De totale tabel - overzicht inbreng van iedere medewerker

Praat hier over alles dat maar met Suske en Wiske te maken heeft

satestokje1
Die-hard fan

Re: De totale tabel - overzicht inbreng van iedere medewerke

Bericht door satestokje1 » 11 mei 2013, 16:26

Het grote gat is niet inkten door: Liliane Govers. Maar door iemand dat heeft Eric De Rop vermeld op facebook.

Barabas
Suske en Wiske Megafan

Bericht door Barabas » 11 mei 2013, 17:28

satestokje1 schreef:ik denk Goossens
ik dacht toch echt gewoon Luc....
Suske en Wiske slaat de goede weg weer in!

Verwoede Verzamelaar
Suske en Wiske kenner
Contacteer:

Bericht door Verwoede Verzamelaar » 12 mei 2013, 07:44

Inderdaad luc

alfa5566
Bezoeker

Re:

Bericht door alfa5566 » 12 apr 2015, 00:23

Drenth schreef:Cees schrijft :
Dan hadden ze toch wel even een vermelding er bij mogen zetten,nauw is het net of alle eer naar Paul gaat,terwijl Marc de eer ten beurd valt vind het een vreemde zaak vinden
Er is niets nieuws onder de zon.

Zo ging het vroeger ook al toen Willy Vandersteen Paul Geerts volledig zijn gang liet gaan met het bedenken en tekenen van Suske en Wiske verhalen.
Op het album stond de naam van Willy Vandersteen vermeld,
terwijl het verhaal geheel op het conto van Paul Geerts bij te schrijven is.

Ik geloof dat album 218 - De Krachtige Krans - pas het eerste album was waar Paul zijn naam opstond als verantwoordelijke.

Dus in feite dezelfde situatie als later met Paul <> Marc

Noot -
Als Paul zijn werk begon met het album nummer 135 - De gekke gokker -
dan zijn er dus aardig wat albums van S&W verschenen waarbij Paul ook niet op het titelblad vermeld werd.
Het is toch een beetje anders. Willy Vandersteen wordt uiteraard zeer prominent vermeld, maar dat kan je rechtvaardigen omdat hij de bedenker van de serie is. Er wordt ook nergens gezegd dat Willy Vandersteen het scenario en de tekeningen gemaakt heeft. Bij Geerts <> Verhaegen stond er echter letterlijk "scenario en tekeningen: Paul Geerts" terwijl het in werkelijkheid vaak Marc Verhaegen was die de scenarist en tekenaar was. Dat is eigenlijk liegen wat ze doen.

Ik zou het dus fijn vinden als ze bij herdrukken op het titelblad bij 'scenario en tekeningen' de juiste personen vermelden: diegene die het verhaal daadwerkelijk gemaakt heeft. Uiteraard mag Willy Vandersteen blijven vermeld worden.

Drenth
Forum voor de Fans fan

Sabine De totale tabel - overzicht inbreng van iedere medewe

Bericht door Drenth » 26 jun 2015, 19:07

http://thecreatorsproject.vice.com/nl/b ... s-inkleurt

Het begin van het interview > Voor de rest > Volg de link.
Wie denkt dat meesterwerken het product zijn van een enkele briljante ingeving van een zelfstandig genie, heeft het mis. Meestal is het eindresultaat een bundeling van drijvende stille krachten, de anonieme helden die onterecht al het krediet opgesnoept zien worden door de hoofdauteur, de naam boven het werk. Hoog tijd dus om de nummers twee en drie, de underdogs, ook een keer in het zonnetje te zetten. Een luidruchtige ode aan de stille kracht, als je wilt. Daarom dit interview met Sabine DeMeyer, de vaste inkleurster van onder andere Suske & Wiske en De Grappen van Lambik. Zelf vindt ze de rol in de luwte stiekem wel prettig, zegt ze. “Wij zijn geen acteurs, heh. Dat vind ik zo fijn aan mijn beroep, dat ik op de achtergrond kan vertoeven.”

Nosferatu
Die-hard fan

Re: Diverse losse tekeningen!

Bericht door Nosferatu » 27 jun 2015, 13:21

cees schreef:klein vraagje wie is hier de tekenaar van !! ,denk niet luc .
Afbeelding

Hoi Cees, kun je die afbeelding nog eens plaatsen?
Mijn strip `De Orkaan´ is weer online!!!
Te lezen op http://suskeenwiske.ophetwww.net

Barabas
Suske en Wiske Megafan

Re: De totale tabel - overzicht inbreng van iedere medewerker

Bericht door Barabas » 07 sep 2020, 17:38

Ik vroeg me of deze tabel ook gaat worden bijgewerkt. Ik begrijp namelijk zelf niet echt meer hoe het nu zit met de tekeningen. Wout Schoonis inkt, maar ontwerpt ook erg veel. Maar op zijn site heeft hij ontwerpen staan en dat is gewoon bijna alles. Wat is nou precies de taak van Luc Morjaeu?
En van bijvoorbeeld Wout Schoonis? En de decors worden dus ook in zijn geheel door anderen getekend?

