De totale tabel - overzicht inbreng van iedere medewerker

Praat hier over alles dat maar met Suske en Wiske te maken heeft
swfan
Suske en Wiske kenner

Bericht door swfan » 12 jan 2006, 16:45

Hoeveel inbreng heeft Paul Geerts echt aan bv De breinbrekers gegeven? Ik ben namelijk wel is in verbazing gevallen dat Marc ook aan de slimme slapjanus heeft mee gewerkt,maar niet op het voorblad word gemeld,wat was bv Marc zijn inbreng aan dat album en zou het kunnen,dat je door titels al herkend dat van Marc is,zijn drang op dingen te kopieeren zeg van films in een verhaal of titel. etc.. maar en misschien ook pratende beesten. Een voorbeeld van een album: Big Mother,De Blote Belg,maar bv ook onder de noemer van Paul Geerts,De koeiencommissie & De bonte bollen en zouden sommige albums die nu onder de noemer Verhaegen bv door Geerts zijjn gemaakt en andersom. Om dit nog ff in het kort te zeggen,zouden alle albums met een serieus tintje gemaakt zijn door Paul en de iets kinderachtige/kopieer (in de titel),door Marc.

Er lijkt soms een soort van patroon in te zitten
Voorbeeld:

Cover 271 Cover 272 Cover 273

Antoon
Admin

Bericht door Antoon » 12 jan 2006, 19:56

Ik begrijp niet helemaal wat allemaal geschreven wordt, maar ik krijg het idee dat swfan het vreemd vindt dat op de titelpagina wordt geschreven dat Paul Geerts verantwoordelijk is voor scenario en tekeningen terwijl het in werkelijkheid Marc Verhaegen zijn werk is. Op het eerste gezicht lijkt dat misschien niet logisch, maar het is allesbehalve nieuw want ook bij Willy Vandersteen/Paul Geerts gebeurde dat.

Ik neem aan dat album nr. 135 De gekke gokker het eerste verhaal van Paul Geerts was (hoewel hij ook al eerder bij verhalen betrokken was), maar pas bij album nr. 218 De krachtige krans wordt Paul daadwerkelijk genoemd op de titelpagina als persoon die verantwoordelijk is voor scenario en tekeningen. Dan zijn er dus zo'n 70 verhalen geweest waar de naam Willy Vandersteen opstaat, maar die van Paul Geerts zijn; het overgrote deel van zijn carrière, want bij het volgende verhaal (nr. 219 De speelgoedspiegel) begon Marc Verhaegen mee te werken aan de verhalen.

Stroppy Steward
Suske en Wiske Megafan

Bericht door Stroppy Steward » 12 jan 2006, 21:57

Om het maar even dicht bij huis te houden klopt het nu dat de Razende Rentmeester door Walter van Gasse en v.d. Gucht is gemaakt, en de voorkant door Marc is getekent of is er nog andere info hierover.

swfan
Suske en Wiske kenner

Bericht door swfan » 12 jan 2006, 23:16

Inderdaad Antoon,ik vind het vreemd dat niet de echte maker van de tekeningen en Albums dan op de voorblad staan. Als Marc het gemaakt heeft,hoord Marc er op te staan en niet de genen,die toevallig oficeel nu indienst is en andersom. Vandaar dat ik ook als voorbeelden gaf,wie er nu percies aan welke albums heeft mee gewerkt of er gesugereerd word dat het iemand is,maar het eigelijk iemand anders is. Een voorbeeld daarvan gaf ik bv de BreinBrekers,hoeveel invloed heeft Paul daar in gehad. Maar we ware er tocch al een beetje uit,het was meer een bevesteging voor julie en of te checken hoe julie daar over dachten of er wel is over na hebben gedacht. Ook voor me zelf en gewoon nieuwsgierigheid/intresse.

jerom39
Die-hard fan

Bericht door jerom39 » 13 jan 2006, 08:01

swfan schreef:Inderdaad Antoon,ik vind het vreemd dat niet de echte maker van de tekeningen en Albums dan op de voorblad staan. Als Marc het gemaakt heeft,hoord Marc er op te staan en niet de genen,die toevallig oficeel nu indienst is en andersom. Vandaar dat ik ook als voorbeelden gaf,wie er nu percies aan welke albums heeft mee gewerkt of er gesugereerd word dat het iemand is,maar het eigelijk iemand anders is. Een voorbeeld daarvan gaf ik bv de BreinBrekers,hoeveel invloed heeft Paul daar in gehad. Maar we ware er tocch al een beetje uit,het was meer een bevesteging voor julie en of te checken hoe julie daar over dachten of er wel is over na hebben gedacht. Ook voor me zelf en gewoon nieuwsgierigheid/intresse.

