oceaan en 2500 kilometer van Grote naar Arctische oceaan = Alaska). De grens tussen Argentinië en Chili is ruim 5100 kilometer lang.

5) Wat is de naam van het belangrijkste eiland van Indonesië, waar het grootste deel van de bevolking woont en waar ook de hoofdstad Jakarta is te vinden?
Java
6) Welk land heeft meer inwoners: Italië of Spanje?
Italie, want deze heeft 58 miljoen inwoners en Spanje 40 miljoen
7) Welk kanaal in Midden-Amerika verbindt de Atlantische met de Grote oceaan?
het Panama kanaal
8 ) Wat is de naam van de hoogste berg van Afrika?
Kilimanjaro, bijna 6000 meter
9) In welk land ligt de Utigord waterval, met 800 meter de hoogste waterval van Europa?
Noorwegen
10) In welk land (in slechts één land) ligt de langste spoorwegtunnel ter wereld?
Japan, de Seikantunnel is 53.9 kilometer lang. De Kanaaltunnel tussen Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk is 50 kilometer lang.

De vragen voor de volgende ronde:
1) Wat is de (administratieve) hoofdstad van Brazilië?
2) In welk land ligt de stad Leipzig?
3) Wat is de naam van China’s afvallige provincie, gelegen op een eiland voor de kust van China en waar in de hoofdstad, sinds kort, de hoogste wolkenkrabber ter wereld staat?
4) Wat is het kleinste (soeverein/zelfstandig/met staatshoofd) land ter wereld?
5) Bij welk land hoort de eilandengroep van Hawaii?
6) Welk land heeft meer inwoners: Indonesië of Japan?
7) Aan welke rivier liggen steden als Wenen, Boedapest en Belgrado?
8 ) Wat gebergten op het land zijn, zijn troggen in de zeeën en oceanen. Wat is de naam van de trog met het diepste punt op aarde? (ruim 11.000 meter diep)
9) In welk Afrikaans land (Sahara) werd de hoogste temperatuur (58 graden in de schaduw) ooit gemeten?
10) Bij welke stad en in welke staat in de VS, bevindt zich het grootste themapark van de wereld: Disney World? (stad en staat ieder 1 punt)

Antoon
Admin

Bericht door Antoon » 12 dec 2005, 14:16

Ik heb de antwoorden binnen van:

Olaf
Robert
Joël
Erik

Hans
Forum voor de Fans fan
Contacteer:

antwoorden TOPO kwis 4e ronde

Bericht door Hans » 13 dec 2005, 21:50

kkkk
eerlijk is eerlijk en dat is dus niet oneerlijk!

dentom
Moderator
Contacteer:

Bericht door dentom » 14 dec 2005, 02:43

ik ga wegens tijdsgebrek en onkunde in dit vak forfait moeten geven, antoon, het was zeer leuk en ik zal de kwis blijven volgen, maar ik vraag een 0 aan :)

Antoon
Admin

Re: antwoorden TOPO kwis 4e ronde

Bericht door Antoon » 14 dec 2005, 08:48

Hans schreef:kkkk
:?:
dentom schreef:ik ga wegens tijdsgebrek en onkunde in dit vak forfait moeten geven, antoon, het was zeer leuk en ik zal de kwis blijven volgen, maar ik vraag een 0 aan :)
Jammer, volgens mij kost het toch niet zoveel tijd de vragen te beantwoorden. En de mensen die al hebben geantwoorden hebben bijna allemaal meer dan de helft goed, dus al te moeilijk is het volgens mij ook niet. Ik wil je natuurlijk 'pushen' om toch antwoorden te geven.

Gilles
Olaf
Hans
Robert
Joël
Erik

En ik zou dus nog graag de antwoorden krijgen van:

Jari
Chris
Alain
Rach
En Tom :wink:

whiteknight
Suske en Wiske Megafan
Contacteer:

Bericht door whiteknight » 14 dec 2005, 14:02

mag ik ook mee doen of niet?:P

Antoon
Admin

Bericht door Antoon » 14 dec 2005, 16:02

whiteknight schreef:mag ik ook mee doen of niet?:P
Daarvoor ben je helaas te laat. Een maand geleden zijn we met een aantal mensen aan dit spel begonnen en het idee (de zwakste schakel) is dat er iedere week iemand afvalt. Het is dan niet eerlijk tegenover de anderen om weer mensen te laten meedoen, sorry niet dus.

