[Nooit Afgewerkt] De Sonometer

Bespreek hier de verhaal-lijnen en scenario's (dus de inhoud van de boeken)
dentom
Moderator
Contacteer:

[Nooit Afgewerkt] De Sonometer

Bericht door dentom » 19 jan 2013, 17:27

De opvolger voor "Het Gouden Paard" in het weekblad Kuifje was een verhaal getiteld "De Sonometer".
In de biografie staat een afbeelding van een halve pagina, deze is samen met wat meer uitleg over het verhaal, te bekijken op de site van Frank.
http://suskeenwiske.ophetwww.net/albums ... schets.php

In ieder geval, met de veiling van 100 jaar Vandersteen, is er na bijna 20 jaar, eindelijk nog eens een nieuwe afbeelding beschikbaar van dit nooit afgewerkte verhaal.

Afbeelding
(klik op de afbeelding voor een groter formaat)

esteban
Forum voor de Fans fan
Contacteer:

Re: [Nooit Afgewerkt] De Sonometer

Bericht door esteban » 19 jan 2013, 22:23

Interessant! Dit boeit me wel, zo'n onafgewerkt project. Ik ben razend benieuwd naar wat het zou geworden zijn en hoop op meer te verschijnen plaatjes. Het doet me wat denken aan het nooit voltooide Robbedoes en Kwabbernoot album van Tome & Janry, Robbedoes in Cuba. Ik blijf hopen dat deze alsnog zal verschijnen in de randreeks. Ik betwijfel of het ooit zou gebeuren, maar zou de mogelijkheid bestaan dat het huidige team dit project opnieuw zou mogen oppikken?

cees
Forum voor de Fans fan

Bericht door cees » 20 jan 2013, 09:03

Kan het zo snel niet vinden welk jaartal komt deze tekening ??
mijn nieuwe email adres is

rover12031@outlook.com

Antoon
Admin

Bericht door Antoon » 20 jan 2013, 11:19

Omdat 'De Sonometer' de opvolger was van 'Het gouden paard', en de publicatie van dat laatste verhaal op 23 april 1959 eindigde, neem ik aan dat deze plaat in begin 1959 gemaakt moet zijn.

Rikki - Erik
DE Suske en Wiske freak!
Contacteer:

Bericht door Rikki - Erik » 20 jan 2013, 15:51

dentom
Moderator
Contacteer:

Bericht door dentom » 20 jan 2013, 15:55

daar hebt ge dan 17 jaar op wachten om daar eens iets nieuws van te zien, wanneer plots een volledige plaat tevoorschijn komt!

Als dat de moeite is, mogen ze die van mij toch ook eens bundelen hoor :)

Rikki - Erik
DE Suske en Wiske freak!
Contacteer:

Bericht door Rikki - Erik » 20 jan 2013, 17:45

De plaat die ik zojuist heb geplaatst was te zien bij de tentoonstelling tgv. 65 jaar Suske en Wiske te Brussel (stadhuis)

Rikki - Erik
DE Suske en Wiske freak!
Contacteer:

Bericht door Rikki - Erik » 22 jan 2013, 12:53

Wat ik me afvraag; zou dit verhaal ook kunnen zijn gemaakt NA de reis met Maria Rosseels? Dus eind november 1959?
De reis was van september tot half november 1959.
Echter... Het gouden paard is eind maart 1959 gestopt in weekblad Kuifje... dus een opvolger zou er al eerder moeten zijn geweest.
Maar... T Prinske liep ook langer door en stopte ook tegen eind 1959... Dus wellicht is dit verhaal toch van rond eind 1959?
Zie ondertussen dat dit niet kan, t Prinske stopte al in oktober.

Diederik
Bezoeker

Bericht door Diederik » 27 jan 2013, 20:00

Merho van Kiekeboe kocht ooit op een veiling enkele van deze platen en heeft ze aan zijn muur hangen. Is absoluut de moeite. Hij heeft ze mij laten zien. Klasse! Jammer dat het nooit afgewerkt en verschenen is. Volgens mij zijn er maximaal een drietal blz, maar niemand weet precies hoe het scenario verder evolueerde. Bij mijn weten komen de tekeningen en het idee uit zomer en najaar 58.
Mijn mening hoeft niet de uwe te zijn.

