Huh?! Strips en Suske en Wiske alleen voor kinderen?!

Praat hier over alles dat maar met Suske en Wiske te maken heeft
Plaats reactie
MrJohn
Suske en Wiske Megafan

Huh?! Strips en Suske en Wiske alleen voor kinderen?!

Bericht door MrJohn » 28 feb 2013, 00:17

Vandaag kreeg ik van een kennis van mij weer 't bekende vooroordeel te horen, dat ik 't nog steeds over Suske en Wiske heb en dat die toch alléén voor kinderen zijn en of ik strips nog niet ontgroeid ben?!!

Ik vind dat dit één van de uitspraken is, die stripliefhebbers 't meest kan beledigen, vinden jullie ook niet?

Toch typisch dat veel mensen strips steeds blijven associëren met alleen kinderen en jeugd?

Aan die literaire strips voor volwassenen vind ik niks aan, behalve strips zoals Alex, Blake en Mortimer, Insiders, Bob Morane e.d.

Ik vraag me af of jullie ook wel eens zulke ervaringen hebben gehad en zulke opmerkingen hebben gekregen?

:evil: :x
Ik ben 'n Suske en Wiske-fan vanaf de seventies en ben ook lid van de fanclub. Ik verzamel en lees ook andere boeken en strips.

AJG
Suske en Wiske kenner
Contacteer:

Re: Huh?! Strips en Suske en Wiske alleen voor kinderen?!

Bericht door AJG » 28 feb 2013, 09:38

Ja, hoor!

Ik ga er meestal maar niet op in; dit soort ongenuanceerde vooroordelen komt eigenlijk altijd voort uit totale onwetendheid (tenminste in mijn omgeving gaat dat zo). Ik trek me er niets van aan.

Anderzijds: mijn vrouw had 15 jaar geleden dezelfde soort vooroordelen, maar inmiddels leest ze ze ook (niet zoveel als ik), en leest ze ze ook alweer voor aan m'n zoontje, die er ook helemaal weg van is.

RijntjeDonkerwoud
Suske en Wiske kenner

Bericht door RijntjeDonkerwoud » 01 mar 2013, 15:32

Ik heb aan de universiteit tot 2x toe een paper geschreven over graphic novels en daar een zeer behoorlijk cijfer voor mogen ontvangen. De tijden zijn veranderd, maar nog niet iedereen is daarvan op de hoogte.

Ik denk dat de comic/graphic novel uitstekend past in recente ontwikkelingen van digitale apparaten (I-pad´s, e-readers, etc) waar teksten mee gelezen kunnen worden. Momenteel wordt er nog vooral naar toegewerkt dat het zoveel mogelijk op een papieren boek gaat lijken, maar in de nabije toekomst is het niet helemaal ondenkbaar dat ook de gevestigde literatuur het visuele en het tekstuele gaat combineren op een manier die lijkt op wat strips ook al doen.

sonnie
Suske en Wiske Megafan

Bericht door sonnie » 03 mar 2013, 00:34

Ik ken het vooroordeel.. Ik deed ooit mee aan het programma Take me out. zodra er een filmpje kwam over suske en wiske was het verhaal snel over. 1 reactie was dat het kinderachtig is..

Maar als ik dan op een fanclubdag rondloop voel ik me erg jong. Dus zo kinderachtig is het eigenlijk helemaal niet.

nick jansen
Suske en Wiske Megafan
Contacteer:

Bericht door nick jansen » 03 mar 2013, 16:01

Mijn antwoord.. Suske en Wiske is wel degelijk voor kinderen..
De tijd dat het gelezen werd door zowel jong als oud lijkt toch steeds verder in het verleden te liggen. Vroeger (hoor mij ik heb niet zo heel veel vroeger met 33 jaar) zaten er vaak nog interessante leerzaken in of dingen waar je iets van op kon steken. Nu zijn de verhalen van de laatste jaren veel dunner qua verhaal geworden en is er minder informatieverstrekking dan jaren geleden. Ook mis ik de dubbele bodems in de humor en lijkt Suske en Wiske een parodie van zichzelf te worden. Lambik de volslagen idioot, Sidonia die steeds meer op de achtergrond verdwijnt. Jerom die alleen nog maar op kan komen draven als krachtpatser die het allemaal wel eventjes oplost (om het verhaal flink snel af te raffelen) Ik mis de diepgang!!!
Uitzonderingen daargelaten zoals het Lijdende Leiden, Suske de Rat en de kwakende Queen.
Ik ben gestopt met het direct kopen van Suske en Wiske als ze uitkomen in de winkel. Ik koop ze wel 2e hands in een winkel of op een rommelmarkt voor de fractie van de nieuwprijs, want ik vind ze nu toch echt wel te duur om ze nieuw aan te schaffen.

Andere stripboek reeksen zijn voor een meer volwassener publiek geschreven
Denk aan Durango, Thorgal, Largo Winch, IRS, Bone,WE, Ode aan Kirihito, Storm en vele andere series.