Antoon
Admin

Bericht door Antoon » 15 dec 2005, 19:37

De komst van antwoorden vlot minder hard dan de eerste weken. Zijn we de vele quizzen al moe? Ik hoop dat ik van een aantal mensen toch nog antwoorden mag verwachten. Anders kunnen we ook om de twee weken een ronde doen :?:

Jari
Gilles
Olaf
Hans
Chris
Alain
Robert
Rach
Joël
Erik

En ik zou dus nog graag de antwoorden krijgen van:

Tom

Antoon
Admin

Bericht door Antoon » 18 dec 2005, 20:23

Tom heeft aangegeven geen antwoorden meer te sturen, dus met 0 punten is hij de zwakste schakel. De uitslag:

Tom 0/20
Jari 6/20
Gilles 5/20
Olaf 16/20
Hans 11/20
Chris 8/20
Alain 13/20
Robert 15/20
Rach 10/20
Joël 14/20
Erik 7/20

De juiste antwoorden waren:

1) Wat is de (administratieve) hoofdstad van Brazilië?
Brasilia (dit moest echt precies goed zijn)
2) In welk land ligt de stad Leipzig?
Duitsland
3) Wat is de naam van China’s afvallige provincie, gelegen op een eiland voor de kust van China en waar in de hoofdstad, sinds kort, de hoogste wolkenkrabber ter wereld staat?
Taiwan. Er is vaak Hong Kong gezegd maar het maakt gewoon deel uit van China, ondanks het een grote zelfstandigheid heeft (autonomie). De hoogste wolkenkrabber van Hong Kong is trouwens 415 meter hoog en dat van de hoofdstad van Taiwan 509 meter.
4) Wat is het kleinste (soeverein/zelfstandig/met staatshoofd) land ter wereld?
Vaticaanstad, 0.44 vierkante kilometer
5) Bij welk land hoort de eilandengroep van Hawaii?
Verenigde Staten
6) Welk land heeft meer inwoners: Indonesië of Japan?
Indonesië, want deze heeft 242 miljoen inwoners en Japan ruim 127 miljoen
7) Aan welke rivier liggen steden als Wenen, Boedapest en Belgrado?
de Donau
8 ) Wat gebergten op het land zijn, zijn troggen in de zeeën en oceanen. Wat is de naam van de trog met het diepste punt op aarde? (ruim 11.000 meter diep)
Marianentrog, in Azië
9) In welk Afrikaans land (Sahara) werd de hoogste temperatuur (58 graden in de schaduw) ooit gemeten?
Libië, in Al’Azizya Dit had toch één persoon goed :P
10) Bij welke stad en in welke staat in de VS, bevindt zich het grootste themapark van de wereld: Disney World? (ieder 1 punt)
Orlando, Florida Er is vaak Miami gezegd, maar deze stad ligt nog zo’n 400 kilometer van Orlando vandaan.

De vragen voor de volgende (vijfde) ronde volgen morgenvroeg.

Antoon
Admin

Bericht door Antoon » 19 dec 2005, 09:24

De vragen voor ronde 5:

1) Van welk land is Havana de hoofdstad?
2) In welk land ligt de stad Casablanca?
3) Het Verenigd Koninkrijk bestaat uit een viertal gebiedsdelen, waarvan Engeland de grootste is en de meeste inwoners telt. Noord-Ierland is bekend om het conflict tussen de katholieken en protestanten. Maar hoe heten de andere twee gebiedsdelen, die direct aan Engeland grenzen? (voor elk één punt)
4) Door welk land wordt het ministaatje San Marino geheel omgeven?
5) Wat is het grootste eiland ter wereld?
6) Afgelopen vrijdag las ik dat vandaag (maandag 19 december) een mijlpaal wordt bereikt met het aantal aardbewoners. Hoeveel miljard mensen wonen er vandaag op aarde? (op één decimaal nauwkeurig)
7) In welk land ligt het Vänern-meer, één van de grootste meren van Europa?
8 ) Wat is de naam van het hoogste punt van Nederland, bij het drielandenpunt met België en Duitsland?
9) In welk land ligt de hoogste waterval ter wereld?
10) In welke stad en ik welk land staat de Sagrada Familia? (stad en land ieder één punt)

Antoon
Admin

Bericht door Antoon » 19 dec 2005, 10:25

De antwoorden zijn binnen van:

