113. Het geheim van de gladiatoren (Goud voor Rome)

Bespreek hier de verhaal-lijnen en scenario's (dus de inhoud van de boeken)
Antoon
Admin

Bericht door Antoon » 28 aug 2004, 09:16

Ik vind beide namen wel iets hebben. Het enige dat ik tegen "het geheim van de gladiatoren" heb is dat het te lang is :mrgreen:

Hedlims
Suske en Wiske Megafan

Bericht door Hedlims » 16 nov 2007, 19:41

Antoon schreef:Ik vind beide namen wel iets hebben. Het enige dat ik tegen "het geheim van de gladiatoren" heb is dat het te lang is :mrgreen:
Om hier nog maar eens op terug te komen; misschien is de verkorte titel in de albumlijst op http://studiovandersteen.nl de oplossing: 'het gladiatorengeheim'? (Zou deze titel echt veranderd zijn?)

Shifty
Bezoeker

Re: 113. Het geheim van de gladiatoren (Goud voor Rome)

Bericht door Shifty » 24 apr 2018, 19:58

In het begin van het verhaal ontbreekt een stuk
Sus , Wis en Lambik zijn gevangen genomen, komen toe in Rome en een stier gaat hen aanvallen...
de volgende plaat is de stier geveld door Lambik (je ziet stier uitgeteld liggen in de verte en "de man met de mantel heeft de krachttoer van Lambik opgemerkt"
Is dat stuk verloren gegaan of door plaatsgebrek opgeofferd...?
Heeft er iemand die ontbrekende platen nog ergens?

SWvx
Suske en Wiske fan

Re: 113. Het geheim van de gladiatoren (Goud voor Rome)

Bericht door SWvx » 31 mei 2018, 20:51

Shifty schreef:In het begin van het verhaal ontbreekt een stuk
Sus , Wis en Lambik zijn gevangen genomen, komen toe in Rome en een stier gaat hen aanvallen...
de volgende plaat is de stier geveld door Lambik (je ziet stier uitgeteld liggen in de verte en "de man met de mantel heeft de krachttoer van Lambik opgemerkt"
Is dat stuk verloren gegaan of door plaatsgebrek opgeofferd...?
Heeft er iemand die ontbrekende platen nog ergens?
Ja dat is goed mogelijk. Het gebeurde bij de meeste verhalen die oorspronkelijk in de blauwe reeks (en dus eerst in Kuifje weekblad) verschenen dat men er stukken uit knipte om het aan de standaardlengte van een album uit de vierkleurenreeks te laten voldoen. Enkel Het Spaanse spook werd niet ingekort, als ik mij niet vergis. Erg jammer eigenlijk. Men heeft dat zelfs met enkele oudere verhalen uit de rode reeks ook gedaan (ik denk bijvoorbeeld aan Rikki en Wiske, Op het eiland Amoras, de sprietatoom, de stalen bloempot). Als je het volledige verhaal wilt lezen zal je dus een blauwe versie van het album moeten zoeken. Het album verscheen oorspronkelijk in 1953, maar er waren nog heruitgaven in 1983, 1996 en 2010.

Plaats reactie