Als je bedoeld dat stripverzamelaars (ongeacht wat ze verzamelen) allemaal boekjes verzamelen die hun leeftijd zijn ontstegen, ben ik het daar niet mee eens er zijn nu eenmaal meerdere doelgroepen (lees leeftijdscategorieen) voor stripboeken, of laat je een boekje uit de sombrero reeks lezen aan een 10 jarige?? om eens een extreem voorbeeld te geven!

dentom
Moderator
Contacteer:

Bericht door dentom » 03 mar 2013, 17:01

Het probleem om Suske en Wiske in te delen in een leeftijdscategorie is, volgens mij, tweeledig.

Enerzijds de hele reeks en anderzijds Vandersteen zelf!

De hele reeks is problematisch omdat er al zoveel verschenen is, dat de er verhalen zijn die zowel aan het kinderlijke uiteinde van het spectrum zitten (de verhalen van de poppenreeks bijvoorbeeld) en anderzijds verhalen die richting volwassen publiek gaan. (bijvoorbeeld: De ringelingschat, lambiorix, gekke gokker, etc...)

Het tweede probleem is volgens mij Vandersteen zelf. De sterkste tekenaar is hij nooit geweest, maar zijn grote talent zat hem in het feit dat hij op uitzonderlijke wijze zowel jonge lezers als volwassenen kon aanspreken. Letterlijk het "7 tot 77"- publiek. Maar het volk in heel de wereld dat dat talent bezit (en dan nog eens kan leveren in de kwantiteit als hij deed), denk ik dat je op 1 hand kan tellen...

Het huidige team mikt volgens mij meer op een kinderlijk (niet kinderachtig!) publiek. De doelgroep 7 tot 12. En in dat opzicht vind ik best dat ze degelijk tot goed werk afleveren. (met als absolute uitschieter het door mij tot instant-klassieker verheven "de rillende rots") Het wil niet zeggen omdat het gericht is aan jongeren, dat het daarom slecht is. :)

Wat ik wel minder vind, is dat het de norm volgt van kindvriendelijkheid. Alle media voor kinderen zijn, in mijn opinie, ziek in hetzelfde bed. Niemand durft de kinderen nog bang te maken. Terwijl dat net de kracht van een verhaal is. De consequentie die kan volgen wanneer onze held(en) zouden falen in hun opdracht.

Een schurk die niet staat te gniffelen van hoe fijn het is om gemeen te zijn, maar waar een echte dreiging uit voortkomt. Dat bestaat niet meer in de moderne media voor kinderen. Waardoor kinderlijk gelijkgesteld wordt aan kinderachtig. En dat is naar mijn mening een slechte zaak.

Bij wijze van voorbeeld een fragment uit, tochwel DE kinderfilm der kinderfilms, Sneeuwwitje en de 7 dwergen: http://youtu.be/WkWH8RMKRQs?t=3m11s

Dat vertaald zich, jammerlijk genoeg, ook in het arwork. Er is bijna geen zwart meer te zien in de tekeningen (niet alleen bij sus en wis). Waardoor het allemaal er veel platter uit ziet. Het mysterie en bijgevolg de spanning gaat mee verloren.
Kijk naar de 3 covers van "De ringelingschat":
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Op zich zijn de 3 tekeningen gelijkwaardig, maar de gifzwarte lucht uit 1 en 2 is vervangen door een donkerblauwe lucht, waarbij het geheel al een stuk minder spannend aanvoelt!

MrJohn
Suske en Wiske Megafan

Bericht door MrJohn » 04 mar 2013, 21:23

Ik bedoelde met mijn topic dat ik zelf Suske en Wiske een strip vind van 7 - 77 jaar, maar de reden dat er inderdaad vaak de laatste jaren nogal veel kinderachtige verhalen tussen zitten is dat er natuurlijk de druk is om een vooraf vastgesteld aantal verhalen per jaar te maken, waardoor de verhalen dus binnen 'n bepaalde tijd af moeten zijn.

Daarom heb ik al eerder in een ander topic voorgesteld om ten hoogste 2 of 3 verhalen per jaar te maken. dat komt dan hopelijk de kwaliteit ten goede.

Dan krijg je hopelijk ook weer meer verhalen, waar wat van te leren valt. Als vroeger mijn ouders of zus vroegen hoe ik iets wist, kon ik vaak zeggen dat ik dat door Suske en Wiske wist.

Die kennis die die opmerking maakte weet waarschijnlijk ook niet 'ns echt goed, dat er strips voor volwassenen zijn of in ieder geval wat meer volwassener strips. later zei hij tegen me dat ie vroeger wel 'n tijdje Sjors en Sjimmie had gelezen.
Ik ben 'n Suske en Wiske-fan vanaf de seventies en ben ook lid van de fanclub. Ik verzamel en lees ook andere boeken en strips.

Plaats reactie