Jari
Gilles
Olaf
Hans
Alain
Robert
Rach
Joël
Erik

Ik zou nog graag de antwoorden krijgen van:

Chris

Antoon
Admin

Bericht door Antoon » 25 dec 2005, 13:36

Ook van Chris heb ik nu de antwoorden binnen en samen met Erik heeft hij de laagste score. Extra vragen voor beiden staan helemaal onderaan deze post. Eerst even de score:

Jari 12/20
Gilles 12/20
Olaf 16/20
Hans 12/20
Chris 10/20
Alain 18/20
Robert 12/20
Rach 12/20
Joël 14/20
Erik 10/20

De antwoorden op de vragen zijn:

1) Van welk land is Havana de hoofdstad?
Cuba
2) In welk land ligt de stad Casablanca?
Marokko
3) Het Verenigd Koninkrijk bestaat uit een viertal gebiedsdelen, waarvan Engeland de grootste is en de meeste inwoners telt. Noord-Ierland is bekend om het conflict tussen de katholieken en protestanten. Maar hoe heten de andere twee gebiedsdelen, die direct aan Engeland grenzen? (voor elk één punt)
Schotland en Wales
4) Door welk land wordt het ministaatje San Marino geheel omgeven?
Italië
5) Wat is het grootste eiland ter wereld?
Groenland, ruim 2 miljoen vierkante kilometer
Australië is weliswaar groter (meer dan 7,5 miljoen vierkante kilometer), maar officieel geen eiland. Samen met een groot aantal eilandgroepen en Nieuw-Zeeland vormt Australië het werelddeel Oceanië en omdat Australië het grootst is wordt dat als het vasteland van dit werelddeel gezien.

6) Afgelopen vrijdag las ik dat vandaag (maandag 19 december) een mijlpaal wordt bereikt met het aantal aardbewoners. Hoeveel miljard mensen wonen er vandaag op aarde? (op één decimaal nauwkeurig)
6,5 miljard mensen
7) In welk land ligt het Vänern-meer, één van de grootste meren van Europa?
Zweden
8 ) Wat is de naam van het hoogste punt van Nederland, bij het drielandenpunt met België en Duitsland?
Vaalserberg
9) In welk land ligt de hoogste waterval ter wereld?
Venezuela, het is de Angel waterval met een vrij verval van 979 meter
10) In welke stad en ik welk land staat de Sagrada Familia? (stad en land ieder één punt)
Barcelona, Spanje

En dan tot slot de extra vragen voor Chris en Erik:

1) In welk land ligt de stad Napels
2) Welk werelddeel heeft het grootste landoppervlak?
3) Wat is de langste rivier van Frankrijk?
4) Vlak bij het drielandenpunt met België en Duitsland ligt het hoogste punt van Nederland: de Vaalserberg. Geef een schatting hoe hoog deze is. Degene die het dichtst bij de goede hoogte zit krijgt twee punten en de ander één. Tenzij je er meer dan 100 meter naast zit. Dat zou ik wel erg veel vinden en dan is het: geen punten.
5) In welk land is het Yellowstone National Park te vinden waar onder andere de hoogste geiser ter wereld is te vinden (Steamboat Geyser, maximale hoogte zo’n 115 meter)?

Wissewis
Suske en Wiske kenner

Bericht door Wissewis » 25 dec 2005, 18:24

Is het niet zo dat Groenland bestaat uit een paar eilanden bedekt met ijs, waardoor het ook niet wordt beschouwd als 1 eiland waardoor Nieuw Guinea het grootste eiland is... Ik had het alsnog fout hoor, maar toch :wink:

Joël
Forum voor de Fans fan

Bericht door Joël » 25 dec 2005, 19:54

Groenland bestaat wel voor het grootste gedeelte uit ijs, maar het is wel één geheel. Ik had trouwens Australië als antwoord, maar ik bedacht me later dat dat een continent is, dus mag het geen eiland meer heten, zoals Antoon ook al vermeldde in zijn antwoorden :) .

Volgens mij is dit de top 3 van grootste eilanden:

1) Groenland
2) Nieuw Guinea
3) Borneo

Maar de nr's 2 en 3 zijn eigenlijk eilanden met 2 landen.

Even tussendoor: Antoon, complimenten voor de kwis, er zitten leuke vragen tussen en hij is (nog) redelijk te doen! :D

Plaats reactie