Over de teloorgang van het S&W verhaal

Praat hier over alles dat maar met Suske en Wiske te maken heeft
Plaats reactie
Zippo
Bezoeker

Over de teloorgang van het S&W verhaal

Bericht door Zippo » 22 jul 2019, 14:26

1. Een goed verhaal wordt gedragen door uitgewerkte karakters, langzaam oplossend mysterie en sfeer.
2. Uitgewerkte karakters in een fantasy-plot, zijn meeslepender dan dode karakters in een 'realistisch' plot
3. Wanneer het verhaal alleen maar sneltrein-vaart actie is, waar de personages als marionetten doorheen getrokken worden, haak je als lezer snel af
4. Actie is niet hetzelfde als mysterie.
5. Door personages ouder te maken, worden ze niet meer uitgewerkt
6. Een verhaal dat begint met een persoonlijke obsessie/verlangen/irritatie van een van de hoofdpersonen, is vele malen boeiender dan meteen te beginnen met vergezochte boosaardige projecten van een boef die de lezer niet kent.
7. Een verhaal waarbij Suske en Wiske een beetje staan te kijken naar allerlei moeilijke capriolen van net geïntroduceerde boeven, of op de actualiteit geïnspireerde toestanden, zonder zweem van mysterie of sfeer, en zonder een persoonlijke inzet van onze helden, is uitermate vervelend om te lezen.
8. Als de tekenaar geen leven en karakter in de personages weet te brengen, kunnen hun belevenissen ook niet boeien, hoe spectaculair ze ook zijn.
9. Uitgewerkte karakters hebben dualiteit. Een goed geschreven Wiske is niet alleen een stoere alleskunnende powergirl, ze is neigt ook naar jaloezie en heethoofdigheid. Een goed geschreven Suske staat niet alleen sullig te kijken hoe Wiske alles oplost, hij is ook bedachtzaam en heldhaftig als het echt nodig is. Een goed geschreven Lambik is niet alleen een stuntelende idioot met hoogmoedswaanzin, hij heeft ook scherpe ideeën en is betrokken bij zijn companen.
10. Goede verhalen voelen aan als 1 geheel, waarbij de gebeurtenissen ondanks het fantastische aspect 'logisch' aanvoelen, gezien de karakteristieken van de personages.
11. Veel nieuwe verhalen voelen aan als of er een vergezochte plot is verzonnen, al dan niet geïnspireerd op een historische of actuele gebeurtenis, waar vervolgens S & W nog ingeplakt moeten worden.
12. Er is een grens aan wat je met karakters kunt doen, zonder de essentie van hun persoonlijkheid te verliezen. Dit geldt zowel voor de handeling als de tekening, hoewel de handeling opvallend genoeg nog belangrijker lijkt. De recente hommage-albums voelen meer aan als S&W dan de reguliere reeks, doordat ze beter geschreven zijn, met meer liefde voor de karakters, terwijl de tekenstijl meer afwijkt.

Jeroen
Suske en Wiske Megafan
Contacteer:

Re: Over de teloorgang van het S&W verhaal

Bericht door Jeroen » 24 jul 2019, 14:13

Eens met alle bovenstaande, en ik moet ook toegeven dat de verhalen de laatste tijd zeer te wensen overlaten. De uitgeverij had er ook voor kunnen kiezen om na Paul Geerts te stoppen met Suske en Wiske. Vandersteen was een geweldig verhalenverteller, en ook Geerts heeft een aantal zeer goede verhalen op zijn naam staan. Daarna ging het snel bergafwaarts, en hoewel de tekeningen tegenwoordig best te pruimen zijn, moet Suske en Wiske het echt niet meer hebben van de goede verhalen.

Aan de andere kant: Suske en Wiske zijn er nog, en hoewel van Gught geen Geerts en zeker geen Vandersteen is, spreken de nieuwe verhalen van Suske en Wiske toch nog steeds een doelgroep aan, ook al is het niet meer de "oude" doelgroep die de oude verhalen gewend zijn. Misschien moeten we toch maar koesteren dat de reeks ondanks de matige verhalen, ondanks de metamorfoses, en ondanks het andere formaat en layout van de albums nog steeds wordt voortgezet, en een nieuw jong publiek aanspreekt. Ik ben het dus volledig met je eens, maar ik ben bang dat het niet anders is. Ik koop ze nog om mijn collectie compleet te houden, maar ik verwacht geen sterke verhalen meer. Zelfs de links naar oudere albums (zoals bijvoorbeeld het komende album "Het Lekkere Lab" waar wordt verwezen naar de Wolkeneters) zijn heel vaak zelfs ongepast. Soms probeert van Gught de oude lezer te plezieren met dergelijke verwijzingen, maar het pakt meestal niet best uit. Intussen pak ik er liever nog maar eens een oud album bij.

Plaats reactie