Familienamen

Praat hier over alles dat maar met Suske en Wiske te maken heeft
Plaats reactie
Minilotje
Bezoeker

Familienamen

Bericht door Minilotje » 15 dec 2014, 13:52

Misschien is dit al eens aan de orde geweest, maar hebben Suske, Wiske, Sidonie, Lambik eigenlijk familienamen en/of zijn die bekend? Alleen bij Professor Barabas heb ik het gevoel dat dat zijn achternaam is, hoewel me hier weer zijn voornaam ontgaan is? Alleen van Jerommeke zou ik denken dat ie geen achternaam heeft, hij komt immers uit de oertijd?

AJG
Suske en Wiske kenner
Contacteer:

Re: Familienamen

Bericht door AJG » 15 dec 2014, 13:57

Sidonia van Stiefrijke.

De rest heeft geen achternaam voor zover ik weet.

Hamirubi
Suske en Wiske Megafan

Bericht door Hamirubi » 15 dec 2014, 14:15

Suske zou wel eens Francies "Suske" Antigoon kunnen heten (als afstammeling van die andere Sus Antigoon).

BobF
Bezoeker
Contacteer:

Bericht door BobF » 16 dec 2014, 13:54

Gezien Wiske familie is van Sidonia is er de mogelijkheid dat ook zij "van Stiefrijke" heet (al hoeft dat natuurlijk niet perse).

Logischerwijs zou Suske "Francis of Franciscus Antigoon" moeten heten.

Antoon
Admin

Bericht door Antoon » 18 dec 2014, 18:56

Ik heb toevallig net 'Suske de rat' nog eens gelezen en daaruit blijkt dat de achternaam van Suske inderdaad Antigoon is. Hij zou zelfs op dit moment de laatste zijn met deze achternaam.

Rikki - Erik
DE Suske en Wiske freak!
Contacteer:

Bericht door Rikki - Erik » 20 dec 2014, 14:15

BobF schreef:Gezien Wiske familie is van Sidonia is er de mogelijkheid dat ook zij "van Stiefrijke" heet (al hoeft dat natuurlijk niet perse).
Diegenen die 'De Tuf-Tuf-club' hebben gelezen zullen weten dat Sidonia de laatste naam-draagster is, anders was Wiske wel ontvoerd geworden door de raaf.

BobF
Bezoeker
Contacteer:

Bericht door BobF » 20 dec 2014, 18:57

De brief waarin staat dat Sidonia de laatste afstammeling is werd in 1851 geschreven door de baron. Die kon niet weten wat er in de komende 100 jaar nog zou gebeuren.

Antoon
Admin

Bericht door Antoon » 20 dec 2014, 19:47

In de brief staat niet specifiek de naam van Sidonia, maar is gericht aan het nageslacht van de baron. Later in het verhaal wordt nog eens gezegd dat alle Van Stiefrijke's lid zijn van de Tuf-Tuf-club (op de baron na). Omdat Wiske geen lid is, is ze dus ook geen Van Stiefrijke.

BobF
Bezoeker
Contacteer:

Bericht door BobF » 21 dec 2014, 07:07

En dat alles speelde zich 100 jaar eerder af, toen er van Wiske nog geen sprake was en ze dus ook geen lid kon zijn van de club. "Het nageslacht" kan zich in 100 jaar tijd in theorie makkelijk vermenigvuldigen. Het feit dat je ergens geen lid van bent zegt niets over het dragen van een naam, die ook van moeder op dochter kan worden overgedragen.

Zo konden ze 100 jaar eerder b.v. ook geen weet hebben van de nicht van Sidonia (die overigens niets met de naam van doen hoeft te hebben).

Maar het blijft allemaal theorie.

Svenneke
Suske en Wiske Megafan

Bericht door Svenneke » 02 mei 2015, 10:54

Het feit dat ze de 'achternamen-kwestie' open laten vind ik net leuk.Alsof de makers laten uitschijnen:Sus en Wis kunnen van élke familie lid zijn,toch? :)
Suske en Wiskefan sinds 1982

Plaats reactie