Wie kan me helpen?

Rikki - Erik
DE Suske en Wiske freak!
Contacteer:

Bericht door Rikki - Erik » 08 sep 2020, 12:08

Mijn vermoeden is dat het als volgt gaat:
- Luc maakt alle voorbereidende schetsen in kleiner formaat zodat duidelijk is wat de lay-out van de pagina is
- Mogelijk dat Luc een snelle schets / voorzet maakt ook op groter formaat.
- Dit wordt dan verder uitgewerkt door Wout Schoonis die de figuren tekent en ook direct zelf inkt op de tekencomputer.
- Soms worden de figuren verder in inkt (op de tekencomputer) uitgewerkt door Thijs Wessels (ik weet niet hoe regelmatig die bijdrage is).
- Christian Verhaeghe tekent er alle achtergronden bij en inkt die ook direct d.m.v. een tekencomputer.
- Tom Wilequet voegt teksten, ballonnen, geluidseffecten etc. toe en verzorgt de digitale afwerking.
- Inkleuring door Sabine de Meyer.

Barabas
Suske en Wiske Megafan

Bericht door Barabas » 13 sep 2020, 12:41

Rikki - Erik schreef:
08 sep 2020, 12:08
Mijn vermoeden is dat het als volgt gaat:
- Luc maakt alle voorbereidende schetsen in kleiner formaat zodat duidelijk is wat de lay-out van de pagina is
- Mogelijk dat Luc een snelle schets / voorzet maakt ook op groter formaat.
- Dit wordt dan verder uitgewerkt door Wout Schoonis die de figuren tekent en ook direct zelf inkt op de tekencomputer.
- Soms worden de figuren verder in inkt (op de tekencomputer) uitgewerkt door Thijs Wessels (ik weet niet hoe regelmatig die bijdrage is).
- Christian Verhaeghe tekent er alle achtergronden bij en inkt die ook direct d.m.v. een tekencomputer.
- Tom Wilequet voegt teksten, ballonnen, geluidseffecten etc. toe en verzorgt de digitale afwerking.
- Inkleuring door Sabine de Meyer.
Dank voor deze uitleg. Eigenlijk best vreemd dat de credits dan naar Luc gaan toch? Als hij alleen maar schetst eigenlijk...

Jeroen
Suske en Wiske Megafan
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 14 sep 2020, 08:24

Barabas schreef:
13 sep 2020, 12:41
Dank voor deze uitleg. Eigenlijk best vreemd dat de credits dan naar Luc gaan toch? Als hij alleen maar schetst eigenlijk...
Sowieso is de charme van het striptekenen, denk aan Willy Vandersteen aan zijn beroemde bureau, wel een beetje weg als je dit proces zo leest, waar veel knip en plakwerk met de computer bij zit. De voorbereidende schetsen werden altijd gemaakt door de scenarist, terwijl dat nu de taak van de hoofdtekenaar is.

Het is een beetje zoals filmmaken - ingehuurd personeel zet de camera klaar op de goede plek, sluit alles aan, stelt alles in, vervolgens komt bij het opnemen van de scène de "director of photography', drukt de opnameknop in, neemt de scène op en vertrekt weer, waarna het personeel de boel weer opruimt of klaar zet voor de volgende scène. Toch komt alleen de naam van de cameraman prominent op de aftiteling te staan.

Nou wil ik de bijdrage van Luc Morjeau niet vergelijken met een knop indrukken, want de schetsen zijn natuurlijk wel de basis voor het album, het fundament, maar ik zou het wel zeer terecht vinden als de overige mensen die aan het album werken tevens in de credits worden vermeld. Een strip (of film) maken zie ik toch als een kunstvorm, en elke kunstenaar hoort de credits te krijgen die hij/zij verdient.

Rikki - Erik
DE Suske en Wiske freak!
Contacteer:

Bericht door Rikki - Erik » 14 sep 2020, 10:09

Mee eens Jeroen dat alle medewerkers mogen worden genoemd / credits horen te krijgen!

Barabas
Suske en Wiske Megafan

Bericht door Barabas » 15 sep 2020, 06:10

Nou inderdaad. Want inderdaad doet hij dan iig het voorbereidende werk en hoeven zij dit 'enkel' over te nemen.
Toch ben ik verrast, gezien bijvoorbeeld de tekeningen voor de blauwe-reeks die hij dit jaar heeft gemaakt. Daar tekent hij alles van, dus waarom de albums niet?

Waarschijnlijk simpel antwoord, te veel werk. Maar moeten er dan zoveel albums uitkomen als dit voor één persoon niet meer haalbaar is?

Plaats reactie