Dit is een beleid geweest van Standaard Uitgeverij.

Het valt nu ook op dat scenarist erbij staat en misschien straks ook de inkleurster. Maar heb mij vroeger eigenlijk nooit gestoord aan de naam; lette daar ook niet op

al de andere series van de studio zijn volgens mij allemaal met Vandersteen getekend - uitzondering is geloof ik Rode Ridder.

Antoon
Admin

Bericht door Antoon » 13 jan 2006, 08:49

jerom39 schreef:al de andere series van de studio zijn volgens mij allemaal met Vandersteen getekend - uitzondering is geloof ik Rode Ridder.
Ik weet het niet zeker hoor, maar waren veel van deze series rond de tijd van Willy's dood ook al niet bijna doodgebloed? Ik heb nu weinig mogelijkheden om het te controleren, maar op de Vandersteen pagina van wikipedia is onderaan een overzichtje te vinden van de belangrijkste reeksen. Uit dit lijstje haal ik dat Bessy, Jerom en Robert en Bertrand niet heel lang naar zijn dood zijn gestopt en dat alleen Suske en Wiske (plus aanverwanten als de grappen van Lambik en Schanulleke) en De rode ridder nog bestaan. Het is ook pas één jaar voor zijn dood geweest (1989) dat in Suske en Wiske de naam van Paul Geerts kwam te staan; dan lijkt het me logisch dat dat bij de nog bestaande reeksen niet anders was.

Ruben
Forum voor de Fans fan

Bericht door Ruben » 13 jan 2006, 09:47

Stroppy Steward schreef:Om het maar even dicht bij huis te houden klopt het nu dat de Razende Rentmeester door Walter van Gasse en v.d. Gucht is gemaakt, en de voorkant door Marc is getekent of is er nog andere info hierover.
Nee, Marc heeft alleen de figuren van Suske en Wiske op de voorkant getekend. :)

Zal vanmiddag overigens een citaat van Leen plaatsen waarin ze vertelt over de manier waarop, toen Vandersteen overleed, het boeltje werd geregeld.

Welke verhalen van Marc afkomstig zijn is volkomen duidelijk en meestal niet zo gek moeilijk te onderscheiden. De bewering dat de serieuze verhalen van Paul zouden zijn en de kolderieke van Marc, is trouwens volstrekte onzin!

Rikki - Erik
DE Suske en Wiske freak!
Contacteer:

Bericht door Rikki - Erik » 13 jan 2006, 14:20

Paul Geerts heeft t/m album 273 meegetekend aan Suske en Wiske. Het enge eiland (nr 262) is het laatste scenario van de hand van Paul. Waarschijnlijk heeft Paul nog wel bijdrages gedaan aan scenario's zoals 'Lilli Natal', maar Marc was daarvoor eindverantwoordelijke.
Zoals Ruben al zegt; je veronderstelling dat Paul alleen de serieuze verhalen schreef en Marc de kolderieke kan hiermee dus naar het rijk der fabelen verwezen worden.

Daarnaast suggereerde je eerder dat de nieuwe studio al tijdens de Marc-periode werkzaam was. Uit betrouwbare bron het volgende:

Wat Peter van Gucht tijdens de periode Marc heeft bijgedragen:
- Een zinnetje bij de aankondiging van 'De gevangene van Prisonov'.
- Het idee voor de vulkaanscene in 'Paniek in Palermo' is van Peter. (De scene zelf is uitgewerkt door Marc)
- Peter heeft een korte inhoud geschreven voor 'De Kaapse kaalkoppen'. Marc heeft deze echter compleet herschreven omdat hij deze niet goed vond.
- Peter heeft bijgedragen aan het scenario van 'Verraad op de Veluwe'.
- Peter heeft De Flierende Fluiter zelf geschreven.
(De formidabele fantast is van Marc zelf)

Luc Morjaeu is pas begonnen nadat Marc weg was.

cees
Forum voor de Fans fan

Album

Bericht door cees » 03 okt 2006, 22:57

Rikki - Erik schreef:Cees, ik weet niet of je Paul Geerts bedoeld? Want het kostbare kader is namelijk helemaal niet van Paul Geerts maar van Marc Verhaegen!

