[Nooit Afgewerkt] De Sonometer

Bespreek hier de verhaal-lijnen en scenario's (dus de inhoud van de boeken)
Rikki - Erik
DE Suske en Wiske freak!
Contacteer:

Re: [Nooit Afgewerkt] De Sonometer

Bericht door Rikki - Erik » 05 okt 2019, 10:07

http://stripspeciaalzaak.be/StripFacts.php#Suske-Wiske

Het verhaal gaat worden afgemaakt door Dirk Stallaert en François Corteggiani

SWvx
Suske en Wiske Megafan

Bericht door SWvx » 12 okt 2019, 19:32

Rikki - Erik schreef:
05 okt 2019, 10:07

"Afgemaakt" is een groot woord. Ze gaan hun eigen versie van De Sonometer schrijven. Er is gewoon veel te weinig materiaal om echt het verhaal van Vandersteen af te maken. Amper vier halve platen, waarvan slechts één met tekst. Vandersteen heeft nooit echt het verhaal voor deze titel uitgewerkt. Hij stopte er al mee na een kleine basis te hebben gemaakt en ging aan andere verhalen werken. Valt niet te vergelijken met bijvoorbeeld "Kuifje en de Alfa-kunst" dat al veel verder stond toen de tekenaar overleed. En zelfs dat werd nooit afgemaakt, op een paar niet-officiële uitgaven na. Ik ben hier niet echt happig op. De twee die hier nu een versie van gaan maken kunnen gewoon nooit hetzelfde idee voor het verhaal hebben dan Vandersteen had. De keuze voor de auteurs maakt mij ook niet echt warm. Als ze hier echt een verhaal van wilden maken dat in de buurt zou komen van een volwaardig S&W-verhaal uit Kuifje-weekblad hadden ze dit beter aan Paul Geerts overgelaten. Van alle opvolgers van Vandersteen heeft Geerts de geestelijke vader het beste gekend en hij zou nog het meest in staat zijn om iets te bedenken dat in de buurt komt van een verhaal van Vandersteen.
Laatst gewijzigd door SWvx op 15 okt 2019, 11:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Henmii
Suske en Wiske Megafan

Bericht door Henmii » 14 okt 2019, 18:44

Dus ze gaan van een paar platen een compleet album maken? Dit kan toch alleen maar tegenvallen, zeker als het in de huidige stijl is en van der Gucht en Morjaeu in de nek hijgen!

Michiel
Suske en Wiske fan

Bericht door Michiel » 21 okt 2019, 20:00

Ik begrijp dat ze het juist in de stijl van de blauwe reeks gaan tekenen:
Voor het negende blauwe album "De sonometer" wil hij "de oorspronkelijke stijl zo goed mogelijk benaderen," zegt Dirk Stallaert in Het Nieuwsblad. Het is inderdaad de bedoeling om de sfeer van eind jaren 50 te vatten in het nieuwe verhaal, bevestigt Toon Horsten van De Standaard-uitgeverij, "maar inhoudelijk kan dat natuurlijk alle kanten uitgaan."

Aan VRT NWS zegt Stallaert dat hij graag "auto's en vliegtuigen uit de jaren 50 en 60 tekent" en ook voor de spanning in een verhaal is die periode interessant, "toen iemand nog echt kon verdwijnen, bijvoorbeeld, want de smartphone bestond nog niet."

Pikant detail: Dirk Stallaert solliciteerde ooit bij Willy Vandersteen zelf, begin jaren 80, maar kon toen niet beginnen, omdat er geen plaats was, hoewel zijn tekeningen “lang niet slecht” waren volgens een briefje van Vandersteen.

Voor dit nieuwe blauw album heeft hij best wel wat plankenkoorts, zegt Dirk Stallaert, "want iedereen kijkt over mijn schouder mee. Het is een moeilijke opdracht in een stijl die ik nog niet vaak heb geprobeerd, maar ik heb veel bewondering voor Hergé", onder wiens invloed Vandersteen toentertijd stond. In de "zeer ervaren scenarist" Corteggiani heeft de tekenaar "alle vertrouwen".
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/10/08 ... t-afgewer/

Ik hoop dan ook dat ze het album net zo lang maken als de delen uit de blauwe reeks. Meer stroken geeft meer ruimte om het verhaal uit te diepen. De albums van de laatste jaren zijn allemaal zo "vluchtig" en soms van de hak op de tak.

Henmii
Suske en Wiske Megafan

Bericht door Henmii » 22 okt 2019, 10:45

@Michiel,

Ik hoop het, we zullen het zien.

MrJohn
Suske en Wiske Megafan

Bericht door MrJohn » 24 dec 2019, 11:05

SWvx schreef:
12 okt 2019, 19:32
Rikki - Erik schreef:
05 okt 2019, 10:07

"Afgemaakt" is een groot woord. Ze gaan hun eigen versie van De Sonometer schrijven. Er is gewoon veel te weinig materiaal om echt het verhaal van Vandersteen af te maken. Amper vier halve platen, waarvan slechts één met tekst. Vandersteen heeft nooit echt het verhaal voor deze titel uitgewerkt. Hij stopte er al mee na een kleine basis te hebben gemaakt en ging aan andere verhalen werken. Valt niet te vergelijken met bijvoorbeeld "Kuifje en de Alfa-kunst" dat al veel verder stond toen de tekenaar overleed. En zelfs dat werd nooit afgemaakt, op een paar niet-officiële uitgaven na. Ik ben hier niet echt happig op. De twee die hier nu een versie van gaan maken kunnen gewoon nooit hetzelfde idee voor het verhaal hebben dan Vandersteen had. De keuze voor de auteurs maakt mij ook niet echt warm. Als ze hier echt een verhaal van wilden maken dat in de buurt zou komen van een volwaardig S&W-verhaal uit Kuifje-weekblad hadden ze dit beter aan Paul Geerts overgelaten. Van alle opvolgers van Vandersteen heeft Geerts de geestelijke vader het beste gekend en hij zou nog het meest in staat zijn om iets te bedenken dat in de buurt komt van een verhaal van Vandersteen.
Ik vind dat je wat Paul Geerts betreft wel gelijk hebt.

Je zou verwacht hebben dat ze dat gedaan hadden.

En toch kijk ik naar het nieuwe verhaal uit.
Ik ben 'n Suske en Wiske-fan vanaf de seventies en ben ook lid van de fanclub. Ik verzamel en lees ook andere boeken en strips.

Plaats reactie