Luisterstrips

Praat hier over alles dat maar met Suske en Wiske te maken heeft
Plaats reactie
Deweb
Suske en Wiske Megafan

Luisterstrips

Bericht door Deweb » 01 jun 2020, 11:42

In mijn jeugd luisterde ik veel luisterstrips van Suske en Wiske. Onlangs ben ik deze liefde weer langzaam gaan oppakken. Gezien het feit dat we nu echter zo'n 25 jaar verder zijn zou ik de verhalen ook digitaal willen. Op Youtube heb ik er wel een aantal gevonden, en mijn plan is ook om wat cassettebandjes en cd's te digitaliseren. Maar: is dit niet reeds gebeurd? En zo ja, wie kan mij eraan helpen?

Daarnaast rees bij mij weer de vraag: Wie zijn eigenlijk die 'top acteurs' die vermeld staan? En welke verhalen zijn er allemaal precies verschenen? Is daar wel eens een artikel over geschreven/verschenen in bijvoorbeeld Versus?

Zomaar wat vragen in een pinksterweekend... .

huibf
Bezoeker

Re: Luisterstrips

Bericht door huibf » 06 jun 2020, 15:07

JeroenG
Suske en Wiske Megafan
Contacteer:

Bericht door JeroenG » 08 jun 2020, 11:15

Voor mij persoonlijk zijn 'DE' luisterstrips de zes verhalen die in 1987 verschenen.
De Koddige Kater
De IJzeren Schelvis
Het Hondenparadijs
De Charmante Koffiepot
De Zingende Zwammen (niet op CD)
Het Sprekende Testament (niet op CD)
Deze zes verhalen duurden tussen de 50 en 60 minuten zijn wat mij betreft van goede kwaliteit met inderdaad goede acteurs.
Helaas zijn niet alle verhalen op CD verschenen, maar wel alle zes op vinyl en cassette.

Vanwege het succes is de serie vanaf 1990 daarna uitgebreid met tientallen andere verhalen, maar die haalden bij lange na niet de kwaliteit van de oorspronkelijke zes. Deze duurden meestal ook maar rond de 25 minuten, veel te kort om een Suske en Wiske fatsoenlijk in te kunnen vertellen.

Los van de oorspronkelijke 'Luisterstrips' zijn er nog een paar andere verhalen verschenen met hetzelfde concept:
1956: De Dolle Musketiers
1956: Het Zingende Nijlpaard
1975: De Minilotten
1976: De Gouden Locomotief
De laatste twee in feite samenvattingen van de poppenserie zoals die op televisie verscheen.
Allen niet op CD verschenen.
2010: De stuivende stad (als bijlage bij de eerste druk van het gelijknamige album, in zowel Nederlandse als Vlaamse versie)

En tot slot een aantal vinyl singles, allen nooit op CD verschenen.
1968: De Schone Slaper
1978: De Regendag
1978: De Schatgravers
1978: Ra Ra Wat Is Dat?
1978: De Droom
De laatste vier uitgebracht speciaal voor Knorr en waren extra dunne flexisingles die tevens een inlegvel met het bijbehorende stripverhaal bevatten.

Deweb
Suske en Wiske Megafan

Bericht door Deweb » 03 jul 2020, 18:55

Dank voor deze gouden informatie. Daar was ik al lang naar op zoek. Een precieze lijst met rolverdeling van de basis-rollen zou me overigens nog gelukkiger hebben gemaakt, maar die zal wel niet meer te achterhalen zijn.

Overigens bleef het in de luisterstrips niet alleen bij Suske en Wiske. Ik heb ook hoorspelen van Asterix, Lucky Luke en Yogi Bear. Verder zag ik onder het zelfde label de flintstones en tita tovenaar voorbij komen. Veelal met dezelfde stemacteurs denk ik, al zijn er uitzonderingen. Zo zit er in mijn box van Lucky Luke 2 hoorspelen met daarin de bekende namen (Sidonia als saloondanseres met Amerikaans accent, zalig fout) maar ook één met de bekende stemmen uit mening film en serie waaronder Paul van Gorcum.

Wat de lengte betreft vind ik een uur ook ongeveer goed, al moet ik toch zeggen dat ze bij de kortere edities (met minder acteurs) de essentie wel hebben weten te vangen. Aan De Kleurenkladder heb ik ook goede herinneringen.

Overigens mis ik in het overzicht op archive.org nog wel Het Sprekende Testament, één van mijn favorieten. Die staat echter wel op YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=nACqHEShUfk&t=134s .

JeroenG
Suske en Wiske Megafan
Contacteer:

Bericht door JeroenG » 09 jul 2020, 15:45

Op elke LP/cassette/CD hoes stonden wel de stemacteurs vermeld, maar niet exact met wie welke rol insprak.
Online zijn die bijv hier te vinden:
https://www.discogs.com/Suske-en-Wiske- ... se/3423134
Dit is voor 'Het Sprekende Testament', maar met een beetje doorklikken kun je de andere ook vinden.

Deweb
Suske en Wiske Megafan

Bericht door Deweb » 21 sep 2020, 19:10

Dank je Jeroen.

Overigens hoor ik bij het afspelen van de luisterstrips op archive.org dat in elk geval Het HondenParadijs 2x is gemaakt. 1x met Paul van Gorcum als Lambiek voor de radio, één keer als "luisterstrip".

Degene op archive.org betreft de eerste versie.

swfan
Suske en Wiske kenner

Bericht door swfan » 17 nov 2020, 12:14

Ik heb De Zeven Snaren op cassete Band uit 1990.

Plaats reactie