Het blijft de hand van de meester,wie het ook is Paul of Marc,daar kunnen die andere nog wat van leren.Rikki- Erik waarom staat dan op de eerste pagina scenario en tekeningen Paul Geerts ??? Vind ik dan wel vreemd als het van Marc is.

Rikki - Erik
DE Suske en Wiske freak!
Contacteer:

Bericht door Rikki - Erik » 04 okt 2006, 10:26

Dat is zo de traditie. Paul Geerts is misschien eindverantwoordelijke, maar deze strip is volledig door Marc getekend en geschreven, zoals zovele strips in die periode...

cees
Forum voor de Fans fan

album

Bericht door cees » 04 okt 2006, 11:01

Dan hadden ze toch wel even een vermelding er bij mogen zetten,nauw is het net of alle eer naar Paul gaat,terwijl Marc de eer ten beurd valt vind het een vreemde zaak vinden,maar als jij dat zo zegd neem ik daar ook wel genoegen mee,maar welke albums zijn in het verleden dan ook zo gepresenteerd?Maar nogmaals je ziet toch de hand van de meester in dit album of het Paul of Marc is zijn en blijven toch meesters op dit gebied.

Drenth
Forum voor de Fans fan

Bericht door Drenth » 04 okt 2006, 11:41

Cees schrijft :
Dan hadden ze toch wel even een vermelding er bij mogen zetten,nauw is het net of alle eer naar Paul gaat,terwijl Marc de eer ten beurd valt vind het een vreemde zaak vinden
Er is niets nieuws onder de zon.

Zo ging het vroeger ook al toen Willy Vandersteen Paul Geerts volledig zijn gang liet gaan met het bedenken en tekenen van Suske en Wiske verhalen.
Op het album stond de naam van Willy Vandersteen vermeld,
terwijl het verhaal geheel op het conto van Paul Geerts bij te schrijven is.

Ik geloof dat album 218 - De Krachtige Krans - pas het eerste album was waar Paul zijn naam opstond als verantwoordelijke.

Dus in feite dezelfde situatie als later met Paul <> Marc

Noot -
Als Paul zijn werk begon met het album nummer 135 - De gekke gokker -
dan zijn er dus aardig wat albums van S&W verschenen waarbij Paul ook niet op het titelblad vermeld werd.

Rikki - Erik
DE Suske en Wiske freak!
Contacteer:

Bericht door Rikki - Erik » 04 okt 2006, 19:53

Deze tabel geeft aardig weer wie welk album heeft gemaakt!

http://suskeenwiske.ophetwww.net/studio/tabel.php

satestokje1
Die-hard fan

Bericht door satestokje1 » 20 nov 2011, 13:34

Wie kan mij helpen met de volgende vraag.
vanaf bij album 67 t/m 287 wie heeft inkleuring gedaan en lettering gedaan?

Rikki - Erik
DE Suske en Wiske freak!
Contacteer:

Re: Hulp gezocht bij het oplossen van deze vragen / raadsels

Bericht door Rikki - Erik » 20 nov 2011, 14:38

Hallo Ivo, het uitzoeken is een enorme klus waar aan gewerkt wordt.
De letteraars moeten nog uitgezocht worden, alhoewel dit een moeilijke klus wordt...
De albums 174 t/m het laatste album heb ik al wel uitgezocht, de rest moet nog.
Inkleuring is niet meer te traceren. Uit mijn hoofd is t/m 'de charmante koffiepot' alles van Fotogravure Wens, daarna werd dit gedaan door voornamelijk Rita Bernaers, alhoewel er ook andere inkleursters waren!...
Zodra ik klaar ben met uitzoeken verschijnt alles bij Frank op de site in de totale tabel. (deze tabel klopt in grote lijnen, alleen staan er dus wel fouten in).

Plaats reactie