Rikki - Erik
DE Suske en Wiske freak!
Contacteer:

Bericht door Rikki - Erik » 27 jan 2013, 22:15

Ik heb zelf nieuwe informatie die suggereert dat het verhaal eind 1959 kan zijn geschreven, en dat er wellicht in 1960 nog aan is gewerkt. Ik moet het nog onderzoeken, maar als je kan duidelijk maken waarom het zomer of najaar 58 moet zijn, dan is dat stukje informatie ook zeer waardevol!

Diederik
Bezoeker

Bericht door Diederik » 27 jan 2013, 22:35

Tja, dat is mij ooit verteld, al een aantal jaar geleden door iemand. Ik nam het voor waar aan, maar ik kan er wel eens achteraan gaan. Dan weten we meteen hoe hoog het waarheidsgehalte is.
Mijn mening hoeft niet de uwe te zijn.

Nosferatu
Die-hard fan

Bericht door Nosferatu » 31 jan 2013, 19:21

Dat zou fijn zijn, want dat interesseert me.
... Maar ook hoe in verre het verhaal door alléén maar afbeeldingen samen gevat kan worden, zoals het niet afgewerkte verhaal van Kuifje, nl. Kuifje en de Alpha-Kunst!
Mijn strip `De Orkaan´ is weer online!!!
Te lezen op http://suskeenwiske.ophetwww.net

MrJohn
Suske en Wiske Megafan

Bericht door MrJohn » 25 feb 2013, 01:53

Diederik schreef:Merho van Kiekeboe kocht ooit op een veiling enkele van deze platen en heeft ze aan zijn muur hangen. Is absoluut de moeite. Hij heeft ze mij laten zien. Klasse! Jammer dat het nooit afgewerkt en verschenen is. Volgens mij zijn er maximaal een drietal blz, maar niemand weet precies hoe het scenario verder evolueerde. Bij mijn weten komen de tekeningen en het idee uit zomer en najaar 58.
Het verhaal over De Sonometer ken ik van de biografie, die ik zelf heb. Als 't 1958 was. kwam 't misschien onder invloed van de Wereldtentoonstelling in Brussel dat jaar.

Jammer dat 't nooit is afgemaakt en verschenen, misschien kunnen ze 't inderdaad uitbrengen in dezelfde vorm als Kuifje en de Alpha-Kunst.

Om 't interessant en goed informatief te maken heb ik even de letterlijke tekst uit Ronald Grossey's Studio Vandersteen - Kroniek van een legende 1947-1990 (blz. 94) erbij gehaald:

"Na zijn reis begon hij nog wel aan een verhaal voor de Blauwe Reeks De Sonometer, door Eduard De Rop De geluidsmaniak genoemd. Het verhaal was geïnspireerd op zijn verblijf in Japan, met straatbeelden van Tokio, waarin een zekere professor Tellenbol in Japan de invloed van het geluid en het lawaai op onze omgeving gaat bestuderen. Na drie pagina's schetsen stopte Vandersteen met het verhaal. Zijn besluit stond vast, hij zou niet meer voor Kuifje tekenen."

Het was dus na zijn reis met Maria Rosseels. Na 15 november 1959.

:D
Ik ben 'n Suske en Wiske-fan vanaf de seventies en ben ook lid van de fanclub. Ik verzamel en lees ook andere boeken en strips.

S&W lover
Suske en Wiske Megafan

Bericht door S&W lover » 08 sep 2013, 08:28

oow wat een leuk album zou dat geweest zijn:

suske en wiske bezoeken samen met lambik het oude china, daar ontmoeten ze ChingTan, een oude wijze chinees. ChingTan verteld dat er een sonometer verborgen ligt. maar hij is ontdekt door criminelen.

maar als er plots met de Sonometer word geknoeid...verandert de zaak!
kunnen suske en wiske de sonometer veilig terug brengen naar waar het vandaan kwam.
of zal het oude china ten onde gaan?

dit is zomaar een verhaal die ik heb verzonnen bij deze titel.

Plaats reactie